Spirogyra - St. Radigunds (1971)

Rock / Folk
Label: B&C

1. The Future Won't Be Long (4:27)
  2. Island (3:39)
  3. Magical Mary (6:20)
  4. Captain's Log (2:00)
  5. At Home in the World (2:40)
  6. Cogwhees, Crutches and Cyanide (6:00)
  7. Time Will Tell (5:32)
  8. We Were a Happy Crew (5:29)
  9. Love Is a Funny Thing (2:00)
  10. The Duke of Beaufoot (7:08)
avatar van Protonos
Buitengewoon intrigerend album. Een verhalende, haast profetische stem van de zanger en een hoge mystieke zangstem van de zangeres. Een mooie combinatie zo blijkt.

Strijkers worden hier benut om een luguber sfeertje op te wekken. De teksten zijn om van de smullen. Luister bijvoorbeeld eens The Captain's Log, wat een geweldige track.

Progressive Folk van de bovenste plank!

avatar van Protonos
Bij Protonos bespreekt 25 sprookjesachtige albums:

Dit album ken ik nog niet zo lang, maar is toch uitgegroeid tot een van mijn favorieten. Spirogyra is ook zo’n kort maar krachtig folk/prog groepje. 3 albums binnen een korte tijd en daarna ging de band uit elkaar. De vocalen worden verzorgd door Martin Cockerham en Barbara Gaskin. De eerste heeft een verhalende en emotievolle stem. Hij houdt het midden tussen spreken en zingen. Barbara Gaskin heeft een mooie hoge stem, die wel vaker voorkomt in dit soort bands(Trees, Fairport, Pentangle, Mellowcandle). De viool speelt een prominente rol op deze plaat, evenals de dikwijls heldhaftige teksten. Klein favorietje van mij is Captains Log, een nummertje van 2 minuten bomvol sfeer. Bijna alle nummers kunnen goed op zichzelf staan maar samen zorgen ze voor een mooi geheel. Love is a Funny Thing is een welkome afwisseling tussen het overwegend zwaarmoedige werk.

avatar van musicboy2602
Kan me op alle punten aansluiten bij Protonos. Captain's Log is ook mijn favoriet, samen met We Were a Happy Crew, met originele afwisseling tussen wals- en vierkwartsmaat. De stemmen van Cockerham en Gaskin passen perfect bij de muziek, vooral bij The Future Won't Be Long, waar Cockerhams epische proclamatie in prachtig contrast staat met Gaskins zoete engelenzang, en de teksten zijn prachtig.

I'm 54
I've sailed before
This is not the sea,
It's war

Kippenvel.

avatar van PaulKemp48
Begin jaren '70 kocht mijn jongere zus alle drie de LP's. Ik was meteen gegrepen, kocht ze ook en heb ze grijs gedraaid. St. Radigunds is wel een absolute topper welke mij nooit verveelt. Hoort thuis is mijn persoonlijke top 5 aller tijden! Heb Barbara Gaskin gevolgd in haar verdere muzikale werk maar dat kon mij niet bekoren. Martin Cockerham heeft in 2010 Spirogyra 5 uitgebracht maar deze plaat kon de sfeer van de eerste 3 niet evenaren. Uiteraard 5 sterren want meer is niet mogelijk!

avatar van spinout
Gelukkig is dit album op Spotify te beluisteren; helaas de andere twee (nog) niet.

Mooie authentieke folkrock. De stem van Barbara Gaskin spreekt mij meer aan dan die van Martin Cockerham die ik soms wat te schreeuwerig vind. Niet geheel toevallig is mijn favoriete track van dit album dan ook 'Time will tell', waarop Cockerham de vocalen overlaat aan zijn vrouwelijke bandgenote.
Maar ook het (te) korte 'Captain's Log', overigens wèl met zang van Cockerham, is fraai.