Steve Reich - Phases: A Nonesuch Retrospective (2006)

Neoklassiek
Label: Nonesuch

1. Music for 18 Musicians (1:07:36)
  2. Different Trains (26:58)
  3. Tehillim (30:30)
  4. Eight Lines (17:29)
  5. (You Are) Variations (26:59)
  6. New York Counterpoint (11:21)
  7. Cello Counterpoint (11:38)
  8. Electric Counterpoint (14:49)
  9. Triple Quartet (14:42)
  10. Come Out (12:59)
  11. Proverb (14:11)
  12. The Desert Music (48:00)
  13. Music for Mallet Instruments, Voices, and Organ (16:58)
  14. Drumming (56:42)
Zijn er al mensen die deze box in huis hebben gehaald? Ik ben al een tijdje van plan om mij meer in Steve Reich te gaan verdiepen en heb mij laten vertellen dat dit een prima introductie is van zijn - met name latere - werk. Ik heb 'm gisteren dus maar besteld.

avatar van Fianosther
Zowiezo is music for 18 musicians echt briljant. Different trains vind ik wat minder maar is ook zeker prima. Ik denk dat ik deze box ook maarga kopen als hij niet te duur is, lijkt me een mooi ding.

DevendraBan
Hij is allesbehalve duur! Zo rond de 22 euro!
Ik ga hem ook kopen, denk ik. Ik ken alleen Different Trains en da's een fantastische plaat!
Dus ik wil wel wat dieper in Reich's werk en ik denk dat dit daarvoor zeer geschikt is.

bubbachups schreef:

Dit is inderdaad een prima introductie. Bijna al zijn meesterwerken staan er op (Drumming, 18 musicians, Desert music, Music for mallet instruments), ik mis eigenlijk alleen het Octet en The cave. En die prijs is zeker niet mis. Ik denk dat ik hem zelf ook maar haal. Maar de mensen met een wat ruimere portemonnee wil ik toch echt de prachtige box Works: 1965-1995 (ook van Nonesuch) aanraden.

avatar van Nakur
Ik had voorheen alleen Mf18M, welke een plaats in mij top10 veroverd heeft. Die staat in ieder geval op het origineel uit 1978 welke een andere uitvoering is dan die ik heb; namelijk de Nonesuch uitvoering die ook in deze box zit.

Ik heb de box vandaag gehaald en wat een pracht! Ik ben pas bij Different Trains maar ik ga van deze set houden.

Paalhaas schreef:

Inmiddels op MuMe:

Deze dus.

Nakur schreef:

Die staat ook op MuMe (hier), net als de RCA-versie uit 1999 (hier). Kun je dus beter die in je top 10 zetten. Alhoewel ik je kan aanraden het origineel te halen, dat vind ik de beste versie.

Paalhaas schreef:

Het octet staat er natuurlijk wel gewoon op, maar onder de naam Eight lines. Music for a large ensemble staat er echter helaas niet op.

avatar van Nakur
dank u!
het is dat ik geen verzamelalbums of boxset in mijn lijstje zet want ik zit al de hele avond te genieten van deze set. Steve reich is de man!

voltazy
net met de post binnen

avatar van The Scientist
Geweldige verzamelbox, eigenlijk alles is de moeite waard, persoonlijke toppers:
Eight Lines
Electric Counterpoint
Come Out
Drumming

Maar de hele box is er een waarop duidelijk wordt hoeveel verschillende dingen hij heeft gemaakt, van de orkesten in MF18M en Eight Lines tot de koren in Tehillim tot heerlijk gitaarspel (van Metheny) in Electric Counterpoint tot ingewikkelde drum-ritmes in drumming, blijft een avontuur dit plaatje

EVANSHEWSON
Steve Reich... en toch zegt die naam me vaag iets... dat wordt weer Googelen...

voltazy
EVANSHEWSON schreef:
Steve Reich... en toch zegt die naam me vaag iets... dat wordt weer Googelen...

ik zeg niks over 'aan een luisterbeurt onderwerpen'

avatar van dix
dix
come out - wat een leip stuk is dat zeg.

handsome_devil
Na een jaar of zo eindelijk eens helemaal beluisterd. Had ik gewoon veel eerder moeten doen.

