Ty Segall - Ty Segall (2017)

Label: Drag City

1. Break a Guitar (3:38)
  2. Freedom (2:07)
  3. Warm Hands (Freedom Returned) (10:21)
  4. Talkin' (3:51)
  5. The Only One (3:54)
  6. Thank You Mr. K (2:52)
  7. Orange Color Queen (3:04)
  8. Papers (3:00)
  9. Take Care (To Comb Your Hair) (3:07)
  10. [Untitled] (0:12)
'Orange Color Queen' is een heerlijk voorproefje van een hopelijk prachtige plaat. De akoestische Ty Segall spreekt mij zeer aan.

avatar van Banjo
Marjet is alles akoestisch ?
En zitten er ook hardere nummers op?

avatar van E-Clect-Eddy
Banjo kan je zelf beoordelen, NPR first listen heeft het vanaf vandaag tijdelijk beschikbaar gemaakt.

avatar van VladTheImpaler
Banjo schreef:
Marjet is alles akoestisch ?
En zitten er ook hardere nummers op?

Er staat maar 1 nummer op dat je als akoestisch kan bestempelen. Voor de rest zijn het stuk voor stuk hardere nummers. Eerste paar nummers doen me vooral denken aan een mix tussen Ty Segall Band - Slaughterhouse (2012) en Ty Segall - Manipulator (2014). En een paar van de laatste nummers doen we dan weer beetje denken aan zijn werk met Fuzz.

VladTheImpaler schreef:

Er staat maar 1 nummer op dat je als akoestisch kan bestempelen.

En zelfs dat is maar semi-akoestisch, met een mooie elektrische solo.

Ty is weer terug in oude vorm: lekkere plaat zeg!

avatar van Banjo
VladTheImpaler Woah! dat word te gek dus...

Ik wil hem nog niet horen E-Clect-Eddy
Ik heb hem op plaat besteld!.. maar bedankt..

avatar van repelstefan
Zo, wat is dit weer fijn zeg. Warm Hands is echt een heerlijke plaat, kan dat Motorpsycho stuk wel waarderen

edit: spoilertje toegevoegd voor diegene die zich willen laten verrassen

avatar van wexxel99
Die Ty, gozer lijkt wel een machine. Met grote regelmaat brengt hij de ene na de andere knalplaat uit. Dit is weer een heerlijke, psychedelische riffer. Klasse zeg.

avatar van Banjo
wexxel99 als die "machine" nou ook eens wat meer ging toeren!
En ons kleine landje ook mee pikte...

@Banjo Ik moet de plaat nog vaker beluisteren (na 1 keer vluchtig), maar het klinkt veelbelovend. 'Manipulator' is mijn favoriete Segall plaat overigens.

Marjet schreef:

Hey Marjet geef dan Fuzz - II (2015) ook een kans dat is zijn band met Charlie Moothart of je wist het natuurlijk al...

avatar van HugovdBos
Hij is pas 29 jaar, maar Ty Segall heeft er al een hele carrière als muzikant opzitten. In 2014 verscheen zijn psychedelische plaat Manipulator, een plaat met vele gezichten en vooral de altijd aanwezige gitaarklanken. Daarnaast was hij de afgelopen jaren actief met zijn hard- en bluesrock band Fuzz en bracht hij begin vorig jaar nog zijn soloalbum Emotional Mugger uit. Vaak zijn de albums vormgegeven door ontwrichte en fuzzy gitaarklanken afgewisseld met de wat vlakker geproduceerde en melodierijke nummers. Zijn laatste werk was zeker niet zijn indrukwekkendste, maar de dagen van het meesterwerk Manipulator liggen nog maart kort achter ons. Voor zijn nieuwe album werkte hij opnieuw samen met leden van zijn live band The Muggers.

Het grootste verschil met zijn voorgaande albums is dat hij op het album de ruimte laat aan de overige bandleden. De klanken wisselen nog steeds tussen de fuzzy garage rock, hard rock en psychedelica, maar deze keer is er ook ruimte voor het akoestische werk. Het gevoel van zijn live shows wordt evenwichtig overgebracht naar het album, van ruige passages naar melodieuze en meeslepende delen. Hij geeft op het album een inkijkje in de muziek die hij ons de afgelopen jaren bracht. Opener Break a Guitar kent nog het zwaar beladen spectrum van zijn muzikale universum, maar Orange Color Queen is een heerlijk 60s juweeltje, balancerend tussen de muziek van The Beatles en The Kinks. Ruimte voor zijn meeslepende gitaarwerk is er op het ruim 10 minuten durende Warm Hands (Freedom Returned), van fuzz rock, punk, glam naar psychedelica.

Ontwrichte muzikale passages vormen nog steeds het merendeel van de muziek van Ty Segall, maar de afwisseling met meer rustgevende nummers geven de breedte van zijn muziek meer dan tevoren weer. De invloeden uit de 60s en 70s zijn nog steeds aanwezig, al vormen deze nergens een belemmering voor de kwaliteit van zijn muziek. Na een decennium in het vak is zijn muziek gegroeid in klank en instrumentatie en brengen de kleine subtiele veranderingen steeds meer prijs van het genie wat hier aan het werk is.

Afkomstig van Platendraaier.

Idee om Ty in de rotatielijst te zetten?

avatar van HugovdBos
west schreef:
Idee om Ty in de rotatielijst te zetten?

Zeker, bij deze gedaan.

avatar van Banjo
Tja.. natuurlijk is het weer een fijne Ty Segall album..
Maar dit soort nummers hebben we al heel vaak gehoord.
Ik zou het mooi vinden als Ty nu echt eens wat anders laat horen, misschien met wat onbekende invloeden?. Iets van Punk Metal of folk er in.. ik noem maar iets.

4 sterren maar misschien word het ook wel 3 1/2 ster omdat ik het wat voorspelbaar vind worden.

avatar van Banjo
Nee... ik doe toch gewoon 4 sterren want hij is toch weer erg lekker..
Hopelijk komen ze snel met een nieuwe plaat van Fuzz en die dan met lekker veel vernieuwingen..
Aa daar heb ik echt zin in..

Banjo schreef:
Nee... ik doe toch gewoon 4 sterren want hij is toch weer erg lekker..

Ik vind deze plaat ook 'gewoon' 4 sterren waard, maar het is wel wat veel van hetzelfde. En net niet zijn topniveau over de hele plaat. Ik heb 'm dan ook net niet gekocht op vinyl. Misschien inderdaad met Fuzz wat meer vernieuwingen?

avatar van IllumSphere
Ik denk dat het inmiddels duidelijk is dat je voor originaliteit bij Ty Segall aan het verkeerde adres bent. Het klinkt wederom fijn, maar ik mag toch hopen dat hij iets anders gaat doen bij zijn volgende plaat.

IllumSphere schreef:

Nou ja, op Manipulator en Sleeper had hij net een wat ander geluid bedenk ik mij nu. Maar eerder vroeg ik mij dit ook al af.