Clint Mansell - The Fountain (2006)

Score
Label: Nonesuch

1. The Last Man (6:08)
  2. Holy Dread! (3:52)
  3. Tree of Life (3:45)
  4. Stay with Me (3:36)
  5. Death Is a Disease (2:34)
  6. Xibalba (5:23)
  7. First Snow (3:09)
  8. Finish It (4:25)
  9. Death Is the Road to Awe (8:26)
  10. Together We Will Live Forever (5:00)
avatar van thomzi50
Heb deze maar even een plekje in mijn top10 gegeven. Ik vind het misschien niet het op negen na beste album ooit gemaakt, maar voorlopig wel de beste score die ik ken en een meesterlijke plaat.

avatar van ronnievb
Wat ik zo leuk en goed vind aan deze soundtrack, is dat hij (nu ik de film nog niet heb gezien) ook al als een geheel klinkt. Nu je nog niet de scenes bij de composities kunt plaatsen ook al kunt genieten. Mede door de soundtrack (trailer en regisseur helpen natuurlijk ook mee) is dit momenteel de film waar ik het meest naar uit kijk.

De nieuwe nummer 1 in de score toplijst

Dr.Greenthump
Terechte hype?

neo
Welnee. De laatste paar die eindelijk aan de 20 stemmen kwamen om er in te kunnen staan, kwamen allemaal gelijk op nr. 1 binnen.

DevendraBan
komaan, dit is gewoonweg een fantastische soundtrack, een geheel, het omvat de film, prachtige muziek en een groeier.

Maarten||
wat kan ik hiervan verwachten ?

rja
Laatst weer is geluisterd, want ik wissel nogal snel van muziek, maar dit is en blijft een toppertje!

Ik kan um nooit stopzetten, begin bij nummer 1 en voor dat ik het weet heb ik de laatste weer gehad..

Echt supersoundtrack..alleen nu nog even de film zien haha

4.5 wordt --> 5!

Maarten|| schreef:
wat kan ik hiervan verwachten ?

er staan hier twee pagina's vol over wat je ervan kunt verwachten.
Emotie. Pure emotie. Het klinkt cliché maar het is de waarheid. En hoe meer je 'm luistert hoe beter dit briljante plaatje wordt.

avatar van o zo duits
Prachtige soundtrack. Staat nog op 4,5* half maar 7 dagen achter elkaar 3 keer per dag luisteren ben ik geneigd alsnog 5* toe te kennen. Erg meeslepend en, ja, ontroerend. Devendraban heeft het hiervoor aL kort maar krachtig benoemd: Emotie.Pure emotie.
Film is overigens ook de moeite waard maar minder goed dan deze soundtrack doet vermoeden.

rja
Heb nu ook de film gezien, en dan herken je gelijk alle nummers...maar prachtige soundtrack bij een prachtige film!

Niks meer dan lof!

avatar van Onderhond
Wat mij betreft onterechte hype. Heb de soundtrack dan nog niet op zichzelf gehoord, maar bij die film zaten er een paar serieus valse noten in. Eerder puur sentiment dan pure emotie.

DevendraBan
Waarom zou het sentiment zijn? Omdat de noten gemaakt zijn om mensen zich emotioneel te laten voelen?
Ik snap die redenering niet goed, muziek kan moeilijk sentiment zijn, al zeker als er geen tekst aanwezig is, vind ik.
Maar bij een film is sentiment altijd sterker aanwezig en meteen te merken.
Ik weet niet wat je van de film vond maar de link film-soundtrack zal voor de benoeming 'sentiment' zorgen, of vergis ik me?

avatar van Onderhond
DevendraBan schreef:

Een redenering die ik dan weer niet zo goed snap. In muziek kan makkelijk een stevig bombast zitten die uitpuilt van het sentiment. Zwaar aangezette opbouwen met stevige uithalen en veel bombarderie. Net zoals een gevoelige film verfijnd en subtiel is en een sentimentele film plat op het gevoel spelend, geldt dat evenzeer voor muziek.

