Clock DVA - Man-Amplified (1991)

Electronic / Rock
Label: KVK

1. Man-Amplifiers (5:16)
  2. Techno Geist (5:42)
  3. Axiomatic and Heuristic (4:48)
  4. NYC Overload (6:28)
  5. Transitional Voices (7:30)
  6. Bitstream (5:55)
  7. Fractalize (5:06)
  8. Final Program (4:17)
  9. Dark Attractor * (5:16)
  10. Memories of Sound * (4:39)
  11. H.I.T. (Human Interactive Technology) *
  12. Cybertone *
avatar van freddze
Een verbazende showcase van elektronische synths, beats en samples.

In vergelijking met de klassieke retro funk van mijn andere favoriet Advantage is dit album veel meer industrial en technologisch.

Wie houdt van klassieke blieps en de digitaal weergegeven synthgeluiden van de jaren '80, kan ik dit ten zeerste aanraden!

Favorieten zijn Man-Amplifiers, Bitstream en vooral NYC Overload

freddze schreef:

Dat alleen lijkt me niet genoeg; allereerst moet je stem van Adi Newton kunnen verteren, en dit album ligt toch een stuk zwaarder op de maag dan pak um beet een OMD of Pet Shop Boys ( om maar eens wat te noemen ).

Als voormalig DVA-fan vind ik dit toch het minste electro-album, wsch omdat ik de andere 3 albums uit begin jaren 90 véél eerder kende, en deze als mosterd na de maaltijd werd geserveerd.

Maar ik zal um in de herkansing doen, en wie weet wat daaruit voortkomt.

OMD of Pet Shop Boys zijn dan ook verre van industrial, hé
Ik zou eerder de vergelijking maken met bands als Cabaret Voltaire en Skinny Puppy.
Maar die o zo sinistere stem van Adi is inderdaad om van te
Om die reden is Clock DVA natuurlijk een van mijn favoriete bands!

Niemand kan zo angstaanjagend zingen als den Adi!!
Enkel Carl McCoy van Fields of the Nephilim komt een beetje in zijn beurt, wmb.

Al een geluk dat hij niet gekozen heeft voor een carrière als nieuwslezer!
Zelfs al zou hij goed nieuws brengen ("A baby-elephant has just been born in the London Zoo"), dan nóg zou iedereen de neiging hebben om uit het raam te springen, enkel door de manier waaróp hij het zegt

Van NYC Overload (een nummer dat volgens mij gaat over overbelasting van het computergestuurde elektronische netwerk in de stad New York en de daarbij gepaard gaande paniek - metro's die niet meer werken ; de beurs die in het honderd loopt) krijg ik iedere keer weer koude rillingen op het moment dat hij de laatste keer het zinnetje "THIS IS ONLY THE BEGINNING!!!" declameert...

wijsneus
Oh, begrijp me niet verkeerd :

Een van mijn favoriete stemmen uit de popmuziek is Adi Newton.

Luister eens naar Beautiful Losers van het album Advantage !

Of naar de slotzinnen uit The Unseen van Buried Dreams

Final entry airport, we have opened the door to a new horror, that will finally destroy us !

Maar of deze stem door Clock DVA instappers verteerd zal worden...........

avatar van freddze
Fijn dat er toch nog eens een fan opduikt op deze site!! Vreemd dat ze zo onbekend lijken te zijn in onze contreien...

Advantage blijft ook mijn favoriete album en Beautiful Losers vind ik daar (samen met Resistance) het beste nummer.
-> Hier kan je mijn volledige mening lezen...

Buried Dreams is de enige van Clock DVA die ik fysiek nog niet in mijn bezit heb. Wel al jaren op mp3. Vind ik persoonlijk het minste van hun bliepjes-periode. Het eerste album van hun stijlbreuk, dus zijn ze af en toe nog wat zoekende.
-> Hier ga ik nog wat meer in detail...

wijsneus schreef:

Maar ik zal um in de herkansing doen, en wie weet wat daaruit voortkomt.

1e deel van de herkansing achter de rug; ik moet zeggen dat ik dit album toch licht onderschat heb in de loop der jaren.
Wsch omdat Buried Dreams en Sign voor mij toch de toppers uit Adi Newton's oeuvre zijn.

