Holden - The Idiots Are Winning (2006)

Dance
Label: Border Community

1. Lump (6:10)
  2. Quiet Drumming (Interlude) (0:21)
  3. 10101 (6:06)
  4. Corduroy (6:22)
  5. Flute (4:52)
  6. Idiot (7:31)
  7. Lumpette (1:36)
  8. Intentionally Left Blank (2:05)
  9. Idiot Clapsolo (4:58)
  10. Quiet Drumming (3:40)
Ik heb er laatst een halfje bij gedaan. Nu deze alweer twee jaar oud is, realiseerde ik me hoe uniek en misschien zelfs invloedrijk dit plaatje is (geweest). Het kan ook aan mijn luistergedrag liggen, maar ik ben geneigd te zeggen dat deze stijl van wat experimentelere minimal techno aardig wat navolging heeft gekregen.

Voor mij is dit ook een plaat met een lange houdbaarheidsdatum gebleken.

avatar van Sander14
1,0
Ola, er wordt naar mijn mening gevraagd. Dat is ook de 1e keer dat dit gebeurt in mijn pathetisch leventje .
Is wel al tijdje geleden dat ik dit album beluisterd heb (ik heb het wel degelijk volledig beluisterd hoor). Naar ik mij herinner vond ik het behoorlijk irritante muziek die te experimenteel is voor mij. Ik had er veel meer van verwacht eerlijk gezegd, want zijn remix van 'The sky was pink' vind ik de max. De reden waarom ik 1/5 heb gegeven is omdat ik 'Lump' en '10101' wel twee sterke nummers vind ===> 2/10 = 1/5.
Mocht je denken dat ik geen fan ben van elektronische muziek: kijk eens naar mijn hoogste stemmen en dan zal je zien dat ik wel degelijk elektronische muziek kan smaken. Ik sta trouwens op het punt te vertrekken naar een concert van Kelley Polar .
Mocht mijn mening bepaalde mensen tegen de borst stoten: sorry, maar muziek is nog steeds onderhevig aan smaak.

tuktak
de plaat duurt 43:41 minuten. lump en 10101 duren samen 12:16 minuten. dat is bijna (0,28) 1/3e deel van de plaat. 5/3=1,67, dus geef dan iig een 1,5

avatar van dj maus
Sander14 schreef:

zo is dat

tuktak
goh, ik was niet heel overtuigend geloof ik haha. meteen nog een 1 derbij...

avatar van dj maus
1,0
Toelichting: Na zijn briljante singles en remixen, vond ik deze plaat echt een verspilling van talent.

Heb sowieso hierna amper nog iets deugdelijks uit 's mans handen horen komen. En daarbij is ook het BC-label redelijk op z'n retour.

avatar van Leonard91
Nouja, dat BC niet meer is wat het eens was ben ik met je eens maar dit album is nog wel een van de, zo niet hét, hoogtepunt van Border Community voor mij.

dj maus schreef:

Een VERSPILLING van talent? Dit is voor mij juist Holden's absolute hoogtepunt tot nu toe. Wel bizar hoe de meningen uiteenlopen soms

Het absolute hoogtepunt is zijn officieuze remix van Britney Spears' Breathe on Me, wat mij betreft.

avatar van Nicolage Rico
Quiet Drumming heeft niets met muziek te maken, helaas. Een nummer dat mij nogal irriteert. Dan heb ik nog liever Intentionally Left Blank.

Topnummers voor mij zijn: 10101, Corduroy en Idiot.

avatar van judgepaddy
Nicolage Rico schreef:
Quiet Drumming heeft niets met muziek te maken, helaas.

Dat is een ferme statement jongen!
Zij mijn vader vroeger ook over, ik noem maar wat, The Stooges.

Hoe dan ook, deze kan me zeer goed bekoren.
Jammer dat ik altijd zo laat achter dit soort plaatjes kom, maar dat krijg je als je ergens achteraf op het Duitse platteland woont.
Gelijk maar ff At The Controls checken.

