Vangelis - 1492: Conquest of Paradise (1992)

Griekenland
Score
Label: East West

1. Opening (1:22)
  2. Conquest of Paradise (4:48)
  3. Monastery of La Rabida (3:38)
  4. City of Isabel (2:16)
  5. Light and Shadow (3:47)
  6. Deliverance (3:29)
  7. West Across the Ocean Sea (2:53)
  8. Eternity (1:59)
  9. Hispanola (4:56)
  10. Moxica and the Horse (7:06)
  11. Twenty Eighth Parallel (5:14)
  12. Pinta, Nina, Santa Maria (Into Eternity) (13:20)
neo (crew)
Blade Runner is een meesterwerk, Chariots of Fire en The Bounty zijn ook erg goed, maar bij 1492 begint de stijl van Vangelis te irriteren.Nooit zo begrepen waarom deze score zo geweldig wordt bevonden. Toegeven die ''ene'' overbekende tracks is goed,maar voor de rest doet het mij niet zoveel, het is af en toe zelfs saai. 2.5 sterren

Marcel²
Dit album samen met Blade Runner is het mooiste wat ik tot nu toe heb geluisterd van Vangelis.

Marcel Jongeneel schreef:

Spiral en Pulstar zijn ook steengoed.

basketballerke
Kort geleden de film aanschouwt, onder deze beelden is het erg mooi, maar ook zonder is het krachtig. De film zelf is maar matig. Spiral is toch hun beste werk.

Hun?

avatar van vigil

Van en Gelis natuurlijk

Zijn, de oude griek

basketballerke
Dacht altijd dat het meerdere mensen waren, heb ik dan verkeerd.

avatar van DikkeDarm
neo schreef:

Op Pinta, Nina, Santa Maria (Into Eternity) na dan....(saai)

Manco
'Conquest of Paradise' doet mij sterk denken aan Morricone's 'Romanzo' uit de film '1900'...

neo (crew)
Vind ik wel meevallen eigenlijk. Zie wel in hoe jij, mede dankzij de opbouw en structuur, het er je wat aan doet denken.

Manco
Ik vind het wel een mooi nummer hoor, Conquest of Paradise. Mooi gedaan! Maar ik als Morricone-fanaat zie wel in meerder muziekstukken een vergelijking met Morricone

avatar van Gerards Dream
Dit is een heel beeldend album van Vangelis die prima naast de film is te beluisteren. Alleen op de titels afgaande is de reis die op 1492: Conquest of Paradise wordt beschreven zeer goed te volgen. De film zelf vond ik aan de magere kant, want halverwege was ik die al zat en heb die bewuste eerste kerstdag de tv maar uitgezet. Het album draai ik nog regelmatig en staat zeffs op mijn computer. Dit album is net geen meesterwerk voor mij en dat komt doordat bepaalde inheemse geluiden op mijn zenuwen werken.

neo (crew)
Voor mij waren juist enkele etnische inheemse gedeeltes nog wel de moeite waard. Een tijd terug ook nog eens de complete score geprobeerd om te kijken of dat wat beter is, maar ook dan is relatief gezien hetzelfde qua indruk.

avatar van vigil
Manco schreef:

Dat heeft Morricone dan gejat van Vangelis want jij hebt het over 1900 en dit 1492

avatar van xangadix
Deze begrafenisellende heb ik net iets te vaak gehoord. Ik vind het neigen naar kitsch...

xangadix schreef:

Er is inderdaad muziek die kitsch kan worden genoemd, maar om dit bij dit album op te plakken gaat te ver. Goed de hitsingle Conquest Of Paradise is wel grijs gedraaid op radio en tv, doch muziek de zo mooi het verhaal neer zet over de ontdekking van Amerika dat er vanzelf een film in mijn hoofd ontstaat is voor mij kunst te noemen. Dat het niet naar je smaak is, alla, maar kitsch is het voor mij niet.

avatar van dreamworks
De sound die Vangelis weet neer te zetten vind ik echt uniek.
Helaas vind ik dat op deze plaat iets te weinig terug te horen.
Ben persoonlijk niet zo kapot van die kooren,en dat bombastische.
Buiten dat vind ik de rest heel goed in elkaar gezet.

avatar van Gerards Dream
Dat bombastische en muzikaal spelen met koren is een handelsmerk van deze Griek en dat is wat ik zo in zijn muziek waardeer. Waar veel van zijn collega's in het subtiele blijven hangen gooit Vangelis alles er uit, waardoor ik althans het gevoel krijg in een concertzaal aanwezig te zijn en waar ik door het orkerst bij de les wordt gehouden. Op dit 1492 Conquest of Paradise wordt dit deels terug gevonden, maar dit album is voor mij meer een geluidsdocument over een deel van de geschiedenis. Dat het daarin wat bombastisch aan toe gaat is te begrijpen. Wekenlang op een boot zitten en dan eindelijk vaste grond onder de voeten, ik zou het wel van de daken willen schreeuwen.

avatar van dreamworks
Gerards Dream schreef:

Ik heb hem nog eens goed beluisterd met nieuwe studio monitoren.
En ik kom er toch wel een beetje van terug.
Is idd een zeer goede plaat,en die koren horen er gewoon in.

