Coil - Horse Rotorvator (1986)

Avant-Garde
Label: Force & Form

1. The Anal Staircase (4:01)
  2. Slur (3:30)

met Marc Almond

3. Babylero (0:51)
  4. Ostia (The Death of Pasolini) (6:23)
  5. Herald (1:03)
  6. Penetralia (6:10)
  7. Ravenous * (3:26)
  8. Circles of Mania (5:01)
  9. Blood from the Air (5:32)
  10. Who by Fire (2:37)

met Marc Almond

11. The Golden Section (5:50)
  12. The First Five Minutes After Death (4:45)
Ik heb de doorzichtige vinyl versie, maar daar staat nr. 7 Ravenous niet op.
Uitstekende muziek trouwens, apart en indringend, maar mijns inziens niet zo sterk als Scatology

Aquila
Martyblack schreef:
Ik heb de doorzichtige vinyl versie, maar daar staat nr. 7 Ravenous niet op.
Ik zou er maar zuinig op zijn. Zijn volgens mij een vermogen waard. CD's van Coil zijn al zeldzaam en prijzig, maar vinyl nog vele malen meer. Zeker die speciale uitgaves met doorzichtig, roze of groen vinyl.

Misterfool
Coil horse rotorvators:
Orpheus daalt af naar onderwereld dit maal niet geholpen door zijn trouwe lier, maar door autowrakken en stukken schroot uit de fabriekswinkel. Ook hoeft hij dit maal niet alleen naar beneden: hij wordt bijgestaan door 4 illustere personen. `Wij komen uit een andere hel, meneer Orpheus´, de hel die London heet: ´Wij zijn Coil´.
Coil maakt duistere Industrial die inderdaad soms aanvoelt als een afdaling naar de diepste krochten van de onderwereld. Je wordt door deze gasten nogal om je oren geslagen met allerlei moeilijk te plaatsen elektronica. Deze elektronica wordt prachtig aangevuld met meer akoestische instrumenten zoals de heerlijk dramatische viool op Ostia.
Coil heeft een voor die tijd uniek geluid en is daarmee een zeer invloedrijke band. Zo kan ik me haast niet voorstellen, dat NIN niet naar deze plaat geluisterd heeft toen hij bezig was met zijn Downward spiral. Zo zou een nummer als blood from the sky zeker niet misstaan op dat album. dit nummer heeft de zelfde inktzwarte sfeer door de angstaankwekende samples(schreeuwende mensen) en de gekwelde vocalist.
Deels bouwt dit album nog voort op de chaotische SM-industrial van Throbbing Gristle, maar deels blikt Coil ook al verder met hypnotische,tragische dark ambient. Ik kan vooral genieten van de laatste categorie. Zoals het bezwerende 5 Minutes after death. Opgebouwd rondom een simpele gitaarmelodie wordt de luisteraar overspoelt met golven vol hypnotiserend metaal. Helemaal geniaal aan dit nummer is de fluitpartij: Kippenvel!!
Slur is het meest ritmische nummer van de CD. Door de speelse drumpartijen is Slur haast swingend. Een dodendans op het autokerkhof. De zinderende samenzang van achtergrond zanger Marc Almond en Jhon Balance, maken dit nummer zelfs haast pakkend. De meest toegankelijke compositie van deze CD.
Who by fire: Was het origineel van Leonard Cohen al enigszins griezelig, dit nummer is een donkere kamer met de dood op je hielen. Who by his hades command, who by his own hands? Een donkere en onderhuidse cover en dankzij meester Cohen ook een prachtige tekst.
The golden section geeft ons een wel heel macabre lesje mythologie. De dood en liefde blijken mythische verbanden te hebben. `Tweelingen haast`, zweert de spreker. Een mars van zielen verlijd door de dood. Begeleid door koren en trompettengeschal maken we de laatste Afdaling naar de onderwereld.
Een duister plaatje, maar haast magisch sfeervol. Leuk om zo af en toe eens op te laten staan, desondanks vind ik niet alles echt mooi: nummers als ravenous en the anal staircase vind ik een stuk minder. Desalniettemin Is dit album een sprong vooruit op het eerste album. Het echte Hoogtepunt kwam echter een aantal platen later.
Een kleine verlaging naar 3.5*

avatar van Lukas
Babylero is trouwens eigenlijk wel een geniale track. Ik kan daar dagenlang mee in mijn hoofd rondlopen zonder dat ik het goed en wel door heb

Ik vond Who By Fire al op Marc Almond lijken, blijkt dat hij inderdaad mee zingt.
Ook Slur is zijn bijdrage een bonus.
Komt zelfs beter tot zijn recht dan op zijn samenwerkingsverband met het enigszins vergelijkbare (tenminste in deze periode) Foetus.
Al blijft de opener Staircase het beste nummer.

avatar van robk1964
Ik heb de doorzichtig blauwe LP. Ik vond het destijds een wereld plaat maar volgens ben ik nu te gelukkig om deze muziek goed te kunnen waarderen The Anal Staircase blijft wel een wereldnummer.

avatar van frolunda
Die blauwe plaat heb ik ook en later ook nog de cd gekocht maar daar bleef het (op de hellraiser themes na) helaas bij,jammer want ik vind deze nog steeds erg goed en ben toch ook wel benieuwd naar hun ander werk.Wel grappig dat één van hun latere platen Music to play in the dark heet,daarvoor vond ik Horse rotorvator namelijk ook altijd heel geschikt.

avatar van Tony
Ga die (part 1 en 2) maar eens gauw luisteren dan, frolunda. You won't be disappointed.

