The B.U.M.S. - Lyfe 'n' Tyme (1995)

Label: Priority

1. Brothas Unda Madness (1:01)
  2. Non-Stoppin' the Groove (4:02)
  3. I Don't Know (0:22)
  4. Wreck Your Ears (Can Do) (4:11)
  5. Cup of Jokes (0:30)
  6. Take a Look Around (4:29)
  7. 6 Figures and Up (4:48)
  8. Flex Uv a Finga (2:28)
  9. Diggin' in the Crate (0:36)
  10. Let the Music Take Your Mind (5:34)
  11. Suck My Dick (1:44)
  12. Elevation (Free My Mind) (4:01)
  13. Food for Thought (0:13)
  14. West Coast Smash (3:43)
  15. Harry Joenick (0:14)
  16. Lyfe 'n' Tyme (4:46)
  17. For My Brothas (4:42)

met Amanda Ludium

18. Wake Up (0:30)
  19. Can You Do Without? (3:24)
  20. Who Gives You the Right (3:14)
avatar van D-Clutch
Pareltje van een album. Heel jammer dat veel mensen dit niet kennen, en ook heel jammer dat er na dit album vrijwel niets meer van dit duo is vernomen.

Verschrikkelijk relaxte beats, en gewoon hele dikke flows van deze mc's uit Oakland. Gewoon feel-good West Coast hip hop. Deze plaat komt dan ook het beste tot zijn recht als het zomer is.

Eén van de albums waar ik het meest naar luister. In de zomer sowieso full time.

avatar van Rhythm & Poetry
Ook in de winter is het een aanrader, wat een heerlijke hiphop maakt dit duo! De raps luisteren heerlijk weg, zorgen voor een echte feelgood sfeer en de rappers nemen elkaar goed over. Mooi om dat samenspel te horen. Daarnaast is het productioneel ook een ijzersterke plaat. Veel jazz invloeden; zo zijn er de nodige blazers aanwezig en af en toe klinkt het juist heel minimaal zoals op 6 Figures and Up. Van begin tot eind is het genieten, Elevation (Free My Mind) zie ik als een van de beste tracks die ik ken.

Wat ook 'grappig' is ik hoor op dit album een aantal fragmenten die later door 50 Cent, The Game en Dahlak gebruikt zouden worden (alhoewel het hier natuurlijk ook maar gewoon samples zijn).

avatar van nega
Een goed album, het wordt nergens echt geniaal.
Het luistert lekker weg met een contstant niveau. De beats zijn lekker, de raps zijn goed.
Er is niet echt een uitschieter voor mij. Wreck your Ears vond ik de beste.
Ik zat te twijfelen tussen een 3,5 en 4,0, maar omdat er geen skiptracks zijn geef ik het een 4. Het kan ook nog eens stijgen

avatar van Reijersen
Op zich best een lekker plaatje. Maar dat is meteen ook het grootste probleem misschien wel. Want meer als 'lekker' wordt het voor mij allemaal niet. Luistert 'lekker' weg, de raps liggen 'lekker' in het gehoor, evenals de producties. Ja 'lekker' is het allemaal wel te noemen.
Mooi dit eens gehoord te hebben, al 2 aardige albums via het hiphopalbum van de week topic ontdekt. Van mij mag het best zo doorgaan.

avatar van Jurrien
Mijn stem komt binnenkort uit, klinkt er goed.

Relax
Vind het album wel goed enzo, maar die oldschool vibe begint mij een tikkie te vervelen.

avatar van kemm
Ik had een beetje schrik toen deze verscheen als het hiphopalbum van de week. Die hoes, de groepsnaam, de albumtitel (met de y's), het zag er allemaal een beetje schraal uit (I blame the nineties).

Een eerste luisterbeurt en ik was toch verkocht. Geen schraalheid in de muziek. Enkel goeie fonky jazzy beats en goeie rappers; klinkt als A Tribe Called Quest zou je zeggen. Toch niet helemaal, B.U.M.S. doet het op een andere manier, maar bijna even goed. Grote woorden, maar zo voelde ik na de eerste maal Lyfe 'n' Tyme.

