King Gizzard and the Lizard Wizard - Flying Microtonal Banana (2017)

Australiƫ
Label: ATO

1. Rattlesnake (7:48)
  2. Melting (5:27)
  3. Open Water (7:13)
  4. Sleep Drifter (4:44)
  5. Billabong Valley (3:34)
  6. Anoxia (3:04)
  7. Doom City (3:14)
  8. Nuclear Fusion (4:15)
  9. Flying Microtonal Banana (2:34)
avatar van arcade monkeys
Ze zijn van plan om maar liefst 5 platen uit te brengen volgend jaar Ik ben alvast benieuwd.

avatar van sj0n88
Je houdt toch een beetje je hart vast. De combi kwantiteit en kwaliteit blijkt in de muziek niet altijd mogelijk. Hoewel deze band de afgelopen jaren toch wel het tegendeel heeft bewezen.

Het nummer Rattlesnake klinkt alvast licht tegenvallend. Als iets dat ze eerder al veel beter hebben gedaan.

avatar van sj0n88
Nuclear Fusion stemt daarentegen wél gelukkig

avatar van AstroStart
Een moordend tempo, maar het doet nog geen afbreuk aan kwaliteit. Laat maar komen dit album.
Nuclear Fusion is om je vingers bij af te likken.

avatar van Ray P Leak
Waar King Gizzard op vorige albums te veel en te lang door denderde op 3 akkoorden, hebben ze het nu veel subtieler aangepakt. De repeterende groove is nog altijd aanwezig, maar met zo veel meer nog er omheen. Met regelmaat worden de voeten van het gaspedaal afgehaald, en dan komt de ware kwaliteit van King Gizzard boven drijven, waarbij ook de zangstem van Gizzard's frontman ineens mooi en meeslepend klinkt.

Ik ben compleet verrast door dit album en kan er maar geen genoeg van krijgen.

avatar van AstroStart
Het begint al lekker met Rattlesnake. Ruim zeven minuten, maar de band blijft experimenteren met effecten en toffe tussenstukjes, waardoor het niet gaat vervelen. Nuclear Fusion is het hoogtepunt van het album, maar andere nummers - o.a. Sleepdrifter - doen er niet voor onder.
Dit jaar schijnen nog veel meer albums te komen. Hopelijk houden ze dit niveau vast.

avatar van VladTheImpaler
Weer een top plaatje geworden.

avatar van sj0n88
Het duurde bij mij nu gemiddeld iets langer voordat het kwartje viel, maar wat is dit toch weer een heerlijk plaatje geworden. Bijzonder hoeveel kwaliteitsmuziek deze band in zo'n korte tijd kan opleveren. Kom maar op, Best Kept Secret!!

avatar van [WZ]
Toch nog 'n halfje erbij!
Geweldig om de Making of video te zien, over alle rare customized instrumenten enzo, en uiteraard zijn microtonale banaan-gitaar!

Ook hier verhoogd met een halfje. En daar heeft hun live-optreden waarschijnlijk voor een groot aandeel in. Zag ze deze week in een bomvolle, snikhete zaal een fantastisch optreden geven. Gaat dat zien, mensen!

avatar van Mausie
Op BKS de eerste paar nummers gezien, dat vond ik erg vet. Helaas geeft dit album niet dezelfde ervaring. Een aantal vermakelijke tracks zoals Rattlesnake, Open Water en Nuclear Fusion, maar de rest kabbelt maar een beetje voort voor mijn gevoel. Ze gebruiken wel veel ongebruikelijke geluiden in veel nummers, maar dat maakt het nog geen goede nummers voor mij.

avatar van oceanvolta
Mausie schreef:

Probeer de voorganger eens, dat ligt wel in lijn met hoe ze live klinken. Dit album vind ik ook wat tegenvallen.

avatar van Mausie
Mausie schreef:

Open Water moet trouwens Sleep Drifter zijn! oceanvolta, thanks voor de tip!