Rotterdam Termination Source - Poing (1992)

Dance
Label: Rotterdam

1. Poing (5:27)
  2. Bonus Poing (6:39)
  3. Rough Justice (3:33)
  4. Feyenoord (3:45)
JonnieBrasco
Ik had 'Poing' als 11-jarig kind ooit opgenomen van de radio (als ik me goed herinner stond 'ie toen zelfs nog op nummer 2 in de Top40), maar dat was op het bandje waar ook veel favoriete muziek op stond. Toen ik 'Poing' een weekje nogal misselijk veel draaide dreigde m'n geërgerde moeder het bandje te vernietigen: "Dat is toch geen muziek!" Wel jeugdsentiment

JonnieBrasco schreef:

als ik me goed herinner stond 'ie toen zelfs nog op nummer 2 in de Top40

Achter Mariah Carey

JonnieBrasco
Jordy schreef:

Achter Mariah Carey

Ja, met I'll Be There, die stond vast ook op dat zelfde bandje. Mooie Top-40 tijd vond ik dat toch wel...

avatar van Onderhond
Leuk klassiekertje dit (de titletrack dan). De laatste track heb ik nog even moeten zoeken wegens nooit gehoord, maar de rest was me al bekend. Hou dus rekening met een kleine afwijking op de score .

Het alombekende nummer opent de EP, en is duidelijk ook het nummer waar het om draait hier. In ieder geval mijn favoriet, en ik denk dat dat voor de meesten wel zal gelden. Lekkere kick, ongelooflijk komisch sampletje en uhm ... stuitertrack bij uistek . Toch wel een klassieker deze. Jammer dat die mix van Elstak niks voorstelt. Saaie en vervelende mix die het origineel geen eer weet aan te doen.

"Rough Justice" is een lekker retro plaatje. Leuke voice sampletjes, donkere samples verwerkt in een snelle melodie en een geinig kickje. Zeer aardig plaatje. Beetje jammer dat "Feyenoord" een carnavalsnummer blijkt te zijn, al was dat wat te verwachten met zo'n titel. Debiel melodietje en verder ook niet veel soeps (domme voice samples vooral).

Onevenwichtig EPtje dus, met 2 leuke en 2 slechte tracks. Al bij al nog 2.5*, maar daar zit dus wat sentimentele waarde bij ook.

avatar van BoordAppel
Onderhond schreef:

Carnaval en Feyenoord? Dat staat toch erg ver van elkaar af. Of bedoel je enkel met carnavalsnummer dat het geen serieus nummer is?

avatar van Onderhond
Domme melodie, snel in elkaar gebokst en belachelijke/komische voice samples. Dat laatste dus.

snel in elkaar gebokst

Poing daarentegen is duidelijk het resultaat van maandenlange arbeid

avatar van Onderhond
We werken hier met een duidelijk AND statement Jordy, geen OR. && ipv || moest het nog niet duidelijk zijn.

avatar van Jordy
Ik vind alledrie je punten op "poing" van toepassing, maar goed... "het is mijn muziek niet", zullen we maar zeggen.

avatar van Onderhond
Ben ik heel benieuwd waar je de belachelijk/komische voice samples hoort, maar soit, het verschil is duidelijk genoeg.

avatar van Jordy
Goed, het was geen "voice" sample, maar het hele succes van deze track was (volgens mij) het belachelijke/grappige stuiter-sampletje.

avatar van tovenaar

Domme melodie

Feyenoord fans zullen je boos aankijken nu (mits ze de track kennen), het is namelijk gewoon de melodie van het clublied van Feyenoord hehe.

avatar van Onderhond
Ik herhaal me geen drie keer. Hele zooi verwijderen en terug naar het album als't aan mij lag.

Tov: 't is voor die FT2 uitwerking die zo irritant is. Andere sample en der valt nog wat mee aan te vangen misschien, maar dat versneld afspelen van samples om tonen te simuleren + het bedenkelijk slecht aansluiten van de samples maakt van dit stukje toch echt iets belabberds

avatar van tovenaar
Onderhond schreef:

Jij had het over een melodie, niet over het geluid .

tovenaar schreef:

Inderdaad Onderhondje.. Domme melodie? Op voetbalgebied het mooiste melodietje dat er bestaat.

