Tanita Tikaram - Ancient Heart (1988)

Label: WEA

1. Good Tradition (2:49)
  2. Cathedral Song (2:51)
  3. Sighing Innocents (3:31)
  4. I Love You (2:45)
  5. World Outside Your Window (4:52)
  6. For All These Years (5:13)
  7. Twist in My Sobriety (4:50)
  8. Poor Cow (1:56)
  9. He Likes the Sun (5:26)
  10. Valentine Heart (4:04)
  11. Preyed Upon (5:03)
avatar van edeleteee
Nou, na bovenstaande te hebben gelezen, durf ik bijna niet te zeggen dat ik het een TOP plaat vond en nog steeds vind. Ik geef toe dat ze klinkt alsof ze wat Seroxat kan gebruiken en na de weinige interviews die ze gaf, bekroop mij het gevoel dat ze wellicht wat teveel gesnoept heeft van één of ander(ze deed echt heel VAAG!). Maar ik vind serieus waar dat ze bloedjes van nummers heeft gemaakt, "cathedral song" vind ik een prachtnummer. Ik meen mij te herinneren dat haar ooit in een interview gevraagd werd, what the F.... bedoel je nou met die teksten? N.a.v. haar antwoord kreeg ik sterk de indruk dat ze daar zelf ook nog niet achter was.
Bij haar een beetje het "Kate Bush syndroom" na twee of drie albums, raakte ik het spoor bijster, het donkere werd mij te zwart en het vrolijke iets te manisch. Ik kon geen bezieling meer in haar muziek vinden. Toch kan ik het niet laten om zo af en toe eens te graven op latere albums of daar de oude Tanita nog op te vinden is en heel af en toe is die nog te ontdekken al is de spoeling wat dun.
Maar eerlijk is eerlijk, ik vind dat ze zich zeker in het begin, dubbel en dwars heeft bewezen door weliswaar sobere maar ook integere en bloedmooie nummers te hebben gemaakt. Ik vind het heerlijk om haar depressieve stem zo nu en dan nog lekker te horen, al is het maar om mijn eigen bipolaire aandeel wat te zien krimpen

He Likes the Sun is lekker, maar na die rare versnelling ergens rond 3 minuten vind ik dat echt een verpesting voor t nummer.

Mooi stem heeft deze dame. Album is ok, maar niet werelds. Twist is wel de parel van de plaat!

avatar van gaucho
Tja, Tanita... Ze heeft een donkerbruin, maar nogal beperkt stemgeluid, dat je inderdaad moet liggen. Destijds moest ik er ook aan wennen, maar door de hoge kwaliteit van de singles van dit album was ik snel 'om'. De rest van het album is wat wisselvalliger, al kan het merendeel er best mee door, waardoor het in z'n geheel een prima plaat is om te beluisteren met een goed glaasje wijn bij de open haard. Zoals ik gisteravond weer eens heb gedaan.

Ik heb haar tweede album ook, en die vind ik al een pak minder. Bovendien leert oppervlakkige beluistering van de rest van haar repertoire me dat dit album naar mijn idee ver boven de rest van haar repertoire uittorent. Juist bij latere albums krijg ik het idee dat ze - zoals hierboven door anderen opgemerkt - af en toe klinkt alsof ze dronken in de studio is verschenen om een liedje in te zingen (met name op Eleven kinds of loneliness). Dat gevoel heb ik hier niet. Al met al een meer dan behoorlijk debuut met een paar echte uitschieters.

Thijssie
Een pareltje uit de late 80's... De synths zijn zo kitch dat het heerlijk is en wat een stem... Knappe teksten ook van zo'n jonge griet.

Beetje "vergeten" album uit de 80's . Twist in my Sobriety blijft natuurlijk een droom van een nummer . Maar ook Cathedral Song en World Outside Your Window doen het voor mij. Prima album om bij te relaxen . Ik had hem vanavond opstaan na denk ik een jaar of 10 en het viel me op hoeveel van dit album nog was blijven hangen . 4 sterren

avatar van E-Clect-Eddy
Twinpeaks schreef:

Nog niet vergeten, een nieuw album in 2016; Closer to the People (2016)

avatar van EttaJamesBrown
Ja, Ja, ook ik heb dit album (gehad). Ergens begin jaren negentig met een vriendje geruild voor Raindogs van Tom Waits. Heel af en toe spijt van die actie; meestal niet overigens.

EttaJamesBrown schreef:

Denk dat die vriend meer spijt zal hebben....

avatar van Kronos
Anders wil ik deze wel ruilen tegen Rain Dogs.

avatar van Darkzone
Ik ben verrast door de relatief lage score voor dit album. Ik heb het album dan wel pas sinds een paar maanden in huis op lp, en ondanks de nostalgische gevoelens bij Twist, is dit alles behalve 'oud' album.

Zo op deze schemerige dinsdagavond samen op de bank met een bakje thee en Port Salut op toastjes, is het echt een genot om naar dit album te luisteren. Nergens klinkt dit gedateerd of geforceerd. Gewoonweg prachtig.

Ik heb dat "gedateerd" ook nooit zo begrepen. Goede muziek is tijdloos. Kwaliteit blijft altijd, terwijl de bagger van de hedendaagse top 40 gelukkig zo weer is vergeten.

avatar van Pietro
Ik heb altijd een zwak gehad voor Tanita, vraag me niet waarom. Haar zwoele, donkere stemgeluid heeft daar ongetwijfeld mee te maken. Ook na talloze luisterbeurten blijven hits als Good Tradition en Twist in My Sobriety daardoor voor mij moeiteloos overeind. De rest van de composities doet daar nauwelijks voor onder.

Ancient Heart is zeker niet tijdloos en ik kan een aantal zangeressen opnoemen die ik beter vind dan Tanita, maar desondanks zet ik deze plaat van tijd tot tijd met veel plezier op. Het is haar karakteristieke stemgeluid in combinatie met het originele songmateriaal waardoor Ancient Heart blijft boeien: 4*.