Tanita Tikaram - Ancient Heart (1988)

Label: WEA

1. Good Tradition (2:49)
  2. Cathedral Song (2:51)
  3. Sighing Innocents (3:31)
  4. I Love You (2:45)
  5. World Outside Your Window (4:52)
  6. For All These Years (5:13)
  7. Twist in My Sobriety (4:50)
  8. Poor Cow (1:56)
  9. He Likes the Sun (5:26)
  10. Valentine Heart (4:04)
  11. Preyed Upon (5:03)
  12. Friends * (2:16)
  13. I Love the Heaven's Solo * (2:51)
avatar van bikkel2
Ieder zijn meug . Maar 0,5 is erg laag gewaardeerd . Hendrik68 je hebt het hier over vals zingen . Maar dat is dus beslist niet waar . Je kunt het haten , verafschuwen , er van in een dwangbuis raken , je eigen opsluiten , maar dit verzin je .

Een halve ster is natuurijk belachelijk, maar over dat soort stemgedrag hebben we het al veel gehad. Op die manier kan ik ook een zwik halve sterren aan artiesten geven, waar ik niet van hou. Maar is Hendrik68 gebonden aan een quota van stemmen uitbrengen. Maar dit terzijde. Dit album as een droomdebuut van een jonge zangeres en werd alom geprezen om haar liedjes en ook haar zeer speciale (om nog maar niet te spreken over haar geweldige schoonheid).Bij mij was dat ook het geval. Alle nummer die vorige reakties genoemd zijn waren "parels". Mij favoriet was Cathedral Song, maar de rest zat er maar net achter. Muzikaal was het ook zeer verrassend in zijn tijd. Helaas was haar debuut ook haar hoogtepunt. De opvolger van dit album heb ik ooit nog gekocht, maar na een tijdje weggegeven, staat me bij. Jammer, dat ze daarna bijna niets meer heeft uigebracht, dat de moeite waard was.

Hendrik68
En 4,5 sterren is niet belachelijk Ad? Over smaak valt te twisten, maar jij beoordeelt Hotel California even hoog als Tanita Tikaram. Wat is dan belachelijk? Laat de discussie over het aantal sterren dan a.u.b. weer in alle hevigheid losbarsten. Laat even duidelijk zijn dat ik alleen halve sterren geef als ik iets verwacht van een reeds bekende artiest of een nieuwe artiest komt met een album wat in mijn genre ligt en die ik met bepaalde verwachtingen beluister. Dat laatste is bij dit album het geval. Volgens mij is dit de eerste halve ster die ik geef. Deze dame maakt een prachtig genre te schande. Over het valse zingen heb ik het niet als enige hier, dus dat zuig ik niet uit mijn duim. En Dazzler: de dames van K3 kunnen tenminste zingen en brengen vrolijkheid in de huiskamer. Mijn dochter gaat binnenkort zelfs naar een concert. En om Andre van Duin en de Smurfen kan ik lachen. Kon ik dat maar bij dit album, dan kon ik nog een ster voor de amusementswaarde geven. Ik vind dit gewoon reteslecht. En als je geen halve ster mag geven, waarom staat die er dan bij? Ik heb niet echt vaste waarden waar een album aan moet voldoen, maar ik eis op zijn minst passie, een zuivere stem en pakkende melodieen. De eerste 2 ontbreken volledig en de 3e bijna volledig. Nou daar kan ik niet meer van maken. Mijn top 10 album House of Hope van Toni Childs is het tegenovergestelde daar zitten alle criteria in, passie, teksten, melodieen en een dijk van een stem. Of om een bekende erbij te halen: Ilse de Lange, misschien iets te poppy de laatste tijd, maar altijd standaard een prachtige stem, pakkende melodieen en ook de nodige passie. Dat wil ik horen. Niet dit geneuzel.

avatar van LucM
0,5* geef ik enkel aan albums die ik onbeluisterbaar vind en waar ik niets goed over kan zeggen. OK, Tanita Tikaram heeft niet de mooiste zangstem maar die is toch wel apart en past goed bij de ingetogen songs die globaal toch van hoog niveau zijn.
Beluister eens een album van Ke$ha, Hendrik68. Wat ga je daaraan geven?