Maar goed, het gaat over muziek. "Poing" was in die tijd een erg grappig nummertje, dat je niet al te vaak moest horen, maar dat wel gebeurde!! Ik was een jong ventje en ik vond het geweldig. Nu luister ik er niet meer naar.. Laatst bij toeval een keer gehoord en het is natuurlijk niet meer om aan te horen..

Rotterdam is overigens wel de mooiste stad.. Sorry, moest ik even kwijt..

neo
Dat laatste ben ik zekere zeer, hoge, grote, enorme mate eens

avatar van psychonaatje
Nicolage Rico schreef:
Rotterdam is overigens wel de mooiste stad..

Van wat? De gemeente Rotterdam?

psychonaatje schreef:

Van wat? De gemeente Rotterdam?

Dat ook inderdaad...

avatar van brooklyn
Je kan veel van Rotterdam zeggen, maar 'mooi' is het natuurlijk niet. Gezellig ook niet trouwens.

Poing rules daarentegen

brooklyn schreef:

Poing rules daarentegen

Nou, als ik de over de maasboulevard rijd en ik zie de "skyline" met de erasmusbrug, euromast e.d. dan kan ik niet anders zeggen dan dat het mooi is... En tja, dat er geen mooie oude gebouwen zijn (op historisch delfshaven na), moet je bij de duitsers wezen.

Een avondje stappen in R'dam kan beren-gezellig zijn. Altijd druk en genoeg uitgaangelegenheden.

En over de muziek gesproken. Dit soort muziek is toch een beetje in R'dam begonnen. Alhoewel ik dit nauwelijks muziek kan noemen.

avatar van Bert Wasbeer
0,5
Dit is een kwestie van of 0,5 of 5,0. Als ik melig ben vind ik dit vast een 5,0 (en dan zou ik iets roepen als dat dit de meest minimalistische track ooit is of zo, drie geluidjes oneindig doorgesampled) maar vandaag wordt het 0,5, ik krijg er hoofdpijn van.

avatar van musicfriek
Dit is gewoon een single, nu mag het ineens wel????

avatar van T.O.
Staan toch vier niet eerder uitgebrachte nummers op?

avatar van musicfriek
Ik vroeg laatst of Rene Klijn met Mr. Blue erop mocht, dat kon toen niet. Is exact hetzelfde als deze single. Is ook nooit eerder uitgebracht, dus vandaar mijn reactie...

Regel is dat singles worden toegelaten indien er 3 extra, nieuwe tracks (geen remixen) op staan.

1 van de eerste echte gabber nummers

avatar van PEN15
He bah wat een hersenloos liedje was dat poing zeg, onvoorstelbaar dat dat bijna nummer 1 werd in de top40 (dit had echt weinig gescheeld). Een triest muzikaal dieptepunt te vergelijken met crazy frog.

Wat moet rough justice eigenlijk voorstellen? Is dat soms een remix van een Bananarama hitje?

avatar van Hans Brouwer
Ik vraag mij af: zou het vierde nummer van dit album, juist "Feyenoord", net zo goed zijn als die voetbalclub uit Rotterdam met dezelfde naam, dat gisterenavond F.C. Twente, met meer dan uitstekend voetbal in de tweede helft, weer met twee benen op de grond heeft gezet . Wat een wedstrijd, wat een club dat Feyenoord !!

avatar van RogerV
Hehe dit is wel jeugdsentiment inderdaad

@Pen15

De vergelijking met de Crazy frog vind ik onterecht. Poing is niet het meest hoogdravend artistieke plaatje maar moet je wel in een compleet andere context zien.

In de jaren 1991-1992 was de grote opkomst van de rave en daaruit volgend gabber. De tijd dat de ene na de andere onversneden ravehit de top 40 bereikte en waarmee de raverscene de conservatieve radiodj's tot wanoop dreven. Een belangrijke tijd in de ontwikkeling van dance naar een grote subcultuur.

Poing representeert het rebelse gevoel van die stroming. Gewoon lak hebben aan alle muzikale etiquette van toen.