James Horner - Braveheart (1995)

Score
Label: London

1. Main Title (2:51)
  2. A Gift of a Thistle (1:37)
  3. Wallace Courts Murron (4:25)
  4. The Secret Wedding (6:33)
  5. Attack on Murron (3:00)
  6. Revenge (6:23)
  7. Murron's Burial (2:13)
  8. Making Plans / Gathering the Clans (2:05)
  9. Sons of Scotland (6:19)
  10. The Battle of Stirling (6:07)
  11. For the Love of a Princess (4:07)
  12. Falkirk (4:04)
  13. Betrayal & Desolation (7:48)
  14. Mornay's Dream (1:18)
  15. The Legend Spreads (1:09)
  16. The Princess Pleads for Wallace's Life (3:38)
  17. Freedom / The Execution / Bannockburn (7:24)
  18. End Credits (7:12)
avatar van Daan
Dit gebeurd er als ik deze muziek beluister =

avatar van Kos
Kos
Ik zou dat Orchestra als artiest noemen.

avatar van Daan
ok, badankt voor de tip.
Zal ik dat bij Gladiator dan ook maar doen?

neo
Heb het even veranderd. Gecomponeerd door James Horner, niet door het orkest wat het heeft gespeeld.

neo
Het emotionele liefdesthema vormt het hart van de score, vol met Schotse invloeden. De doedelzak is hierbij het sterkste wapen. Zoals van Horner gewend is het weer een feest van herkenning: zelfde koor als in Casper, het liefdesthema doet qua compositie sterk denken aan Legends of the fall, af en toe wat percussie zoals hij voor Glory gebruikte. In 95 was zowel Braveheart als Apollo 13 van Horner genomineerd voor een Oscar. 5 sterren

avatar van Daan
Ik vind dat je met muziek van een film nooit moet kijken hoeveel Oscars die nou heeft gekregen. Iedereen houd weer van andere muziek. Maar desondanks ik niet veel om Oscars geef, deze CD verdient er wel een. 5 sterren

Daan schreef:

Het ging mij meer om het geven van een extra stukje info

neo schreef:

Het ging mij meer om het geven van een extra stukje info
Het was ook een mooi stukje. Ik gaf alleen commentaar op de laatste zin. Niets persoonlijks ofzo.

prachtige soundtrack. Moest hiervoor een oscar verdient hebben, zonder twijfel

neo
Moet nog steeds Luis Bacalov's Il Postino horen (die dat jaar de Oscar won).

Dit vind ik echt de mooiste soundtrack die mijn oren ooit gevuld heeft.

music_kaza
Same Here, als de film mij niet liet huilen dan deed de muziek het wel. Zulke mooie muziek hoor je bijna nooit.

music_kaza
*Mooiste muziek die ik ooit heb gehoord.
Vooral niet luisteren op plekken of bij situaties waar het totaal niet bij past. Tuurlijk niet te vaak luisteren, vooral niet downloaden of op je mobiel zetten. Want dan gaat de almachtigheid ervanaf.

Bij Asterix en Obelix kreeg ik deze muziek in mijn hoofd opeens, en viola ik zat te huilen opeens. En was stil, ging nadenken en viel totaal weg van de wereld. Als een soundtrack dat bij een film als Asterix en Obelix in de bios nog weet te kunnen is het echt.... eng. Vergeet de 9 uur durende KH, dit is absoluut de mooiste (en beste)!!
De doedelzak weet het mooiste geluid te creëren, waar zelfs de beste zangers en zangeressen, vluiten en piano's niet overheen komen. Dat tuurlijk perfect bi de film aansluit.

J-D
Zo ontzettend mooi. De film is al zo geweldig maar zou maar de helft geweest zijn zonder deze prachtige muziek.

avatar van SpaceyKing99
Goed en zeer sterk album!
Freedom vind ik het mooiste van allemaal!
5.0*

avatar van davy jones
Ik ben niet zo'n fan van Horner. Maar na naar deze Braveheart te luisteren krijg ik respect voor de man. Dit album is namelijk fantastisch. Het hoofdthema wordt echt veel herhaald, ik ben daar normaal gezien niet zo'n voorstander van, maar in dit geval heeft dit niet, het is namelijk een magnifiek hoofdthema. Hier kan Zimmer of Williams niet aan tippen

4.5*

avatar van Metalhead99
Vandaag voor het eerst sinds jaren weer eens beluisterd. Het is nog steeds een feest der herkenning, vroeger luisterde ik hier namelijk behoorlijk vaak naar, omdat ik de muziek net zo fantastisch en episch vond als de film. In het hoofdthema hoor je die Schotse invloeden terug (doedelzak en het deuntje zelf vind ik ook gewoon bij het land passen). Één van de betere soundtracks die ik ken. Episch en ontroerend tegelijk. Gewoonweg fantastisch gemaakt.

avatar van tbouwh
Schitterende soundtrack. Horner heeft voor deze film precies de juiste muziek in elkaar gekunsteld: een mooie, emotionele score waarin de typerende doedelzakken de boventoon voeren. Normaal ben ik geen grote fan van dit instrument, maar het past enorm goed bij de film en hoort bij dit Schotse thema.

De score zelf kent enkele majestueuze stukken, maar is af en toe ook wat saai: het bombasme verdwijnt dan iets meer naar de achtergrond, en soms verloor ik dan enigszins mijn aandacht.
De mooiere stukken zitten in de kortere tracks: A Gift of a Thistle, Gathering Clans en the Legend Spreads.
De End Credits zijn wel erg mooi. Ik heb genoten van deze score, en aangezien ik heb in mijn bezit heb zal ik dat vaker gaan doen. Minieme minpuntjes weerhouden me van een maximale score. 4,5*