Melechesh - Sphynx (2003)

Israƫl
Label: Osmose

1. Of Mercury and Mercury (6:34)
  2. Secrets of Sumerian Sphynxology (5:33)
  3. Annunaki's Golden Thrones (5:18)
  4. Apkallu Counsel (6:42)
  5. Tablets of Fate (5:30)
  6. Triangular Tattvic Fire (4:29)
  7. The Arrival Ritual (5:48)
  8. Incendium Between Mirage and Time (5:48)
  9. Purifier of the Stars (4:42)

met Andy LaRocque

10. Caravans to Ur (12:38)
  11. Babylon Fell *
avatar van Cabeza Borradora
Heerlijke brute, rauwe Trashing Black metal met invloeden uit de traditionele Arabische muziek. Geen metal met "folk"-klankjes echter! Maar een waanzinnige metal-stijl, door hen zelf Mesopotamische (Black/Thrash) Metal gedoopt.
Mijn keuze album deze week voor het Metal Album v/d Week hier.

avatar van trebremmit
Hoogtepunt voor mij is het openingsnummer, daar werd ik enthousiast van, helaas wordt dit niet doorgezet en is het een hele zit om het tot het einde toe vol te houden. Slecht is het niet maar het springt er voor mij niet bovenuit, helaas.

avatar van Kronos
Is het dan geen kwestie van doorzetten? Het openingsnummer is sterk maar ik vind niet dat het niveau daarna inzakt.

Ik raak hier stilaan wel aan verkocht.

Het bonusnummer Babylon Fell is nog een leuke eigenzinnige cover van Celtic Frost.

avatar van trebremmit
Ik heb hem drie keer beluisterd, genoeg doorgezet dacht ik zo.

Heerlijke cd, vooralsnog een 4*

trebremmit schreef:
Ik heb hem drie keer beluisterd, genoeg doorgezet dacht ik zo.

Da's een persoonlijke keuze. Als het mij na drie luisterbeurten nog helemaal niet aanspreekt dan geef ik het ook op.

Maar ik heb bij Opeth meer luisterbeurten nodig gehad om er verslingerd aan te raken. Deze van Melechesh geeft zich ook maar langzaam prijs heb ik de indruk. Luisterbeurt vijf nu en het begint lichtjes verslavend te worden.

avatar van Edwynn
Het op zich is het best een aardig album. Maar ik vind het hier en daar toch wat vermoeiend. Ook na meerdere intensieve luisterbeurten wil er geen kwartje vallen. Dat heeft meer te maken dat ik doorgans niet zo heel gek ben op de black/death/thrash combinaties wat hiervoor de basis vormt.
Ik vind de conceptuele achtergrond wel geweldig. De sumerische mythologie blijft een onuitputtelijke bron van inspiratie voor metalacts.

avatar van laboomzaa
Ik heb hem nu een stuk of 6 keer beluisterd en ik kom er niet echt in. Terwijl ik het allemaal niet eens slecht vind, maar het wil maar niet dat stukje grijpen waar ik op wacht. Het klinkt te vlak, het sluit zich niet om me heen.

Voor nu een 3,5. Maar ik blijf hem met regelmaat opzetten, dit heeft waarschijnlijk wat meer tijd nodig.

laboomzaa schreef:

Zo was het bij mij ook begonnen .
Ik had indertijd bij de eerste beluistering al wel een "wow, wat is dat" indruk, maar veel van de in het forum gehoorde kritische opmerkingen klinken me heel vertrouwd. Toch was er "iets" dat me regelmatig deed teruggrijpen naar dit album, en daar ben ik nu heel dankbaar voor. Voor mij is dit ondertussen een klein klassiekertje geworden, van verveling (het klinkt allemaal wat hetzelfde) of de wat monotone zang voor mij geen spoor meer van te bekennen. Alleen maar motherf*ckers van songs. (Al skip ik meestal The Arrival Ritual en zet ik na een minuutje van Caravans to Ur (goed om terug op aarde te komen) het album reeds af.

edit: P.S. Ik heb de versie zonder de bonustrack.

avatar van Kronos
Het bonusnummer staat misschien enkel op de vinyl uitvoering. Gisteren een exemplaar gevonden en gekocht. Daarop ontbreekt gelukkig ook die lange stilte in Caravans to Ur.

De cover van Celtic Frost is goed gedaan en leuk maar ook weer niet onmisbaar.

