Hans Zimmer & Lisa Gerrard - Gladiator (2000)

Duitsland / Australiƫ

4. Earth (3:01)
  5. Sorrow (1:26)
  6. To Zucchabar (3:15)
  7. Patricide (4:08)
  8. The Emperor Is Dead (1:21)
  9. The Might of Rome (5:18)
  10. Strength and Honor (2:09)
  11. Reunion (1:14)
  12. Slaves to Rome (1:00)
  13. Barbarian Horde (10:33)
  14. Am I Not Merciful? (6:33)
  15. Elysium (2:41)
  16. Honor Him (1:19)
  17. Now We Are Free (4:14)
Geweldige soundtrack!!!
vele avonden luister ik naar deze cd en elke keer weer wordt je meegenomen naar een wereld die diep triest en euforisch opgewekt is met aan het einde een verlossing die je zelf in je eigen hart kan voelen... ik kan elk stukje van de cd mee denken, maar elke keer weer blijft het je fascineren en meeslepen. kwa sterren de volle 5*

Wie kan er nog meer werk van Hans Zimmer aanbevelen?

avatar van brooklyn
Neo, Bregt en Score-Freak weten er veel van
The Thin Red Line vind ik erg mooi....

Ja, ik kan je wel meer werk van Hans Zimmer aanbevelen!

Of wilde je ook weten welke?
Welja, Thin Red Line is inderdaad erg mooi, maar ook in toon en sfeer totaal verschillend van Gladiator. Tears of the Sun heeft, zeker aan het einde, mooie vocalen, eveneens met Lisa Gerrard erbij. King Arthur heeft, hoe onorigineel ook, machtige momenten. En ook The Last Samurai is prachtig

En vergeet de oudere scores niet.

Backdraft
A League of their Own
The Lion King
Beyond Rangoon

neo
Meest in de lijn van Gladiator zijn wel genoemd door score-freak, al zal The Peacemaker er ook wel onder vallen. Voor de rest andere soort: Black Hawk Down The House Of Spirits, Spanglish.

Dank jullie! ik ben aan het downloaden geweest en ben erg onder de indruk van de mooie koorklanken in King Arthur, iets minder maar toch mooi vind ik Pearl Harbor. The thin red line is idd ook prachtig, tijd om de cd's maar te kopen. Groeten.

Een of andere laatkomer die de rechten heeft of Gustav Holst werk The Planets, klaagt Hans Zimmer aan voor plagiaat omdat die het stuk Mars zou gebruikt hebben in deze score (cfr The Battle).

Ojee.

Nuja, goed, het heeft er idd wel wat van weg en dat heeft Zimmer nooit ontkent, hij schreef dit feit zelfs in More Music from Gladiator ("I used the same language"), maar als Zimmer aangeklaagt wordt, moeten Williams, Horner, ... meteen ook maar ff meegaan naar de rechtzaal. Williams Star Wars zit vol thema's die ie ergens gehaald heeft (het main theme komt van Korngolds King's Row, Luke's theme heeft ook enorm veel weg van een of ander filmscore enkele jaren voordien, ff opzoeken wat dat weer was). Geen haan die daar naar kraait natuurlijk.

Oh well.

Blabla...

goede cd!!!!
maar sommige nummers lijken er veel op de soundtrack van pirates of the carabean:P

avatar van brooklyn
Hoe durven ze...

neo
Zucht, zou het bijna eens zijn....

The Battle blijft één van de hoogtepunten uit Zimmer's carrière...
Jammer dat hij net daarvoor van plagiaat wordt beschuldigd...

Omdat het ook zo is.

Hij heeft het nooit ontkent, dacht zelfs dat het in More Music of Gladiator in zijn liner notes staat. Nuja, welke componist kopieert wel ergens eens iets niet van een klassiek werk. Horner anyone? Of Williams, al houdt die het iets subtieler.

neo
Bij Williams is ook het ook vaak naar mijn idee overduidelijk, maar blijkbaar nog steeds weinige hanen die daar naar kraaien.

muse schreef:
goede cd!!!!

