Adrian Borland and the Citizens - Brittle Heaven (1992)

Label: [PIAS]

1. Brittle Heaven (4:23)
  2. Flight 23 (3:42)
  3. Universe of You (4:50)
  4. Faithful (3:32)
  5. Prisoners of the Sun (3:19)
  6. European Streets in the Rain (4:30)
  7. Nowhere to Fall (5:36)
  8. All the Words in the World (3:10)
  9. Lowlands (4:52)
  10. Truth That Lights the Way (3:55)
  11. Healing Kiss (4:41)
  12. Box of Happy Memories (4:07)
  13. Ashes (3:53)
  14. Tidal Wave Goodbye (4:14)
avatar van Rainmachine
Adrian Borland maakte in het begin van de jaren tachtig naam als zanger van The Sound, een groep die veelbelovend debuteerde met "Jeopardy" en succes boekte met hun 2e langspeler "From The Lion's Mouth" maar daarna niet echt van de grond kwam bij het grote publiek. Omdat The Sound hier kon rekenen op een relatief grote aanhang koos Borland na het uiteenvallen van de band voor Nederland als vestigingsplaats. Op Brittle Heaven zet Borland de lijn van The Sound voort met melodieuze popsongs met een weemoedige inslag. Ondanks alarmerende verhalen over Borland's depressieve buien grossiert hij in vlotlopende melodieën en is de plaat opmerkelijk luchtig van toon. Met uitschieters als "Faithful" en "Nowhere to Fall" kan Brittle Heaven zich moeiteloos meten met het beste werk van The Sound.

avatar van Alicia
Ook dit album van Adrian Borland is bijna niet meer te vinden!
Je moet hier echt naar zoeken. Dat is, zoals ik al eerder heb vermeld,
ontzettend jammer. Liefhebbers van The Sound, maar ook liefhebbers van het genre singer/songwriters zouden er veel luistergenot aan kunnen beleven.
Dit is een album die je wat vaker moet beluisteren en naarmate dit album vordert, worden de liedjes alsmaar mooier en mooier.
Nu ga ik nóg driftiger op zoek naar die twee andere soloplaten van Adrian! Wie kan mij helpen?

avatar van the viking
Als je diep in de buidel wilt tasten,zijn ze volgens mij nog wel te bemachtigen.Maar die prijs

Het minder zeldzame The last Days Of The Rain Machine van Adrian is inmiddels wel in bestelling,prachtig intrigerend album overigens.

Wat een album, echt PRACHTIG!! Ik heb Adrian Borland pas recentelijk ontdekt en schaam mezelf ervoor dat ik hem over het hoofd heb gezien in de 80/90 jaren. Ben hem nu aan het ontdekken. De stem, teksten, muziek in 1 woord PRACHTIG. Ken nu zijn eerste drie solo albums en man man wat is hij onderschat in zijn tijd. Ga dit luisteren.

Heb Borland zeker niet over het hoofd gezien in de jaren 80, wel in de jaren 90.
Wat een mooie plaat!

avatar van perrospicados
Gewoon op Spotify!!

avatar van EttaJamesBrown
Prima album van de man die ik in 1991 nog op het Bevrijdingsfestival van Groningen heb gezien. Toen nog kleinschalig in het Noorderplantsoen. Wist toen niet naar wat voor een levende legende ik zat te luisteren. Tja, dat heb je soms.

avatar van CWTAB
Is deze plaat werkelijk zo moeilijk nog te verkrijgen? Ik heb net 1 exemplaar bij mij op zolder teruggevonden, als ik zo kijk naar discogs staan er tamelijk zotte prijzen...

Totaal onbekend, zo snel mogelijk eens proberen te luisteren

avatar van Chameleon Day
Euh,...hoe komt een jou "totaal onbekende" plaat op je zolder terecht? Liggen er nog meer schatten?

avatar van CWTAB
Chameleon Day ik heb vorig jaar een schenking gekregen van een kleine 1000-tal cd''s van een gepensioneerde radio 1 dj.

De voor mij gekende cd's (Rolling Stones, Bowie, redelijk wat Belgisch gerief) heb ik eruit gehaald en voor mezelf gehouden, de rest is tijdelijk naar de zolder verhuisd. Nu bij de voorjaarsopkuis eindelijk eens met een fijne kam erdoor aan het gaan ... (2de schat was dan nog Coil met Rotorvator, blijkbaar nog een zeldzame plaat, nog 500-tal onder de loep te houden)

Kwestie van nog meer decadente exclusiviteit te hebben: de cd is nog gesealed, dus zelf nog nooit naar geluisterd... morgen eens de spotify versie beluisteren.

Best raar,ik probeer een zoveel mogelijk brede muzieksmaak te hebben maar dit is volledig onder m'n rader gebe