The Arrival Ritual vind ik inmiddels wel zijn plaatsje verdienen op het album. Had misschien wat korter gemogen, maar het knalt er daarna met Incendium Between Mirage and Time des te steviger in.

avatar van Kronos
Sphinx staat nu weer op en het is een goed album, met lekkere Oosters getinte gitaarrifs en toffe nummers. Maar om nu te zeggen dat hierop alles klopt, zover kan ik (nog steeds) niet mee. Daarvoor blijven de 'zangpartijen' me te vaag weggestopt naar de achtergrond. Veel meer dan af en toe wat monotoon gekrijs kan ik er niet van maken en zelfs met het tekstvel erbij blijft dat zo. Een 4.5* zit er dus (voorlopig) niet in.

avatar van Sir Spamalot
Een aantal luisterbeurten verder begint deze plaat me te "pakken". Ik voel het nu al aan: het zal weer een moordlap tekst zijn om mijn gedacht hierover te zeggen. De score zal zeer "deftig" zijn.

avatar van Cabeza Borradora
Aangezien uw inspanningen betreffende toevoegingen van de hier op MuMe ontbrekende ep's van Melechesh, en de scores reeds toegediend bij hun voorgaande albums, heb ik er geen seconde twijfel over dat uw verdict voldoende gefundeerd zal zijn.
Uw moordlap zal alvast door ondergetekende met veel plezier doorworsteld worden.

avatar van Sir Spamalot
Daar is 'em, daar is 'em: de "moordlap" .

Inzending nummer achtenvijftig alweer in onze topic, Het Metal Album van de Week, ondertussen al wereldbekend in de Lage Landen. Het is Black Metal, het is Death Metal, het is “Midden Eastern Folk Metal”, ik heb deze omschrijvingen niet uitgevonden maar diverse bronnen op het wereldwijde web plakken er deze naamkaartjes aan. Ongetwijfeld kunnen er nog naamkaartjes worden uitgevonden.
Ik weet volgende zaken zeker: het is metal, het is soms tamelijk brute metal, het is death metal en het is black metal (daar zorgt die bangelijke stem voor). Bovenal wordt de voor mij o zo belangrijke melodie niet uit het oog verloren, zonder die melodie luister ik naar een brij, het is als een Duvel drinken zonder schuim. Met Melechesh heb ik een Westvleteren vast, de eerste smaakt niet zo goed maar eens de smaak te pakken, dan kun je er niet genoeg van krijgen.
Ondertussen heb ik me beziggehouden met een chronologische luisterbeurt van hun eerder werk, ik was niet onder de indruk: het geluid was verre van dat en die stem vond ik afschuwelijk. Het was ongetwijfeld een deel van hun leerproces want deze Sphynx maakt meer indruk op mij.
Wat hier zo “Midden Eastern Folk Metal” aan is, kon ik tot voor kort niet begrijpen. Mijn dichtste contacten met Midden Oosten muziek is die stem in Temple of Love van The Sisters of Mercy en Khaled. Ik hoor wel muziekstukken die mij origineel in de oren klinken en afwijkend van de grote metal bibliotheek, wellicht zijn dat die Oosters aandoende stukken. Ik denk dat ik ze herken maar ik kan het niet uitleggen. Wel moet ik mijn hoed afdoen voor die schitterende drummer met zijn schitterende zuivere en rake drumpartijen. Die vent zal vooraf wel gevloekt hebben bij sommige muziekstukken maar hij doet het geweldig.
Ik houd van deze plaat omwille van de geboden kwaliteit, omwille van de variatie in de songs, omwille van de lang uitgesponnen instrumentale stukken waarin ik die soms drukke benepen zang vergeet, omwille van de sfeer van het album. Voor mij is het gewoon pure Heavy Metal met vette gitaren, vette riffs en veel dubbel bass werk. Zelfs die stem, die normaal voor mij veelal een pijnpunt is in mijn beleving van een album, went. Een aantal keren heb ik moeten denken aan de inzending van collega Kronos in de eerste ronde (I – Between Two Worlds). Ik hoor dezelfde gekke zang die moet wennen, dezelfde breed uitgesmeerde gitaarpartijen en dezelfde stoere metal sfeer zonder te vervallen in Manowar en/of Power Metal overdrijvingen.
Deze gasten weten heel goed waarmee ze bezig zijn, dat moet ook want algauw wordt een vondst een gimmick, een last op de schouders. Toch zou ik ze nog verder willen horen gaan in hun incorporatie van Oosterse invloeden in onze geliefde muziek: het kan maar variatie opleveren en meer interesse in een duizenden jaren oude cultuur. Geschiedenis was trouwens één van mijn lievelingsvakken.
Individuele nummers uitpikken is lastig, het gaat mij meer om het geheel van het album, meer dan één of twee uitschieters. Laat ik het zo zeggen: van vele albums kan ik nog ik hits horen en de opvullers, van de meeste van mijn favoriete albums wil ik het geheel horen, individuele prestaties interesseren mij dan niet, wel de sfeer en mijn beleving van die sfeer. Op dit album is die beleving heel positief maar ik pik volgende glimlach-momenten uit: opener Of Mercury and Mercury, Tablets of Fate en Incendium Between Mirage And Time. Het bijzonder rustige The Arrival Ritual is een geweldig en broodnodig rustpunt en ervaar ik bijzonder positief. Instrumental Caravans to Ur kan niet lang genoeg duren voor mij, alleen jammer van die stilte halverwege en die geluiden in het derde deel, maar ze moeten eens stoppen en een album dat voor mij op een goed uur afklokt en me toch kan fascineren, is een prestatie.
Ik beloon dit met een dikke viereneenhalf, welverdiend en op naar de opvolger Emissaries uit 2006 en het nieuwe album dat dit jaar zou moeten uitkomen.