Daar heb je gelijk in.
Maar als je tracks gaat luisteren van andere componisten kom je ook snel tot de conclusie wie het werk gecomponeerd heeft. Zo weet ik wat Danny E. heeft gemaakt James N. Howard ook wel en van John W. weet ik het ook zo onderhand. Conclusie is dus dat elke componist wel een track heeft waarin je iets van een andere film herkent.

avatar van wolf
Heb net weer eens het einde van Gladiator gezien en ik moest toch weer even slikken. De eindmuziek is fenomenaal en maakt bij mij een onbeschrijfelijke emotie los. die 4,5* blijft mooi staan.

avatar van stuntman_jasper
Dit is typisch Hans Zimmer muziek. Opzwiepende thema's die je niet zult vergeten. Toch moet ik zeggen dat Zimmer de laatste paar jaren wat meer verschillende soorten muziek probeert, kijk maar naar de Da Vinci code waar sommige muziek gewoon bijna kerkelijk is, en de Japanse en Ennio Morricone achtige muziek uit At World's End. Dit heeft misschien niet die aparte muziek, maar het is wel perfect uitgewerkt. 4,5*

avatar van thomzi50
neo schreef:
Blabla...

Ben het er wel mee eens, als je grondig gaat uitzoeken wie wat van wie steelt dan blijven er van de artiesten die ik goed vind weinig meer over. Ik vind dit gewoon een erg aangename score, met mooie droeve momenten en vooral de lange nummers met de klassieke Zimmer-opbouw zijn de moeite waard. 4*

avatar van Thunderball
Ik vind dit werkelijk een prachtige soundtrack, typisch Zimmerman (hoewel ik niet zo veel werk van hem heb, oa The Rock maar dat is niet eens echt van hem) herken ik zijn stijl hier meteen.

Het roept allerlei emoties bij mij los, hoewel je al luisterend moeilijk de score van de filmbeelden kunt scheiden.

Er zit ook, behalve bij the battle, nog een ander klassiek stuk in verwerkt wat ik altijd erg goed heb gevonden (wordt bv ook in Excalibur gebruikt), maar ik weet niet precies wat het is. Het zit in deze film in de scene te Rome, wanneer de keizer de arena instapt en voorgesteld wil worden aan de gladiator, niet wetende dat dit Maximus is.

4,5 ster!

avatar van BlueVelvet
Thunderball schreef:
typisch Zimmerman

Thunderball schreef:
The Rock maar dat is niet eens echt van hem) herken ik zijn stijl hier meteen

The Rock is wel van Zimmer hoor. Hij heeft de nummers 4 en 6 gecomponeerd.

avatar van thomzi50
Vind Am I Not Merciful? een heel mooie track.

avatar van JohnWilliams
Vind nummer 12 zo prachtig!

E.Norton
Volgens hebben ze hier ook een track die je ook in de film Man On Fire hoort kan dat kloppen?

neo
Weet niet hoe je er op komt, maar dat klopt niet.

avatar van Lamontagne
Dit is echt top muziek 4sterren

thomzi50 schreef:
Vind Am I Not Merciful? een heel mooie track.

Die is inderdaad ook mooi net als de rest.

Timothebizkit
Ik denk dat de muziek de 'main reason' is waarom ik de film zo goed vind. Het verhaal is namelijk zo boeiend niet en naast het sterke acteren kan ik toch niks anders verzinnen wat de film zo speciaal maakt, behalve de muziek.

Een geweldig mooie score van Zimmer. Een van zijn besten. En los van de artiest...een van de beste en mooiste soundtracks ooit.

Net als de film zelf is het heel sterk. Ik heb pas een interview gezien van Zimmer over deze soundtrack waarin hij uitlegde dat hij ruim 8 verschillende grote themes door elkaar had lopen en hij een moeilijke keuze had om een main theme te kiezen.

Dit is uiteindelijk toch de emotionelere Now we are free geworden, hoewel ik toch graag nog meer had gehoord van het epische heldentheme in The Battle en Barbarian Horde.

Maar het blijft een geweldige soundtrack!

Zeer zeker 5 sterren waard!

avatar van Thunderball
JohnWilliams schreef:

The Rock is wel van Zimmer hoor. Hij heeft de nummers 4 en 6 gecomponeerd.

Zucht! Ik bedoelde natuurlijk dat hij niet zelf de gehele soundtrack voor die film gecomponeerd heeft, dus kun je niet zeggen dat die echt van hem is.