Nebulo - Kolia (2006)

8. Klik Me (4:15)
  9. Nebula (3:30)
  10. Siapese (4:53)
  11. Nokta (3:29)
  12. Mecalangue [Remix by Alix] (4:32)
  13. Darkopale [Remix by Ginormous] (5:50)
avatar van Goodfella
Nebulo is eigenlijk een cliché idm-wonderboy: meneer is 25, Frans, heeft muziek gestudeerd, houdt niet alleen van Aphex Twin en Squarepusher maar ook hiphop, postrock en breakcore, rijgt de visuele associaties betreffende z`n muziek aaneen en slaat een goede Lynch, Cronenberg, Kubrick of Kafka niet af.

Maar goed, hij levert vervolgens wél wat je van zo`n profiel mag verwachten. Knisperende, genrebundelende electronica die van iedereen wat leent - óók breaks à la Richard Devine - en daarmee z`n eigen, gevarieerde en magisch sfeervolle wereld creeert. Een verrassing, Hymen slaat weer eens terug.

avatar van bas
bas
sfeervol en magisch zijn twee hele passende woorden bij deze cd! Lekker gepruttel met onschuldige maar zeer treffende melodieen, en op het gehoor een mooie afwisseling. Eentje om vaker te luisteren!

avatar van orbit
Klinkt boeiend! Is dit richting noise of meer de soundscape-achtig?

avatar van orbit
Heb hem nu al een paar keer beluisterd, goede plaat wel.. doet me echter nog niet heel veel. Het is een beetje Ochre-achtig en ook wel een beetje Detritus. Vaak komt er een hiphop-achtig deuntje langs (Mecaniduction ea.), en het luistert allemaal ontspannen weg. Maar het grijpt me nog nergens bij de lurven, een beetje tam nog. Mogelijkheid tot groei is aanwezig, maar ik betwijfel of het een fikse opwaardering wordt. 3,5*

avatar van BoordAppel
Automnal en Darkopale [Remix by Ginormous] vind ik de beste nummers op deze plaat. Toevallig vond die andere persoon die zijn favoriete nummers heeft eengevinkt dat ook. Ergens halverwege staat er ook nog een erg mooi nummer op, maar die titels zeggen me zo niet veel dus die klik een andere keer wel aan.

avatar van orbit
Die andere persoon ben ik

avatar van Onderhond
Deze staat ook op het menu voor één dezer dagen. Best benieuwd naar.

Mooie IDM omschrijving ook van Goodfella

avatar van Onderhond
Dikke 4.5*, maar staat aan de 5* deur te kloppen. Hoor er hier en daar wat Keef Baker in, beetje SubtractiveLAD ook (vooral in Automnal dan). Had ook erg goed op n5MD thuisgehoord.

Prachtige melodieën, en heerlijk crunchy. Genieten dit.

DevendraBan
Geweldige knisperend, vonkend en pruttelend met mooie meldietjes erover. Helemaal mijn ding.
Voorlopig een dikke 4* met zeer veel kans op 4.5*

avatar van kinjutsu
Eindelijk kunnen beluisteren... en het was het waard. Niet alle nummers even sterk. De hiphop-georienteerde nummers vielen me wat minder goed. Wen vind ik het meest verfrissende nummer van het album. Halverwege het nummer die zware bastoon die steeds afgekapt wordt, werkelijk fantastisch. Het nodige gepruttel en geratel is ook aanwezig. Al met al fijn cdtje. Nebulo wordt een man om in de gaten te houden.

3,5 sterren

avatar van Goodfella
Z'n nieuwe album komt volgende maand uit. De samples klinken geweldig goed.

DevendraBan
Retebenieuwd naar zijn nieuwe. Maar bah, samples luisteren, dat vind ik zo'n afbreuk. Ik wacht nog wel even.

avatar van bas
bas
Dat moeten we hebben! Ik ben benieuwd naar z'n nieuwe werk, Kolia was ook al zo'n mooie plaat. Al had ik vaak het gevoel dat hij het mooier had kunnen doen (misschien doel ik op on-af..) en soms is het wel erg veel geknisper: Maar het is allemaal mooi genoeg om blindelings z'n opvolger te gaan halen!

avatar van Rhythm & Poetry
Echt veel heb ik niet meer te melden over dit album, aangezien alles al zo'n beetje gezegd is. Sfeervolle melodieën met daarboven vaak interessante geluidseffecten die het net wat spannender maken. Er staan echter ook wat nummers op die nauwelijks bijblijven, waardoor een echt hoog cijfer aan mijn kant uitblijft.