Lis Er Stille - The Construction of the Amp-Train (2006)

Denemarken
Label: Brutal But Sentimental

1. Styrke (8:12)
  2. Forsyn (9:58)
  3. Løbetid (10:19)
  4. End Credits (End of the Tracks) (12:40)
Aap
Dit is 1 van de beste albums die ik in TIJDEN gehoord heb. De laatste keer was toen ik voor het eerst Sigur Rós hoorde, en toevalligerwijs heeft dit er wel iets van weg, en dan met name de laatste track van hun CD (), untitled #8 (a.k.a. popplagið / the pop song).
Hier ook veel zorgvuldig opgebouwde crescendo's, in fijne lange tracks.
De vergelijking wordt ook wel eens gemaakt met Mogwai en Godspeed You Black Emperor, maar dat doet Lis Er Stille geen recht. Mogwai en GSYBE zijn vlakker en meer voorspelbaar, waar Lis Er Stille complexere en meer gevarieerde composities te horen geeft.
Kortom: een aanrader!

avatar van mathias
Nou, een aanrader is het minste wat je kan zeggen. Iedereen die een beetje into postrock is moet dit zeker eens een kans geven. Ik dacht dat ik zowat uitgekeken was op het genre, maar dit geeft er wel een gans nieuwe draai aan zeg. Eindelijk nog eens een postrockgroep die meer verfrissend dan geforceerd klinkt, iets wat ik bvb. helemaal niet van de nieuwe EITS of de nieuwe Isis (iets metal-gerichter natuurlijk) kan zeggen. 4,5*

Aap
Hun 2e album komt uit op 10 april '07, en heet 'Apathobvious', als ik het goed begrepen heb. Ben erg benieuwd of ze het niveau van dit album kunnen handhaven.
Albumtrailer: http://www.youtube.com/watch?v=U5Cv-MN07gE

Ik ben zeker onder de indruk. Ik ga hem gauw nog een keer luisteren.

avatar van snarf349
vooral halverwege het 2de nummer - forsyn - gebeuren dingen die heel mooi zijn, wat heet, een geniaal stukje postrock.

de opvolger van dit meesterwerkje is jammer genoeg niet bijzonder.

Hmm, dit valt me toch wel een beetje tegen. Klinkt als een soort progrockversie van Muse, als je het mij vraagt. Veel te makkelijk en dramatisch. Op zich niet slecht, maar toch niet echt mijn ding.

avatar van Ayreonfreak
Dit is een album wat achteraf nog accuut in mijn top 5 beste albums van 2006 zou komen! Mijn god wat is dit goed! Dat een instituut als Progwereld.nl dit ook gewoon gemist heeft in haar recensies is ook niet te bevatten. Ik ben ik per definitie niet een post- rock liefhebber, maar dit is magie. Ik heb het gisteren voor het eerst twee keer geluisterd, en toen was ik al zwaar onder de indruk, maar nadat ik het vandaag weer een aantal keren beluisterd heb op mijn werk en in de auto, ben ik definitief betoverd.
Neem de track "Forsyn"bijvoorbeeld. Dat is nu een voorbeeld waarbij de muziek meer spreekt dan een zanger of zangeres zou doen. Dat nummer heeft helemaal geen stem nodig, het is zo al hélémaal af! Enig minpuntje; Het album is te kort. Dit vraagt naar meer.
Je kan hier overigens allerlei invloeden in horen als je er voor open staat; zelf hoor ik er soms Coldplay in, maar ook Talk Talk (Spirit of Eden), Muse en ga zo maar door. Niet constant, maar fragmenten wijzen die richtingen op.

Voorlopig zet ik hem op 4.5 punten, ik kan mij goed voorstellen dat hij naar de 5 punten gaat in de loop van de tijd. Ik weet gek genoeg niet of deze plaat mij lang genoeg gaat boeien, ondanks zijn schoonlheid, maar geniaal blijft het....