CorvisChristi (crew)
Waarom heb ik, sinds ik mezelf heb aangemeld op deze geweldige site, niet meteen een stem uitgebracht op dit weergaloze album? Tja, die dingen gebeuren nou eenmaal wel eens, maar vanaf nu breng ik daar dan toch eindelijk verandering in en geef ik meteen de maximale score van 5 punten. En waarom? Simpel: op de één of andere manier weet dit album me, elke keer als ik er naar luister, een ongenadig portie kippenvel te bezorgen. Een gevoel van ongekende euforie, (mooi woord blijf ik dit vinden ), is wat er in mij opkomt, als ik luister naar prachtige nummers als o.a. natuurlijk het titelnummer, (wat niet eens de beste track is i.m.o.). Wat te denken van "Monastery of La Rabida", of het mooie en ingetogen "West Across the Ocean Sea"? Man, ik krijg zelfs bijna tranen in m'n ogen bij het ultramooie en tegelijkertijd veels te korte "Eternity". Andere heftige nummers als "Hispanola" en het onderhuids dreigend klinkende "Moxica and the Horse" zijn ook al van zo'n hoog niveau.

Wat mij betreft nog steeds één van de beste soundtracks van Vangelis (naast Blade Runner en Chariots of Fire) van een i.m.o. veels te onderschatte film. Wellicht zelfs één van zijn beste albums ooit!!!

avatar van Lexcoaster
Werkelijk magistrale filmsoundtrack. Pure magie is wat er op deze CD staat, dit staat dan ook gerant voor veel kippenvel momenten. Prachtig.

Mooie muziek, die na het zien van de film alleen nog maar indrukwekkender wordt.

Conquest Of Paradise: Melig, irriterend, grijsgedraaid.
De terugkomst van de main theme op Twenty Eight Parallel, ronduit geniaal!
Ik denk dat de meeste mensen die COP bekritiseren niet verder hebben gekeken dan Conquest Of Paradise zelf. Monastery Of La Rabida, West Across The Ocean Sea en mijn persoonlijke favoriet Twenty Eight Parallel zijn zo ongelofelijk veel beter dan het inderdaad kitchy Conquest Of Paradise.

Ongeinspireerd schreef:
Conquest Of Paradise: Melig, irriterend, grijsgedraaid.
De terugkomst van de main theme op Twenty Eight Parallel, ronduit geniaal!

Pinta Nina Santa Maria is onbetwist de beste.
Daarna Twenty-eight parallel en Eternity.
West Across the Ocean Sea is ook geweldig goed.
Dan eventueel nog Moxica and the horse, maar verder houdt het op.
Voor de rest is het allemaal goed, maar niet héél bijzonder. De vijf genoemde tracks zet ik graag eens op, de rest niet speciaal.

CorvisChristi (crew)
Nog even een extra vermelding voor het nummer "Light and Shadow". Voor zover ik weet, is dit zo'n beetje het enige nummer op het album wat niet in de film te horen is. Toch sluit dit juweeltje naadloos aan op de rest van het materiaal en net zoals o.a. op het titelnummer is hier een grote rol weggelegd voor het English Chamber Choir.

Overigens: na onlangs de soundtrack weer eens geluisterd te hebben en wederom compleet bevangen werd door de kracht en schoonheid van dit werk, deed mij spontaan besluiten dit album op te nemen in mijn top 10!

WPE
Toen ik de hit Conquest of Paradise voor het eerst hoorde op de radio dacht ik dat dit van het duo Tol & Tol kwam (zij komen uit Volendam...en ze vertegenwoordigen "de Palingsound"...
Dit was eigenlijk geen goed teken zou je zeggen. Des te groter was dus mijn verwondering toen het Vangelis bleek te zijn. Later heb ik wel de cd aangeschaft en moet zeggen dat er wel mooie nummers op staan, maar ook enkele duidelijk mindere stukken, nauwelijks "Vangelis-waardig"..
Persoonlijk vind ik Chariots of Fire als filmalbum toch een stukje beter, om nog maar niet te spreken over Spiral, Opera Sauvage en Mask, om er maar een paar te noemen.
Maar al met al wel een evenwichtige plaat, Vangelis was eerlijk gezegd wel goed op dreef.

WPE schreef:

Au... !! Nou niet Vangelis gaan vergelijken met de 'palingsound' alstublieft !

OK, het titelnummer (wat zo'n grote hit werd) klinkt voor de hand liggend en voorspelbaar, maar tegelijkertijd is het op en top Vangelis. En de rest van het album vind ik zelfs beter, met een extra vermelding voor "Light and Shadow".
En ja, het is een soundtrack; dus is er ook ruimte voor stukken muziek die wat ondergeschikt lijken te klinken t.o.v. andere nummers (als je de film gezien hebt, komen deze stukken beter over). Overigens persoonlijk niet iets wat mij deert, gezien ik het album in z'n geheel weergaloos vind, maar dit terzijde.

avatar van Gerards Dream
Vangelis vergelijken met de palingsound is slechts toegestaan toen hij nog lid was van Aphrodite's Child. De muziek van die groep heeft wel iets wat me aan Volendam doet denken. Het latere solowerk van de Griek staat daar inderdaad los van. Dus ook dit 1492.

avatar van adri1982
Ik vind het ook vergezocht om nummers van dit album te gaan vergelijken met de 'palingsound' van de Cats. Alleen werk van het eerste album van Aphrodite's Child 'End of the world', waarvan ik enkel 'End of the world' en 'Rain & tears' ken, kan daar naar mijn mening worden vergeleken.
Over invloed gesproken; Ik vind 'Light and shadow' en 'Hispaniola' veel invloed hebben op de trance, dat in de eind jaren 90 in Nederland het grote publiek bereikte. Maar DJ Tiesto, Rank 1 en later Armin van Buuren moesten er een beat doorheen werpen. Zonder beat van Vangelis en Jean-Michel Jarre klinkt de muziek voor mij toch bijna altijd mooier.
Favoriete tracks van dit album 'Conquest of paradise', 'Light and shadow' en 'Hispaniola'.