Hendrik68
Ik dacht redelijk oprecht mijn beweegredenen kenbaar te hebben gemaakt om dit album zo laag te waarderen, maar blijkbaar valt het kwartje niet. Ik heb nog nooit van die kerel gehoord die je hierboven noemt, maar ziet er nogal hiphop-R&B achtig uit en daar heb ik geen verstand van en dus zal ik dat ook niet waarderen. Is het rock georienteerd dan wil ik me er wel aan wagen en zul je het t.z.t. horen. Ik ken Alicia Keys wel bijvoorbeeld, niet mijn muziek, maar haar stem power en passie zorgen altijd voor minimaal 2 sterren als ik het zou gaan waarderen. Nog eenmaal: Tanita Tikaram beweegt zich in een door mij geliefd genre. Binnen dit genre vind ik dit het slechtste wat ik gehoord heb. Hoor ik ze nog beroerder dan zal ik T.T. opwaarderen naar 1 ster en de nieuwe een halve ster geven. Ik rust mijn Kees.

avatar van Mjuman
Tanita Tikaram: al weer een tijdje geleden op vinyl gekocht voor het schandalige bedrag van één euro - en me steeds voorgenomen 'em te draaien. Cd al tijdje niet meer gehoord, en dat mag nu niet meer: vinyl rules.

D'r zijn albums die je koopt in de verwachting dat je ze een tijdje zult draaien enze dan vervolgens op zult bergen om ze sporadisch op te zetten en te denken: "goh dat was toen"en het album snel weer af te zetten. Sommige albums doorbreken die verwachting - Terence Trent D'Arby's debuut was zo'n album en deze Tanika Tikaram is van hetzelfde laken een pak.

Van de week weer gedraaid, 's avonds tijdens quality time: glaasje wijn erbij en melancholy rules - heerlijk wegzinken in de fluwelen stem van Tanika "all God's children need travelling shoes" - soms is reizen in de geest sneller te realiseren dan reizen op wielen of met zilveren vleugels; er is minder wachttijd, de wachtkamer en de manier van reizen is zoveel prettiger.

Tanika's tweede album - if my memory serves me well - was beduidend minder en daar ligt opnieuw een parallel met Terence Trent D'Aby (Neither Flesh Nor Fish).

En voor iemand - met een MOR-smaak - die Tanika Tikaram vergelijkt met Katie Melua (van dat fijne fietsenlied) is eigenlijk maar een sanctie denkbaar: op een ouwe studentenstadfiets Luik-Bastenaken-Luik fietsen met alleen K3, Frans Bauer, Jan Smit, Katie Melua op de de iPod in een continuous loop, want dat heb je wel nodig met zo'n fiets.

avatar van dazzler
Hendrik68 schreef:

Okee, geen probleem hoor, Hendrik68. Ik ben niet boos of zo.
Ik vind het alleen erg merkwaardig. Ik heb zonet je stemprofiel nog eens bekeken
en je geeft zelden minder dan 2 sterren. Maar dit album is tot nu toe het enige album
dat je echt zonodig 0,5* moest geven. Het zij zo.

Tanita Tikaram is zeker niet altijd even zuiver op dit album.
Bij sommige artiesten kan dat in hun voordeel werken, bij haar in haar nadeel.
Had liever een heel album gezien met pareltjes als Twist In My Sobriety en Cathedral Song.
Ze heeft het namelijk wel in zich; ondanks dat ze soms klinkt als een ladderzatte studente die net haar ontmaagding gehad heeft, en zich er vervolgens niks meer van kan herinneren.

deric raven schreef:

Ervaringsdeskundige?

Tja, vrouwen en stemmen - breek me de bek niet open; in de vorige eeuw ooit blind in een set-up van collega's getuind: blind date (daarom heten die dingen ook zo) met een Franse collega met uitermate donkere, zwoele stem (denk Tanika) - juist ja; om met Spandau Ballet te spreken ("To Cut a Long Story Short"), na het diner, geen espresso meer.

Iemand als Tanika had ik wel een kopje thee mee willen drinken zonder meteen aan de zinnelijke daden der heer Raaf te moeten denken. Graag zou ik hem een van de weinige films willen aanraden waarin good old (F)Art Gartfunkel een van de hoofdrollen speelde: Carnal Knowledge.

@ Hendrik68. Ik snap werkelijk waarom jij je zo in wiek geschoten voelt door mijn opmerking over halve sterren geven aan albums. Ik, persoonlijk, vond dat album in 1988 gewoon erg goed. Ik heb er goeie herinneringen aan en het was voor mij een leuke periode in mijn leven. Dat speelt bij ook altijd mee als ik aan muziek terug denk uit het verleden. Dat jij dat album helemaal niks vind en misschien vond is evident. Smaken van muziek blijven altijd verschillen, zeker van bepaalde artiesten en albums. De cd van mevr Tikaram lag al jaren "stof te happen" onderaan een stapel cd's. Toevallig heb ik 'm een paar weken weer eens afgespeeld en ik begreep gelijk waarom ik 'm toen (en nog steeds) goed vond. Dat wil niet zeggen dat ik 'm gelijk weer boven op de stapel heb gelegd. Dat jij de stem niet vind deugen, het genre te schande maakte is pure onzin. Misschien voelde jij dat zo maar het grote publiek toen niet. Zij werd als een groot talent beschouwd. Dat heeft ze niet waar kunnen maken. Jammer voor haar. Maar dat neemt niet weg dat zij zich even met dit album op de kaart zette.
Tenslotte nog één vraag. Wat bedoel je toch met jouw genre? Als ik jouw top 10 zie, lijkt het mij dat onze smaken niet eens zo verschillen. Maar misschien vergis ik me.
Halve sterren uitdelen doe ik niet omdat ik mijn tijd niet verdoe aan muziek waar ik niks mee heb. Dat maakt te veel ergernis in me los en ik ben zuinig op mijn bloeddruk en mijn levensvreugde. Er is immers meer muziek waar ik niks mee heb dan waar ik dat wel bij heb.

