Iona - The Circling Hour (2006)

Rock / Folk
Label: Open Sky

1. Empyrean Dawn (7:49)
  2. Children of Time (5:53)
  3. Strength (5:59)
  4. Wind Off the Lake (11:02)
  5. Factory of Magnificent Souls (5:02)
  6. Sky Maps (6:39)
  7. No Fear in Love (5:59)
  8. Wind, Water & Fire - Wind (3:30)
  9. Wind, Water & Fire - Water (3:00)
  10. Wind, Water & Fire - Fire (7:14)
  11. Fragment of the Fiery Sun (2:45)
avatar van Flipper
We hebben er even op moeten wachten, want 'Open sky' was toch de laatste studio release van Iona en die stamt toch weer uit 2000.
Maar het is het wachten toch wel weer waar geweest. Vol met prachtige folk, symfo, soundscapes en spiritualiteit.
Luister eens naar 'Wind off the lake' of de drieluik 'Wind water & fire', onvervalste synthese van folk en symfo, waarbij Iona groepen als Magenta en Mostly Autumn achter zich laat. Over Mostly Autumn gesproken, Heather Findlay mag op het allerlaatst ook nog mee zingen.

avatar van ChrisX
Ha, ik had zelf nog geen tijd gehad om hem toe te voegen, maar fijn dat een ander dat nu gedaan heeft.

Dit is wederom een sterk album van Iona. Na een eerste beluistering was ik een beetje teleurgesteld, ik vond het teveel van hetzelfde maar bij een tweede beurt kreeg ik de 'vibe' te pakken. Dit is onmiskenbaar Iona's meest opgewekte, uptempo album. Lange ambient-passages (zoals op Open Sky en Book Of Kells) zijn achterwege gelaten. Het is allemaal wat puntiger.

Productioneel is dit denk ik wel het allerbeste album van hun hand. Bij vlagen is het klankbeeld propvol (alleen al die eerste klap in Empyrean Dawn) maar alles blijft kraak- en kraakhelder.

Een aantal stukken hebben ze in de jaren voorafgaand aan de release van dit album al live gespeeld (Strenght, Factory Of Magnificent Souls, Wind Off The Lake) maar in de studio zijn een aantal toch nog weer aangepast.

Prijsnummers: het nagenoeg instrumentale Wind Off The Lake, Sky Maps (ik kan bij dit nummer niet stil zitten) en Fire.

Ben nooit een echte Iona fan geweest en ook dit album grijpt me niet bij de strot. De strot van zangeres Hogg kan me ook niet echt boeien. Weliswaar komen genoeg interessante passages voor maar het is een hele zit om de plaat in zijn geheel te draaien. Leuke muziek voor de achtergrond. Geef mij maar Mostley Autumn!

echt een sterk album! maar Open Sky was beter.
Strenght, Wind Of Lake,Factory Of Magnifecent Souls!
de meeste hebben het altijd over Mostly Autumn en Iona,maar die zijn gewoon niet te vergelijken want Iona en Mostly Autumn maken zulke verschillende muziek!!

avatar van Gert P
Vandaag gekocht en ja wel goede cd van Iona. Het is wel wat steviger dan ik van ze gewend was maar wel mooi.

Vvindt het ook andere muziek als Mostly autumn en dus ga ik ze er ook niet mee vergelijken.

@ Progman: Nou heb alle reguliere platen van Mostly autumn maar iona vind ik toch duidelijk beter, terwijl ik Mostly Autumn ook hoog heb zitten.

avatar van Rinus
Mooi, mooi en mooi. Voor de rest niets aan toe te voegen, maar gewoon luisteren dit album.

Voor de mensen die hiervan houden, moeten ook eens naar Karnataka luisteren. Net zo mooi !!!

avatar van Ayreonfreak
Iona is zo'n band wat geweldige muziek maakt, vooral op dit album, maar een nadeel is dat het mij soms na een half uur ook gaat vervelen. Het mist vaak net díe spanning, die je kan vasthouden, tot aan het einde. Maar hoe je het ook went of keert, dit album klinkt muzikaal als een bus en is soms bijna hypnotiserend, bijv. bij Wind of Lake. Je wilt niet weten hoeveel instrumenten deze band gebruikt, vooral veel Keltisch gerichte instrumenten. Waar ik dan wel weer zenuwachtig van word, is de religieus gerichte teksten. Echt, ik word helemaal kriegel als ik "Jezus" teveel voorbij hoor komen, al valt dat op dit album nog wel mee, maar toch probeert de band ons subtiel richting de kerk te zingen.

avatar van ChrisX
Ayreonfreak schreef:

De grap is nou juist dat ze dat laatste volgens mij helemaal niet willen. Uit alles wat ik van ze heb gehoord / heb gelezen etc. haal ik juist dat ze veel meer een persoonlijk soort geloof voor staan en niet het institutionele karakter van de kerk. Vergelijk hun teksten maar eens met die van een Neal Morse. Als ik dus ergens kriegel van word dan is het wel van het werk van NM tegenwoordig.... brrr..

Berich verplaatst naar Iona

avatar van habada
Veel al overgezegd maar in iedergeval geweldig gitaar en toetsenwerk.
Hier en daar zelfs pittig, leuk gevarieerd album
1 euro bij kringloop, mooie aanwinst dus