avatar van Cabeza Borradora
Wat een lap Sir, wat kan ik daar nog aan toe voegen?
Misschien een beetje bellybangen?

avatar van wizard

Haha, supermooi

Dit album is me goed bevallen. Niet dusdanig goed dat ik behoefte heb om de rest van de discografie van Melechesh uit te gaan pluizen, maar Sphynx is een album dat ik regelmatig zal gaan draaien, verwacht ik.
De sfeer bevalt me wel en het klinkt allemaal goed. 2 minpuntjes: de zang. Ik ben niet zo weg van de meeste Black Metalvocalen. Ook hier is dat zo, maar de zang is (tenminste op mijn mp3's) redelijk ver weggedrukt in de mix, zodat ik er goed mee kan leven. Ten tweede vind ik The Arrival Ritual een tamelijk overbodig, of in ieder geval te lang, nummer.
Maar dat mag de pret niet drukken verder.

Cabeza Borradora schreef:
Wat een lap Sir, wat kan ik daar nog aan toe voegen?
Misschien een beetje bellybangen?

Inderdaad, ik heb me weer eens laten gaan, less is more, maar soms komt het eruit gevloeid.

avatar van Sir Spamalot
Het wordt verslavender per luisterbeurt... Potverdikke, die beruchte lijst van mij wordt alsmaar langer, ik ga moeten leren delegeren (lelijk managementspeak waaraan ik een afschuw heb): Tablets of Fate blijft heerlijke momenten hebben.

avatar van laboomzaa
Vele luister beurten verder moet ik zeggen dat hij lekker is ingezakt..1/2 puntje erbij. Ik heb alleen soms dat de zang mij gaat vervelen, heel zelden hoor

avatar van Cabeza Borradora
Tsja, ik vind de zang ook niet hun sterkste troef. Maar toch is het voor mij 1 van de typische kenmerken van Melechesh geworden. Moeilijk een Melechesh in te beelden zonder die zang. Vandaar bij mijn voorstelling van dit album in het topic de verwijzing naar een Mercyful Fate zonder King Diamond...

avatar van Lau1986
Ik moest toch even slikken toen dit MAvdW erin kwam, aangezien ik zelf niet zo een groot black metalfan ben, maar goed het topic is ervoor om met andere bands in contact te komen.
En tot mijn verrassing is dit best tof! De zang staat mij bij deze band juist wel goed aan, wat ik vaak tegen vind vallen bij black metal is een krijs, maar deze stem is lekker rauw. Wat ik ook erg gaaf vind is de afwisseling die je in de nummers tegenkomt. Veel melodie en hier en daar een hoempa drum. Erg mooi om de Oosterse melodieën in de muziek te horen. Ja dit is best tof!

avatar van andnino
Deze staat me stukken beter aan dan Emissaries, welke ik op het eerste gehoor een nogal lege sound vind hebben. Deze gaat hier vaker gedraaid worden verwacht ik. Mooie harmonische maar intense sound, sterke zang, en het drumwerk is de slagroom op de taart. Het lijkt Hate Eternal wel, alsof het niets is.

avatar van Guinness1980
Melechesh eren kennen door het wereldberoemde Het Metal Album van de Week topic.
Ik weet nog goed mijn eerste gedachte: bah, black metal.
Maar na de eerste luisterbeurt was ik verkocht aan dit album.
Tijdens het schrijven van dit bericht ben ik weer naar het album het luisteren en het bevalt nog steeds heel erg goed.
Uniek dus, een black metal album dat ik goed vind

Edit: meteen een halve ster aan mijn beoordeling toegevoegt!