Bill Withers - +'Justments (1974)

Soul
Label: Sussex

1. You (5:18)
  2. The Same Love That Made Me Laugh (3:23)
  3. Stories (2:42)
  4. Green Grass (3:08)
  5. Ruby Lee (3:16)
  6. Heartbreak Road (3:06)
  7. Can We Pretend (3:47)
  8. Liza (3:02)
  9. Make a Smile for Me (3:14)
  10. Railroad Man (6:24)
avatar van kemm
Om de een of andere reden is dit mijn favoriete Bill Withers album. Qua niveau doet het echt niet onder voor zijn klassieke voorgangers, hier ontbreekt gewoon de hit die het album een iets hogere status had kunnen geven. Er staat trouwens moois genoeg op, dat een hit had kunnen (of misschien eerder moeten) worden. Ach ja, nu valt er eens zo veel te ontdekken.

avatar van jeroentjuhh
Er valt zeker veel te ontdekken op dit album.
Ik durf het niet mijn favoriete Bill Withers album te noemen ( dat blijft Still Bill), maar het doet inderdaad niks onder voor zijn voorgangers.

Het ie een mooie mix van up-tempo nummers( zeker het laatste nummer ), wat rustigere nummers en nummers met een minimale begeleiding en de prachtige stem van Bill.

Echt een aanrader voor de liefhebbers van zijn eerste 2 albums

avatar van Soulistic
Ik sluit me volledig aan bij de twee recensies hieronder.
Prachtig album van Bill!
"You" is echt briljant (geweldig mooie tekst over het falen van een relatie). Ook "Can't We Pretend" is prachtig!
"Railroad Man" & "Green Grass" zijn ook geweldig!
Gewoon een top cd dit!

avatar van Supersid
"Still Bill" is ook mijn favoriet, maar dit album staat toch ook als een paal. Daarna zou het allemaal iets minder geniaal worden, al is ook dat relatief.

avatar van iggy
Op deze plaat zijn het vooral de ballads die de plaat (redelijk) overheersen. Ook is er duidelijk voor gekozen om het toetsenwerk veel en veel meer op de voorgrond te zetten. Er zit een pak minder funk in deze plaat. En dat maakt het voor mij een stuk minder geinig dan vooral zijn vorige plaat.
Daar was het toch wel gitarist B.Blackmon die met enige regelmaat de show mocht stelen. Helaas is zijn rol behoorlijk beperkt op deze plaat. Vooral bij de eerste 2 nummers en Ruby Lee mis ik Blackmon. Zelfs bij Railroad Man mag hij maar mondjesmaat uit zijn hokkie komen, jammer. Tevens mijn 4 favorieten nummers
Van al die ballads vallen er twee wat uit de toon bij mij. En dat zijn Liza en Make a Smile for me, te zoet. De overige ballads zijn zeer zeker te pruimen. Maar wel wat veel.

Al met al valt deze me toch iets tegen. Zeker als je dat afzet tegen Still Bill. Slecht is het zeer zeker niet.

avatar van bikkel2
Bill Withers zet het constante nivo van de 2 voorgaande albums moeiteloos voort op dit album.
Geen verrassende wendingen, mooie Soul met karakter.
Wellicht ietsjes gepoleister in de produktie - wat kan he, ook de ontwikkelingen gingen door - maar wat een fraai stel songs wederom.
Er wordt wat meer de tijd genomen, meer uitgesponnenheid en da's geen straf als je fan bent van die karakterstieke stem van Bill.
Wat een geweldige unieke stem komt hier ook wederom voorbij.
Hier ook weer, de niet geringe muzikaliteit in dienst van de stem.
Textueel ook sterk; liefdesperikelen en maatschappelijke betrokkenheid.

Zeer mooi album, met Ruby Lee als voorlopige favotrack.

avatar van zoutzak
Mijn favoriete Withers!