The Roots - Illadelph Halflife (1996)

Label: Geffen

1. Intro (0:34)
  2. Respond / React (5:07)
  3. Section (4:09)
  4. Panic!!!!!! (1:24)
  5. It Just Don't Stop (4:33)
  6. Episodes (5:56)

met Dice Raw

7. Push Up Ya Lighter (4:36)

met Bahamadia

8. What They Do (5:57)

met Raphael Saadiq

9. ? Vs. Scratch [The Token DJ Cut] (1:47)
  10. Concerto of the Desperado (3:38)
  11. Clones (4:54)

met Dice Raw

12. Universe at War (4:55)

met Common Sense

13. No Alibi (5:11)
  14. Dave Vs. Us (0:50)
  15. No Great Pretender (4:25)
  16. The Hypnotic (5:19)

met D'Angelo

17. Ital (The Universal Side) (4:53)

met Q-Tip

18. One Shine (5:40)

met Cassandra Wilson en Joshua Redman

19. The Adventures in Wonderland (4:34)

met Ursula Rucker

20. Outro (0:15)
Na de fantastische albums How I Got Over & Undun ben ik terug in de tijd gegaan om nog meer moois van the Roots te ontdekken. Vaak aangenaam verrast kwam ik uiteindelijk vol verwachting bij de, samen met Undun, hoogst gewaardeerde plaat aan: dit Illadelph Halflife.
Het album begint stevig en sterk met Respond / React & Section. Dan volgt een wat minder deel met Panic! & het vlakke Just Don't Stop. Episodes heeft een lekkerder flow en beat. Push Up Ya Lighter is weer net wat minder. Dan volgt een prachtnummer met die typische 'Roots-sound': What They Do?

Met Concerto of the Desperado klinkt het weer iets steviger. Dat nummer zit goed in elkaar, mooie instrumentatie ook. Clones is rauwer en erg goed, mooie piano ook. De beat van Universe At War ligt mij niet echt. Maar dan volgt het voor mij beste nummer van de plaat: No Alibi. Wat een heerlijke beat en bijpassende flow!

Dat had het laatste nummer kunnen zijn, want ik heb het idee dat ze wat te lang doorgaan. De rest van de plaat is namelijk wel aardig, op 2 vrij goede nummers na: The Hypnotic & Ital (The Universal Side).
Alles bij elkaar weliswaar een zeker voor the Roots gevarieerde plaat, maar helaas ook in kwaliteit. Niet alles op dit album haalt het hoge niveau, wat ze kunnen halen. Een aantal nummers zeker wel en een aantal tracks zijn daarnaast zeker de moeite waard, maar dit is voor mij zo niet hun beste werk.

avatar van Yestsida
Vandaag na lange tijd nog eens besloten dit derde studioalbum van deze band op te zetten. Buiten dit album ken ik enkel de 3 recentste projecten (en de collaboratie met John Legend) van The Roots en ik vind het steeds wel goed klinken maar ik grijp er weinig naar terug.

Nu toch tot de conclusie moeten komen dat Illadelph Halflife wel erg fijn in het gehoor ligt. Prima raps van Black Thought en wijlen Malik B over heerlijke jazzy beats die tegelijk ook boom bap aanvoelen. Van de gastartiesten ben ik met name erg te spreken over Common en Q-Tip, rappers die ik (net zoals The Roots) ook wel apprecieer maar niet meteen fan van ben.

Je zou denken dat de plaat met zijn speelduur van 1:18u een lange zit is maar de tijd gaat snel tijdens het beluisteren. Enkel de bijdrage van Ursula Rucker op het einde (The Adventures in Wonderland) is een compositie dat ze mochten wegsnijden van mij.

Het heeft voor mij de deur toch open gezet om dit wat vaker te beluisteren en ook andere oudere albums van deze Hip Hop band een kans te geven. Sowieso vind ik The Roots wel een interessant en vrij uniek gegeven in het genre, geen groep maar werkelijk een band met muzikanten.

Verhoging met een half punt.