En ik heb het genoegen mogen smaken in november 1993 een DVA concert te mogen meemaken ( Melkweg te Mokum ), zéér gedenkwaardige avond !

Vond in het inlegvel van dit album de aankoopbon terug, in 1995 voor HFL 15 aangeschaft bij Boedix in A'dam.
Ha, dat waren nog eens tijden !

avatar van azra
Freddze, je weet toch dat je dit soort albums altijd bij mij moet melden

Dit is een heerlijk plaatje, veel toegankelijker dan Thirst en Advantage. Hier staan zelfs nummers op die bij de eerste keer luisteren een zeer goede indruk maken. Fractalize bijvoorbeeld. Dit nummer mag eventjes op de repeat staan. Het past allemaal precies. Ik ga dit album nog een paar keer vaker beluisteren en kom er dan uitgebreider op terug.

avatar van dix
dix
freddze schreef:
Niemand kan zo angstaanjagend zingen als den Adi!!..

Heb je Digiteria van The Anti Group al eens weten op te sporen ? Daar staat ook nog reletief veel Adi-zang op, ingebed in een duistere jazzy-ambient sound. Hypnotiserend.

azra schreef:
Dit is een heerlijk plaatje, veel toegankelijker dan Thirst en Advantage.

Het zijn ook haast twee verschillende bands.

wijsneus
Nou, laat dat "haast" er maar af, Dix !

Boze-mannen-funk ( zoals jij het zelf noemt ), of elktronische avant-garde, is toch een heel verschil.

avatar van Mjuman
Heb dit album afgelopen weekeind gescoord op de platenbeurs in Utrecht: op vinyl, buitengewone fraaie hoes (El Lissitzky) en typografie - dat alleen al maakte het tot een hebbeding en er zat een bonus-single bij.

Mijn lp heeft de eerste 8 tracks, met op de bonus 7": H.I.T. en Cybertone; over het algemeen zijn bij albums van deze leeftijd de bonus-single zoekgeraakt, maar zelfs de gescheurde zegel ("limited edition") , waarmee de hoes zat dichtgeplakt zat er nog op.

Dit is "not your usual fun thing", maar vrij heftig, industrial en beklemmend, dat klopt ook wel met de thematiek, kort door de bocht: "machines/computers nemen de boel van ons over en wij worden een soort tweederangs vulsel in de schepping". De bijbehorende informatieve toelichtingen zijn op de hoes goed te lezen.

Qua sfeer zei ik al, beklemmend en indrukwekkend, maar die thematiek krijgt imo (ben agnost van huis uit) wel iets lacherigs, zeker als je bekend bent met het werk van Roger Penrose, uiteengezet in een boek als "The Emperor's New Mind" dat nota bene uit dezelfde periode 90/91 stamt. Herinner me nog een debat op de zo avond jaren geleden (bij de VPRO) tussen een aantal geleerden onder wie Penrose, Richard Dawkins over juist dit onderwerp: machines are taking control, boeiend was dat.

Terug naar het album, dompel jezelf onder in de sfeer, ontspan en besef: de mens en zijn rol in de schepping, tja Sjef van Oekel zong het ooit: "waar moet dat heen, hoe zal dat gaan?"

azra schreef:
Freddze, je weet toch dat je dit soort albums altijd bij mij moet melden

Dan heb ik één woord voor jou: Sign !!!

dix schreef:
Heb je Digiteria van The Anti Group al eens weten op te sporen ?

Jazeker, kijk eens goed . Ergens vorig jaar heb ik alle T.A.G.C. platen toegevoegd.
'k Wist trouwens niet dat dit op cd bestond (en dan redelijk goedkoop als je dat vergelijkt met de Clock DVA platen). Digitaria gaat op mijn lijstje.

Mjuman schreef:
Mijn lp heeft de eerste 8 tracks

Klopt helemaal. Ik heb even de sterretjes geplaatst bij Dark Attractor en Memories of Sound. Technologie en psychologie met elkaar verbinden lijkt inderdaad de missie te zijn van Adi Newton sinds 'Buried Dreams'.