avatar van luc011190
Ik (en mr. Holden zelf ook) zie dit vooral als een EP bestaande uit het eerste nummer en dan 3 t/m 6. De rest hoort ook absoluut bij het geheel, maar zijn afzonderlijk moeilijk te beoordelen, het is meer de soort vage anti-kunstfragmentjes waar Holden nou eenmaal van houdt.
Ik kan me absoluut niet voorstellen dat ik deze daarom ooit lager dan 5 sterren zou geven. Het is ook echt ongelofelijk te zien hoe Holden zo rond 2006 zo ontzettend zijn geluid veranderd heeft. Hoe Holden van zn stuiterende/cheesy trancebeats (Nothing etc.) een Break in the Clouds vond die vervolgens uitkwam bij een track als Lump. Alsof Holden een openbaring had gehad bracht hij in 2006 enkel geniale tracks uit die qua stijl onvergelijkbaar waren met al het voorgaande... ooit. Bij de start van Border Community werd de basis van die sound gelegd, het melancholieke en melodieuze van de trance/progressive werd behouden en de kitscherigheid en decadentie werd overboord gezet. De eerste tracks op BC (Real, Outhouse..) bevatten al de consistente bassen en de minimale ritmes die later zo vaak terugkwamen. Maar bij alle remixes en tracks van Holden daarna kwam het pas echt goed los, de 'woede' over heersende waarden in de muziek is daar zo ontzettend goed in terug te horen. Het vernieuwde spel dat plotseling plaatsvindt in de ritmes en melodieën en de venijnige details vallen erg op.
Op deze EP hoor je dat goed terug in Lump en Idiot. Zijn er uberhaupt krachtigere en bozere tracks dan Lump? De hi-hats schieten werkelijk alle kanten op en zuigen je mee richting een razend ratelende climax. Tel daarbij die scheurende bass en de maniakele 'aaaaaaaaaaaaah' op en je hebt een van de bijzonderste stukken muziek ooit gemaakt.
Misschien nog wel mooier, Idiot. Tak tak tak tak. De hi-hatloze beat die zo slepend voortdenderd en het fundament vormt voor dat heerlijk rollende 8-bitgeluid. Het nummer dat ik veruit het meeste gedraaid heb in mijn leven, wat genoeg zegt over de bijzonderheid. Met zulke minimale middelen zo ontzettend boeiend en ontroerend zijn. Hoe de melodie constant veranderd (als je goed luistert hoor je dat hij zich geen 1 maat identiek herhaalt) en pas echt een melodie wordt bij de 2e minuut en echt een soort apocalyptisch karakter krijgt. Alsof hier al het voorgaande eindigt door mij gewoon 1000x achter elkaar compleet te kunnen ontroeren en in een andere wereld kunnen brengen met dit geluidenspel.
Nee, beter dan dit word het niet voor mij.

avatar van sander.
Mooi betoog, Luc, maar waarom staat ie dan in godsnaam niet in je Top10?

avatar van luc011190
1 album per artiest en dat vind ik de 2 uur geweldige muziek van At the Controls (waar natuurlijk ook 2 van tracks van deze plaat op staan) net iets completer dan deze EP

Jezus, ik lees na pakweg 2 jaar weer die recensie van Hoogaerts, wat een stuk

Ja, dit is wel een album waar ik wat mee kan. Af en toe een melodietje wat langskomt en dan weer en andere vorm aanneemt. Toch is een track als Aueit drumming erg leuk, door de gebroken ritmiek die erin zit.

Favorieten tot nu toe: Lump, Idiot

avatar van Memento
Bij "Idiot" krijgt ik het gevoel alsof Super Mario aan het trippen is omdat ie iets te lang een bloem of ster in zijn bezit heeft.

Memento schreef:

Het zijn die verdomde paddestoelen!

Laatst deze plaat bij het pizza-eten-met-vrienden aangezet. Grote tip, en zet hem vooral niet te zacht.

avatar van Petterson
De tering hé, ik word hier even helemaal meegezogen door Idiot, wát een track !

avatar van Apsjar
Pas ontdekt...maar wat een plaat!!

Mooie plaat, ondanks het af en toe vage "geëxperimenteer" van de beste man

Lukk0
Ik hoef alleen maar even naar Lump te luisteren om spontaan zin te krijgen in de rest van de dag alleen nog maar James Holden. Stuiterende hi-hats, springen, pure gekte, en dat allemaal in één track. Magistraal van begin tot eind. 10101 heeft in bijna dezelfde mate hetzelfde effect, maar Idiot gaat er misschien zelfs nog wel overheen. Die tak tak tak tak tak zijn zo karakteristiek, en zo ontzettend effectief.

In mijn ogen is dit album hét statement uit de minimal. Vijf echte tracks, allemaal eng goed, en een paar experimentjes die zozeer onderdeel van de plaat zijn, dat ze er nog wat extra lading aan meegeven.

Dat stuk van Hoogaerts beschrijft het allemaal veel beter dan ik kan, ik ben het in elk geval volledig met hem eens.

Poa
Er wordt hier maar weinig gezegd over Flute, maar dat is ook een echt topnummer. Uiterst nauwkeurig luisteren naar de perfecte productie, opbouw en verschillende geluiden/vervormingen, heerlijk.

avatar van luc011190
Fan-tas-tisch nummer ja. Grappig feitje: het 'getik' is Holden met een balpen op de rand van zijn bureau

avatar van jassn
Het zal waarschijnlijk aan mijn denkpatronen liggen maar iemand die eerst The Inheritors leert kennen zal nooit echt onder de indruk komen van dit album. Het valt me namelijk erg tegen, het klinkt niet slecht maar nergens word ik weggeblazen.

Eindelijk maar eens een plekje in mijn top-10 vrijgemaakt voor dit baanbrekende stukje electronische muziekgeschiedenis.