Deze wordt nu op Marktplaats voor 15 Euro aangeboden (LP versie).
? lp Coil / Horse Rotorvator - Vinyl | Pop - Marktplaats.nl

avatar van Sater
Let op! Ik heb deze plaat in grote getalen op de Verzamelaarsjaarbeurs in Utrecht zien liggen. Allemaal gloednieuwe lelijke en goedkoopuitziende bootlegs - neem ik aan.

Edit: Ah, dat staat ook in de beschrijving van de advertentie.

Dat had ik weer niet gezien, ging ervan uit dat dit een orgineel exemplaar was.

avatar van VanDeGriend
Van sommige Coil titels is het onmogelijk een origineel exemplaar te vinden. Lp of cd. Heb een paar titels die nu belachelijk duur zijn. Maar deze Is te vinden. Een goed exemplaar op lp is voor rond de 45 euro nog wel te scoren.

VanDeGriend schreef:

Welnee, ding is gewoon legaal in de herpersing gegaan - net als Bark Psychosis-Hex vorig jaar - en ook bij Plato te vinden voor ca 20 euro; net als die poepplaat daar heb ik stapels van zien staan - en voordat je 't vraagt, nee ik ben niet op de grote platenbeurs geweest

In hetzelfde stapeltje stonden ook goedkopere 'banaanplaten' - als dat iets is om op af te gaan.
En dat geouweneel over prijzen hier op de site is echt niet slim MuMe en de prijspraat aldaar wordt voor NL net zo hard gevolgd als Discogs.

avatar van Sater
Mjuman schreef:
Welnee, ding is gewoon legaal in de herpersing gegaan

Dit staat niet op Discogs en ook bij bijvoorbeeld Plato zie ik hem niet staan.

Ik ben sowieso benieuwd hoe het met de rechten op Some Bizarre platen zit - volgens mij is er een goede markt voor herpersingen van dat label.

Sater schreef:
Dit staat niet op Discogs en ook bij bijvoorbeeld Plato zie ik hem niet staan.

Het eerste zegt nog niets, kan een tijdskwestie zijn, maar ik zal het nagaan. Ooit bij een platenzaak voor verzamelaars 'bootlegs' aangetroffen van Sound (non-gatefold Lions Mouth) en enkele van DCD - Spirit Chaser (is dubbelaar) - slechte kwaliteit van artwork is veelal de give-away. De Coils zagen er goed uit, maar zoals gezegd ....

Rechten is een complex issue dat ik hier niet zo in twee regels uit de doeken kan doen; er zijn meerdere regimes (bovendien is er soms erg slordig omgegaan met bronmateriaal). Some Bizarre bestaat overigens nog steeds.

avatar van VanDeGriend
Van Horse Rotorvator bestaat geen recente officiele herpersing. Alle "nieuwe" exemplaren die ik gezien heb, waren ook defintely bootleg. Dat Duitse ding uit 2011 is een bootleg en een behoorlijk slechte.

avatar van Mjuman
Van het exemplaat dat ik gezien heb, er zat een cellofaan hoes omheen, leek het artwork 100% - niet dat van een bootleg. Ik heb verder niet gekeken naar productie- en label-codes, evenmin naar EAN-codes omdat ik ervan uitging dat ik het album nog wel meer tegen zou komen, en wellicht ook goedkoper (Amazon).

Navraag bij Plato leert dat Concerto het album had, maar niet meer op voorraad. Met de reputatie van Plato/Platomania veronderstelde ik dat het een legale herpersing was. "Counterfeiting" - namaak van bijv horloges, geuren en kleding - staat hoog op de lijst van Interpol. Ik kon (en kan) me niet voorstellend dat een keten zoals Plato (i.t.t. een kleine zelfstandige) zich in zou laten met schimmige handel, waarvan de herkomst onduidelijk is. Bljkbaar hebben lp's dan geen prioriteit. Heel vreemd dit - nogmaals op het eerste oog heb ik een gaaf exemplaar in handen gehad.

Ook de illegale herpersing wordt niet op Discogs vermeld.

avatar van VanDeGriend
Het is ook mega lastig te herkennen soms. Dit is wel een aardig stuk over het probleem van neppers.

vinyl counterfeit

avatar van Mjuman
Normaal gesproken kan je mij wel om een boodschap sturen hoor Omdat dit album voor mij niet zo belangrijk is, registreerde ik het alleen en dacht dat we het wel elders zouden zien. Een tegenvoorbeeld" toen 'O' rang herd of Instinct in april uitkwam, wist ik meteen van de hoed en de rand - ik heb de cd; die lp was overigens wel een legale uitgave

Het verbaast me eigenlijk enorm dat een keten als Plato/Platomania zo'n release (counterfeit) wil verkopen. Overigens ben je strafbaar als je op Schiphol aankomt met om je pols een nep-Rolex die je voor 200$ in Singapore hebt gekocht; met name tassen van Louis Vuitton doe het goed

Gerelateerd aan bovenstaande berichten: ik ben mijn cd-collectie aan het uitdunnen, en ook een aantal coils gaan de deur uit. Wat zou een goed kanaal zijn om deze te verkopen? Afgezien van martkplaats, natuurlijk.

avatar van dix
dix
Discogs?

En via dit forum zou ook moeten lukken.

Lijkt mij ook wel.

Dank! ze staan inmiddels hier op het forum.

avatar van henkiev
BRILJANTE PLAAT!