.. precies.. nu ook weer aan 1 stuk aan het draaien, gewoon 6 uur genieten

avatar van The Scientist
En kom tot de conclusie dat het echt allemaal echt heel goed is. Vooral a l eerder genoemde Come Out, Different Trains, Electric Counterpoint, Eight Lines, You Are, en Drumming geniet ik echt 100% van.... alleen drumming nog te gaan nu

avatar van frankmulder
Nadat ik Mf18M geluisterd had, wilde ik wel meer horen van Steve Reich. Deze box biedt een mooi overzicht van zijn andere werk, hoewel er natuurlijk ook altijd dingen ontbreken bij zo'n selectie (bijvoorbeeld Piano Phase). Maar ik ben blij dat Different Trains erop staat, want die vind ik super. Ook Electric Counterpoint met Pat Metheny kan ik erg waarderen. De rest is ook mooi, maar daar moet ik nog wat vaker naar luisteren.

avatar van frankmulder
Een geweldige box; ik vind niet alle werken leuk, maar wel bijna allemaal. Daarom 4,5*.

Ik Doe Moeilijk
Wat ongelooflijk knap dat stuk genaam Come out. Het dateert van 1966 volgens de hoes. Dan is het dus opgebouwd uit tapeloops, met effecten. Wat een karwei moet dat geweest zijn. In ieder geval is het resultaat magniek, er worden geweldige structuren opgebouwd die de ruimte en je oren insuizen. Deze muziek, de zogeheten minimal music, bedreven door Reich, Philip Glass, Joh Adams en de hunnen had een behoorlijk invloed op de (Europese) electronische muziek. Deze box is echt een sterke aanrader!

Aap
Hier voor € 17.37, bezorgd.

avatar van John Doe
Ook bezorgd voor die prijs hier (bedankt voor de link). Prachtige box die ik ook kan aanbevelen binnen te halen.

avatar van Stalin
Heb deze box net voor €20 bij de plaatselijke platenboer gehaald.

Ik had mijn handen al vol met deze op vinyl en deze, deze, deze en deze op cd.

In het proces van afrekenen viel mijn oog op een kast links van de kassa (waarin altijd boxsets staan) en zag ik Phases van Steve Reich staan.
Voor maar €20 kon ik hem natuurlijk niet laten staan...

avatar van perrospicados
Prachtige muziek voor de zondagmiddag. Wonderbaarlijk evenwicht tussen energie en contemplatie. Boeiend: verwarrend en leidend tegelijkertijd. Globaal en concreet. Klassiek en modern....

Stijn_Slayer
Schitterend samengestelde box met ditto muziek van één van de grootste componisten van deze tijd. Reich weet als geen ander een pure essentie in muziek te vinden en hij vertrouwt daarop en geeft zijn composities de tijd die ze nodig hebben. Eenvoud en complexiteit gaan hand in hand. Muziek om volledig in op te gaan.

'Eight Lines' vind ik echt een formidabel stuk. Het had van mij ook 45 minuten mogen duren! Ongelofelijk hoe Reich met zo weinig zo veel weet te bereiken. Zelfs Philip Glass moet daar erg z'n best voor doen. Het speelse karakter roept haast beelden op van vrolijk, fluitende vogels in de lente, terwijl er tegelijkertijd een soort dreigende, triestige ondertoon aanwezig is.

Of het hoogst artistieke Different Trains, wat een schitterende (perfecte?) conceptuele uitwerking. Je zou in een museum toch een koptelefoon aan de muur willen hangen waarop Different Trains constant hoorbaar is?

Met een compositie als 'Come Out' maakt Reich je bovendien heel erg bewust van je eigen luisterervaring.

Wel jammer dat de uitvoering van Drumming uit 1974 hier niet op staat, die is nog wat beter. 'Piano Phase' ontbreekt ook, maar dat houd je nu eenmaal. Ik denk wel dat deze box representatief is voor waar Steve Reich voor staat. Alleen met Tehillim heb ik niet veel.

avatar van Stalin
Voor de liefhebbers van Steve Reich, hierbij opnames van 7 november 1970 gemaakt op de UC Berkeley University Museum.

Sta-link

A live performance of four early works by Steve Reich: "Four Organs", "My Name Is", "Piano Phase", and "Phase Patterns." This performance marked an important moment in San Francisco Bay Area new music history with the triumphant return to the East Bay by Reich, who studied at Mills College with Luciano Berio, and who performed the 1964 world premiere of Terry Riley's seminal work, “In C", at the San Francisco Tape Music Center. The resonant acoustics of the University of California at Berkeley Museum’s concrete interior were especially appropriate for “Four Organs”, with its long additive sustained chords over a maraca pulse. The capacity crowd occupied every conceivable area of the interior space, including walkway ramps suspended over gallery spaces. It was an electrifying evening!

Erg leuk! Bedankt!