David Sylvian - Words with the Shaman (1985)

Avant-Garde / Wereld
Label: Virgin

1. Part 1: Ancient Evening (5:14)

met Jon Hassell, Steve Jansen en Holger Czukay

2. Part 2: Incantation (3:32)

met Jon Hassell, Steve Jansen en Holger Czukay

3. Part 3: Awakening (Songs from the Tree Tops) (5:19)

avatar van fatima
Ongelofeljk, zo'n lage waardering voor zo'n prachtig album....
Wat is hier mis mee?

Iemand?

avatar van blunnie
Helemaal niets fatima alleen nogal experimenteel en niet alledaags,maar dat is juist het spannende aan deze muziek van sylvian en consorte.Het het wel iets hypnotiserends en dat kan ik wel waarderen
3.5 ster

dj@
Prachtig album (EP, 12"). Op de cassetteversie en een Japanse importcd krijg je er nog het bijna 20 minuten durende 'Steel Cathedrals' bij. Een nummer uit een Japanse film. Prachtig gelardeerd met flarden tekst (een Franstalige reisgids?) en de frippertronics van Robert Fripp. David Sylvian had destijds al het idee dat een cd een perpetuum mobile zou zijn. De plaat repeteert...
Wél even wennen na de zang op 'Brilliant Trees'.
Na deze EP ben ik Sylvian minder gaan waarderen. 'Secrets of the Beehive' is aardig, maar niet meer dan dat.

avatar van BoyOnHeavenHill
Ook nog ooit een versie van Brilliant trees gezien met daarop deze nummers erachteraan geplakt. Mooi extraatje!

avatar van Premonition
Op mijn remaster staan ook de nummers die oorspronkelijk op Alchemy: an Index of Possibilities voorkomen: het eerder genoemde Steel Cathedrals en Preparations for a Journey, The Stigma Of Childhood en A Brief Conversation Ending In Divorce.

avatar van BoyOnHeavenHill
Nummers 1 en 3 klinken een beetje alsof de tape na het einde van Brilliant trees (het nummer) nog even doorliep, maar daar is verder niets mis mee, en nummer 2 doet me een beetje denken aan My life in the bush of ghosts van David Byrne en Brian Eno uit 1981. Al met al zijn dit veertien mooie minuten; ik weet niet of ik hier een hele CD van 60 of 80 minuten lang naar zou kunnen luisteren, maar met deze lengte is dit zowel een leuke aanvulling op Sylvians debuut als een fraai stand-alone-mini-album.

avatar van Broem
Kwam dit juweeltje op 12" vinyl tegen in de 2e hands bak. Brilliant zijn de composities op deze 12". Ik vind niet alles top wat Hassell en Czukay hebben gemaakt maar het heerlijke ritmische (met etnische invloeden doorspekt) wat ik hier hoor is toch wel de Sylvian koers die ik omarm. Erg goed en mooi om tussen mijn andere Sylvian vinyl te hebben.

avatar van Broem
0,5* erbij voor deze heerlijke 12 inch. Wat een heerlijk broeierige sound wordt hier neergezet. Erg goed.

avatar van Cellulord
Was toentertijd mijn eerste echte ontmoeting met Sylvian. Kon hem wel van Japan, maar dat was helemaal niet aan mij besteed, zeker niet in die tijd. Een vriend kwam met dit cassetje af, hij wou me verrassen en dat was wel degelijk gelukt. Hij had het zelf ook maar enkel beluisterd vanwege de titel.
Enkele jaren later kwam ik Gone to Earth tegen en het was vooral de hoes die me aantrok. Heb hem toen gekocht zonder te luisteren, in de platenzaak van het leger. Je kon er niets beluisteren, de prijzen daarentegen waren wel heel goed . Maar enkele weken later draaide ik hem en ik vond er geen reet aan, misschien 2X gedraaid en hij is nooit meer uit de kast gekomen. Tja wat wil je, ik zat volop in mijn heavy-metal periode en Slayer was mijn favoriet
Weer enkele jaren verder kwam ik Flux and Mutability, met Holger Czukay, tegen in de biblio en die was toch weer raak. Maar toch heeft het nog jaren geduurd vooraleer Sylvian hier echt is doorgebroken. En ondertussen behoort hij tot mijn favoriete artiesten.

avatar van luigifort
Deze vandaag ook op vinyl aan kunnen schaffen voor 5 euri in een allegaarwinkeltje hier in het dorp. Altijd leuk voor de heb. Uiteraard ken en heb ik Alchemy al wel op cd...

avatar van Chameleon Day
In de kringloper in perfecte staat gevonden op vinyl. Doet me bij de opener meteen denken aan Peter Gabriel's 'Birdy' en 'Passion'. Heel mooi!