Een paar luistersessies later kan je dat allemaal wat beter relativeren natuurlijk, maar goeie muziek blijft goeie muziek, of je het nu 1x of 10x hoort: een dikke 4*, want een halfje meer heeft er lang ingezeten.

Rene1979
Ik geef het een 3.5.
Ik denk dat het komt omdat het voor mij niet een album is wat nieuw en uniek is. Maar dat is te wijten aan het feit dat ik het album pas 14 jaar na ze release date luister.

avatar van Jurrien
Na een paar luisterbeurten is het album mij toch beter gaan liggen, maar zoals al eerder is gezegd wordt het nergens heel spannend en dat is jammer.

RedLightCityBoy
Lyfe 'n' Tyme is toch wel een erg sterk relaxed westcoast albumpje. Op sommige nummers wordt ik echt weggeblazen door de sterke raps over de prachtige uitgekozen jazz samples. Het album draagt een leuk sfeertje, die je uitdaagt om het alsmaar te herluisteren, zeker fijn. Over de manier van rappen ben ik het toch wel eens met Kemm. A Tribe Called Quest achtige rhymes hoor ik inderdaad erg vaak terug. Vooral op: Take A Look Around is dit voor mij erg duidelijk te horen. Het album is zo als ontelbaar veel andere mid-90 albums net niet perfect. Er staan zo'n 5 knallers op en de rest is ook niet mis, maar zeker niet erg veelzijdig. Dit is zo ontzettend jammer, want een album alleen maar vol met nummers als: Let The Music Take You Mind en Elevation zou echt een classic zijn. Jammer dat deze groep nu niet meer muziek maakt (denk ik).
Het zou toch wel jammer zijn als we nooit meer iets gaan horen van deze groep.

avatar van Boris91
Bij mij hangt het luisteren van sommige platen soms af van het seizoen, zo zal ik bv The Chronic pas als het echt warm wordt weer uit de kast trekken. Dit album heeft dat minder, het luistert ook nu heel lekker weg allemaal maar denk dat ik dit van de zomer meer ga waarderen. Voorlopig 3.5*, maar er zit zeker meer in.

Dj2Jelle
Het album wordt met de luisterbeurt beter. Voor nu een 4 .

Favoriete nummer: Elevation

avatar van Osiris Apis
De nummers op het album zijn relaxt en jazzy. Maar de diversiteit op het album is te laag. De nummers lijken te veel op elkaar en hierdoor verveelt het album op het einde. Verder vind ik de mc's vind ik ook niet heel goed.

Social_Mask
Erg relaxte album, met name de beats. Maar de raps vind ik ook zeker dik in orde. Doet me een beetje denken aan Pharcyde op momenten. Ik geef hier 3.5* voor. Erg fijne en chille muziek.

lambf
Lekker album...

...ja heerlijk relaxed.............mooie jazzpiepjes ook.....

..het had wel iets spannender gemogen.Dat ik pas weer bij Can You Do Without wakker word geschud, dat lijkt me niet helemaal de bedoeling haha....hmm...wel lekker hoor....

avatar van Korhymes
Let The Music Take Your Mind
Ik blijf hem maar draaien. Voorderest vind ik het tekstueel allemaal niet zo heel bijzonders, maar de beats maken zoveel goed dat ik toch op een 4 uitkom. Heeeerlijk om op te chillen ^_^

avatar van FlyLo
Osiris Apis schreef:

Volledig mee eens. Halverwege bijna in slaap gevallen.
edit: leuk dat je je stem verlaagt door mijn bericht trouwens, Osiris

avatar van V.B.
Heeerlijk in de bus na een lange werkdag
Ik hou wel van die albums die je in zo'n 'greep' houden!

avatar van Dakduivel
Take a Look Around