Hendrik68
Ad: Luister eens naar Crossroads van Tracy Chapman. En draai dan deze nog eens. Misschien snap je dan wat ik bedoel.

LucM: opdracht uitgevoerd.

avatar van LucM
De stem van Tanita Tikaram zal je gewoon niet liggen, Hendrik68. Geen nood, sommige stemmen liggen mij helemaal niet (Yoko Ono, Dinand Woesthof, Rihanna en het eerder vernoemde Ke$ha) maar daarnaast stelt hun muziek ook weinig voor.
Er zijn stemmen waarbij ik het aanvankelijk moeilijk had (o.a. Tanita Tikaram) maar dat is een kwestie van wennen en de songs vind ik ook sterk (dat is voor mij het belangrijkste).
Het debuut van Tracy Chapman vind ik zowel vocaal als compositorisch nog beter.

avatar van bikkel2
Een stem hoeft niet altijd helemaal perfect te zijn om te boeien . Neem Neil Young , die in veel gevallen verre van zuiver zingt , maar de man weet wel de juiste snaar te raken .
De stem van Tikaram is vrij laag , maar ik herken geen valse noten . Dat ze niet de mooiste vrouwelijke stem heeft is natuurlijk duidelijk , maar je moet het ook in het perspectief van de liedjes zien . Mij boeit ze wel , het is in ieder geval een stem die uniek is .
Maar ik vind wel dat Hendrik68 moet kunnen zeggen wat hij denkt , al blijf ik vinden dat de 0,5 belachelijk laag is . Of je ervan houd of niet , kwalitatief is het zonder meer goed gedaan .

avatar van Mjuman
En voor mij zit er echt geen 3 * verschil tussen een Tracy Chapman en Tanika Tikaram - zeker gezien het feit dat er iig op haar debuut een aantal gerenommeerde jazzmusici meespeelt (ik dacht oa Mark Isham)

0,5* blijft weinig - ik geloof dat ik die zelf ook slechts eenmaal heb uitgedeeld. Ik ga liever uit van het positieve en dingen die me niets lijken, laat ik links liggen. Opvallend dat een aantal platen bij een herdraai opeens wel op hun plek vallen; veel hangt ook af van stemming en vermogen om iets op te pikken.

avatar van Choconas
Aardig debuutalbum van Tanita Tikaram, waarvan met name de singles Cathedral song, Good tradition en het nog altijd sublieme Twist in my sobriety opvallen. Ik heb overigens totaal geen moeite met de lage, zwoele stem van mevrouw Tikaram.

avatar van LeRoi
Prachtige debuut-plaat van een zangeres met een bijzondere stem die destijds(1988) bij het uitkomen grote indruk op me maakte. En nog steeds kan deze plaat, met een 11-tal vrij sublieme composities, de steen des tijds prima doorstaan. Uit de zelfde periode kwam ook Tracy Chapman: vind deze artiesten vergelijkbaar en nooit echt een voorkeur voor 1 van beiden gehad.

avatar van Lexcoaster
Leuk pop albumpje, maar verder niks enerverends. 'Twist in My Sobriety' is de uitschieter.

Lekkere muziek om toetsen en tentamens op te leren.

Hendrik68
N.a.v. de nieuwe CD van Rod Stewart moet ik toch bekennen dat het altijd nog beroerder kan. Daarom ster erbij. Ik blijf dit een draak van een CD vinden, maar er staat in ieder geval eigen werk met een serieuze bedoeling op.

avatar van LeRoi
Hendrik68 schreef:
....blijf dit een draak van een CD.......

....terwijl imo 'Twist In My Sobriety' (geweldige lyrics ook) toch echt een All Time Classic Song is...nee, met de omschrijving ' draak van een CD' doe je dit album echt te kort.

avatar van Ernie Ball
Ik moet Hendrik toch wel gelijk geven. Maar Twist in my.... vind ik nog wel een aardig nummer dus... 2* geef ik de dame.

avatar van Lexcoaster
Een draak zal ik dit zeker niet noemen, er zitten best een paar leuke nummers op, zoals Twist In My Sobriety, Good Tradition en Sighing Innocents. Maar ook een aantal minder boeiende nummers. Hoogstaand of vernieuwend is dit niet, maar wel onderhoudend.

avatar van Choconas
Hendrik68 schreef:

Het lijkt bijna nog een compliment.