Dat snap ik.
Ik kon er even niet goed aan uit.
Soit, in je definitie heb je volgens mij gelijk maar ik vind helemaal niet dat dat van toepassing is op dit werk. Bij het beluisteren is mijn lichaam voorgeprogrammeerd zodat ik 5 seconden voor de climax als het ware dichtklap en mijn adem even stokt.
Toch wel een vreemd dat muziek dit kan teweegbrengen.

avatar van timmem
Prachtige cd. Een van de weinige cd's die ik van het eerste tot het laatste nummer in een keer kan beluisteren, en dat word op het einde nog een dubbel en dwars beloond het nummer "Death Is the Road to Awe". Echt geweldig een dikke 5*.

avatar van BlueVelvet
Heb het nog niet kunnen teruglezen: waarom staat Kronos Quartet en/of Mogwai eigenlijk niet ook bij de uitvoerend artiest, naast Mansell?

avatar van thomzi50
Staat inderdaad nergens uitgelegd, misschien omdat Mansell de composer is.

neo
Mansell is inderdaad gewoon de componist en zij de uitvoerders. Dat betekent overigens niet dat er er geen inbreng van hun kant was, want ze hebben nu ook weer niet alles binnen de lijnen uitgevoerd. Dat ging wel wat verder.

blijft betoverd!

avatar van Rarara
Death is the road to awe...... onwaarschijnlijk schitterend. tranen !

avatar van Gizzmann
Dit album laat zich het best beschrijfen als 'de pracht van bedroeftheit'. Geen vrolijk album, maar oh wat is het mooi. Eigelijk ben ik het nu al niet meer eens met mijn beschrijving, want ik zou het eerder ONBESCHRIJFELIJK mooi willen noemen Allemaal prachtige tracks, waarvan Death is the Road to Awe natuurlijk het absolute meesterwerk is. Mansell had zichzelf al volledig bewezen met zijn soundtrack voor Requiem for a Dream en met deze score houd hij dat niveau prima vast.

Fantastisch.

_2M
Gizzmann schreef:
waarvan Death is the Road to Awe natuurlijk het absolute meesterwerk is.

Dat vind ik juist het minste nummer, vooral door die lelijke, bombastische uitspatting aan het einde. The Last Man is mijn favoriet, en laat zien dat de muziek veel krachtiger is wanner het relatief ingetogen blijft. Prachtige soundtrack verder, die nóg beter is met de film erbij.

avatar van Gizzmann
Bombastische uitspattingen, jummie (ben erachter gekomen dat ik dat zeer vaak wel kan waarderen eigenlijk).
Naast Death is the Road to Awe vind ik zelf ook Stay with Me briljant. Dat is dan juist weer een erg subtiel nummer, maar die klinkt ook echt ontzettend fijn.

Prachtige cd. Het is eerste nummer begint gelijk prachtig. Wat kunnen de mannen en vrouw van kronos quartet toch prachtig spelen. Verder vind ik de overgang van Holy Dread! naar de Tree of Life ook fantastisch. En de bombastische uitspatting kan ik ook meer ERG waarderen .

avatar van Carolaah
Ahh.. ik sluit me bij jullie aan..
Geen idee waarom ik deze score laatst van de pc had afgegooid..
Dit moet wel één van de betere zijn. Heb mezelf net weer even de tijd gegund de cd toch in alle rust te luisteren..

En het was het waard.
Wat een geweldig mooi opgebouwde muziek..
Geweldige instrumentale muziek.. Spanning, emoties, sensatie..

Ik ga royaal doen en een 4,5 geven

Edit: ik vind het trouwens geweldig hoe die samenwerking in scores en films met darren aranofsky en Clint mansell is (lees: Pi en Requiem for a dream)..
Die soundstracks maken de films absolute toppers.. Alhoewel ik dat niet over The fountain mag zeggen, want die heb ik eerlijk gezegd nog niet gezien

luijsterburg
Wat is "score" als ik vragen mag?

edris.
Filmmuziek.

neo
Een betere uitleg is speciaal voor de film/serie/game/kunstproject geschreven muziek.

luijsterburg
Ok, danku