Ik wil hierbij Aap even op mijn blote knietjes danken voor zijn tip!

basketballerke
Post-rock, een flinterdun genre, ja. Toch, nu het genre al redelijk lang een term in de muziekwereld is en zo'n beetje alles er als is geprobeerd, liet eerst Sickoakes en nu dit Deense gezelschap aan mij blijken dat het nog steeds orgineel en verfrissend kan. Dit lijkt af en toe heel erg op een prog/symfo-achtig geheel, en dan kom je al gauw ergens in de middeleeuwen terecht, en dat vind ik niet bepaald verkeerd. 4* is voorlopig nog een laag openingsbod, dat worden er wel snel meer denk ik.

avatar van Soul Dreamer
Wat een goed album! Ik moet Ayreonfreak (en via hem dus Aap) ook even bedanken voor deze tip, Forsyn is echt absoluut fantastisch! Geen 5*, daarvoor zijn Styrke en Lobetid niet goed genoeg, maar mn. Forsyn is absolute wereldklasse! Post rock mag dan flinterdun zijn (ik parafraseer basketballerke...) maar er zijn wel juweeltjes te vinden... en Forsyn is er een van!

avatar van Tha)Sven
Post-rock is zeker niet flinterdun, het is op het moment misschien wel een van de meest uitgemolken genres in de rock wereld. Uitgemolken in de vorm van allerlei imitatie bandjes die ontstaan en alleen maar inspiratieloze geimiteerde postrock kunnen maken..

Aap: Mogwai en GSYBE zijn vlakker en meer voorspelbaar, waar Lis Er Stille complexere en meer gevarieerde composities te horen geeft.

Deze band ga ik ook wel eens uitproberen, als dit beter is dan GYBE, dan is GYBE dus verstoten als beste band allertijden.

Aap
Ach, ieder zijn ding. GYBE geeft wellicht wat meer suspense door de zorgvuldige opbouw. Ik denk niet dat je kan zeggen dat de een per se op alle fronten beter scoort dan de ander. Het is maar net waar je zin in hebt. De dynamiek van Lis Er Stille (dwz. in relatie tot GYBE) hoeft in dat geval niet altijd als prettig ervaren te worden.

avatar van itbites
Waar koop je zoiets als dit? Was wel geïnteresseerd geraakt namelijk...

avatar van Ayreonfreak
Hij is inmiddels niet meer te koop, maar hij is gratis te downloaden op hun site.

avatar van itbites
Ayreonfreak schreef:

Thanks, ga ik daar eens achteraan! Er was ook een nieuwe uit zag ik.

avatar van jassn
Deze groep heb ik gezien op het dunk!festival, ik had er nog nooit van gehoord en ze werden dan ook aangekondigd als een groep die soms doet denken aan Sigur Ros en Pink Floyd. Van beide hoorde ik wel een beetje invloeden maar ze hebben echt wel een eigen geluid. Van Pink Floyd herken ik dan wel niets op deze plaat.

Maar wat een geniaal optreden was dat, al van de 1ste minuut wisten ze mij bij de keel te pakken. Nog nooit zo'n geniaal optreden gezien van een groep die ik niet kende, al deden 2 andere groepen (Junius en Her name is Calla) niet veel onder op dat festival.

Ik dacht laten we eens omgekeerd doen en eerst hun 1ste plaat beluisteren, maar dit heb ik mij nog geen seconde beklaagd, wat een fantastisch album is dit, het zou zomaar eens over een paar maanden in mijn top 10 kunnen staan. Wat Herman hier zegt is idd waar dat het een beetje lijkt op een progrockversie van Muse maar hier hou ik nu eens juist van.

In tegenstelling tot anderen vind ik tyrke en Lobetid niet zwakker, natuurlijk zijn de geniaalste liedjes wel Forsyn en End Credits maar de anderen doen zeker niet onder voor mij. End Credits vind ik trouwens het beste als ik dan toch een voorkeur moet uitspreken voor een nummer, maar dit album zie ik vooral als een geheel.

Verfrissend, dramatisch, emotioneel, pakkend en dit allemaal in 1 plaat: fantastisch !

avatar van chevy93
Nou vooruit dan maar. Die comments hierboven maken me wel erg nieuwsgierig.

Aap schreef:

De vergelijking wordt ook wel eens gemaakt met Godspeed You Black Emperor,!

mathias schreef:
Iedereen die een beetje into postrock is moet dit zeker eens een kans geven.

jassn schreef:

avatar van The Scientist
Ik weet niet of je het wat vindt, je zou dit kunnen zeggen, maar er zijn zoveel slappe aftreksels van alle genoemde bands dat het niet zoveel meer zegt.. Ik kan je een hele hoop bands noemen die het beter doen dan deze mensen...

Het moge duidelijk zijn dat ik niet echt een fan ben van nare post/prog aftreksels.. en deze plaat ook niet uit heb kunnen luisteren.