Hendrik68 schreef:

Goed argument! Weet je wat belachelijk is? Ik ken dit album niet (binnenkort maar eens verandering in brengen), maar alleen al op basis van het geweldige Twist in My Sobriety weet ik bijna 100% zeker dat ik dit album hoger zal gaan beoordelen dan Hotel California

avatar van iggy
Voor mij is dit een plaat met twee gezichten. Enerzijds vind ik dit best wel crap. De vrolijke nummers op deze plaat doen mij bijna niks. Het komt gemaakt blij over. Nummers als sighing innocent of good tradition enz tja ik kan er weinig mee. Leuk hoor die variatie maar mij irriteerd dit slap blij gedoe alleen maar. Het skip gehalte is dan ook hoog op deze momenten. En da's helaas bijna de helft van deze plaat. Zodra tikaram haar dark side of the moon laat horen ben ik helemaal verkocht. En geloof maar dat ze een dark side in zich heeft zitten. Haar teksten worden zwarter en zwarter. Opeens blijkt haar stem de juiste sfeer aan te kunnen. Hoewel opeens meschien niet het juiste woord is. Want iedereen heeft haar leren kennen via twist in my sobriety toch? En dat is een meer dan donker nummer of niet soms.Tevens een klasse nummer. Geinig dat een a -commercieel nummer in 1988 toch opeens hoog in de top 40 kwam opduiken. Zie ik vandaag de dag niet meer snel gebeuren. Wat mij betreft had deze plaat lekker in deze stijl mogen voort drijven. Alles valt dan op zijn plek. Mooie sobere donkere nummers waarbij tikaram zich geheel thuis voelt. Luister maar eens naar het sfeervolle for all these years. Mijn absolute favoriet mooie toeter brrr. Dit soort nummers zijn naar mijn idee op haar lijf geschreven. Voor mij word tikaram pas echt interessant als ze de diepte in duikt/valt. Geen blij folk achtig gezever naaa geef mij maar nummers cathedral song of i love you enkel gedragen door een akoustische gitaar en haar stem pfff mooi hoor. Dan pas kan ik lekker weg zakken in de tikaram spelonken. Je word er zeker niet vrolijk van maar da's ook de bedoeling he he. Maar dat maakt deze plaat wel juist zo goed en orgineel. Teminste tot op bepaalde hoogte. Valentine heart is dan welliswaar sober maar geen al te sterk nummer. Preyed upon is best aardig maar geen topper.

Tikaram heeft op deze plaat naar mijn idee echte klasse nummers gemaakt. Maar helaas is het daar bij gebleven. Heb haar nog een tijdje blijven volgen maar niks werd beter dan op ancient heart jammer

avatar van TEQUILA SUNRISE
Voor weing op de kop getikt vandaag en dat is de plaat alleen al vanwege Twist In My Sobriety & Cathedral Song dubbel en dwars waard.
De rest van het album ken ik enkel oppervlakkig en zal er na beluisteringr tzt wel een waardering aan plakken.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Toch wel een opzienbarend debuut van een zangeres met een apart stemgeluid.
Onderhoudend album met uitschieters zoals reeds hierboven vermeld en waar ik tevens het openingsnummer en I Love You aan zou willen toevoegen.
Zwakke broeder op de plaat vind ik For All These Years, de trompet in dit nummer ervaar ik eerlijk gezegd als storend en doet afbreuk aan de rest van het album.

sugartummy
ik heb dit album na het horen van twist.. gekocht. helaas is twist gelijk het beste nummer; niet dat het verder bogt is, er staan best nog wel aardige nummers op (niet alles), maar na het horen van twist..had ik zoveel meer verwacht.

avatar van devel-hunt
Ik heb deze cd een keer van een balkon af gegooid. Iets aan deze plaat wekte irritatie op. Wat het precies is geweest, ik ben er nu, minstens 20 jaar later nog niet achter.

devel-hunt schreef:

Dat had gekund als je 'em niet had weggegooid - in > 20 jaar draaien bouwt een mens echt wel enig voortschrijdend inzicht op. Misschien zat je wel in een testosteronmuziek-fase

Iig zou ik me dan ook niet wagen aan Tanita Tikaram - Can't Go Back (2012) - al zijn de akoestische uitvoeringen van een drietal nummers van dit album imo wel verrassend.

Als je 'world outside your window' niet mooi vindt moet je echt je oren laten uitspuiten
Ik vind dit een prima plaat. Vandaag voor 1 euro gekocht op vinyl.