Anathema - Eternity (1996)

Rock / Metal
Label: Peaceville

1. Sentient (3:00)
  2. Angelica (5:50)
  3. The Beloved (4:44)
  4. Eternity Part I (5:35)
  5. Eternity Part II (3:11)
  6. Hope (5:55)
  7. Suicide Veil (5:10)
  8. Radiance (5:52)
  9. Far Away (5:30)
  10. Eternity Part III (4:43)
  11. Cries on the Wind (5:01)
  12. Ascension (3:20)
  13. Far Away [Acoustic] * (5:23)
  14. Eternity Part III [Acoustic] * (5:06)
  15. Angelica [Live] * (6:52)
avatar van Snappy
Jammer genoeg nog niks over deze fantastische plaat geschreven. Voor mij de plaat die de revolutie aankondigde van Anathema. Laat niet staan dat werk voor Eternity ook goed te noemen met als uitschieter "The silent of engima". Nadien is Anathema gegroeid tot wat het nu is, dus een topband die meer verdient. Verder is Eternity gewoon 1 uur en 8 minuten en 20 seconde genieten geblazen. . Het gemiddelde is ook meer dan terecht!

avatar van Twilight
Het opent heel erg mooi (Sentient). Ze laten met dit album duidelijk weten dat ze de doom metal achter zich hebben gelaten. Dit album geeft goed hun nieuwe richting aan, maar is zeker niet zo goed als z'n opvolgers. Een paar uitschieters zoals de Eternity nummers en Far Away. 3,5*

avatar van UmmaGumma 44
Deze heb ik zojuist besteld... even wachten dus nog...!

avatar van Kasperbert
Erg goed album, helaas niet zo sterk als de vier meest recente albums van Anathema. Sentient en Angelica zijn geweldig . 4*

avatar van Pruut
Zoals gewend inmiddels van Anathema zeer mooi album. Heel erg sterk begin (ja inderdaad Sentient en vooral Angelica!), maar de rest nog niet vaak genoeg gehoord om verdere goede uitschieters te noemen. Ik hou het nu op 4*

avatar van grovonion
niet slecht, maar verre van de kwaliteit van "A fine day to exit". Deze heeft iets te veel pathos. Maar ben wel fan van Anathema aan het worden. Dus misschien dat deze later nog iets wordt...

avatar van Snappy
grovonion schreef:

Niet verstandig om dit album te vergelijken met de latere werken Anathema. Toch vind ik Eternity EEN van de betere albums van Anathema (overigens alle albums van "A Silent of Engima" zijn weergaloos!). Iedergeval mooi om te lezen dat je een potentieel fan aan het worden bent. Je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt naa Pathos.

avatar van grovonion
Snappy schreef:

Niet verstandig om dit album te vergelijken met de latere werken Anathema.

't lijkt inderdaad een iets/heel ander type muziek.

Snappy schreef:
Iedergeval mooi om te lezen dat je een potentieel fan aan het worden bent.

We zullen zien
Voorlopig loop ik vooral warm voor "A fine day to exit".
Ben eens benieuwd naar het laatste album.

Snappy schreef:
Je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt naar Pathos.

Ik doelde vooral op het stemgebruik van de zanger, vind ik veel subtieler op "A fine day...".

avatar van Pruut
Na talloze keren luisteren viel uiteindelijk het kwartje... Wat een prachtig album is dit toch, ik vind hem zelfs beter dan Alternative 4 Verhoogd naar 5*

avatar van cornucopia
Even wennen aan de zang, maar er staan geweldige nummers op... The Beloved, Hope, Radiance en Eternity III zijn van zeer hoge kwaliteit...

Parabola
Angelica, Angelica, wat een prachtig nummer blijft dat toch

avatar van rafke pafke
Een enorme goede plaat van Anathema. Ik heb deze plaat 4,5 gegeven. Het zou een 5 zijn indien de productie beter was en Vinny zijn stem al wat beter was.

Maar het songmateriaal is zo sterk dat ik een 4,5 toch gerechtvaardigd vind.

Opener sentient, hoe kan een mens bij de opening van een album nog meer de toon zetten van wat gaat volgen? Pure (feedbackende) klasse!

Favoriete tekstflard :

"not a word passed your lips
just a golden kiss
as I wispered silently
help me through this..."

avatar van Rinus
Het oudste album, dat ik van de band heb. Ik heb het gekocht, nadat ik Alternative en Judgement al in mijn bezit had. Het is een soort van transitiealbum, van Anathema oude stijl naar nieuwe stijl, maar gelukkig al met cleane vocals van Vincent. Het album opent prachtig met "Sentient", en dat zet gelijk de sfeer voor de rest van het album. Het album blijft goed overeind staan, en het heeft een prachtige coverart.

avatar van LZA
LZA
Raar dat ik hier nog niks heb neergezet. Ah fijn. Inderdaad zoals Rinus zegt een schoolvoorbeeld van een transitiealbum. Vincent had na "The Silent Enigma" wat zanglesjes genomen, en dat is duidelijk te horen.

Ik had het er maar moeilijk mee in het begin, was toen de tijd helemaal weg van The Silent Enigma, en sprong enthousiast op bij de harde riffs en sporadische grunts in The Beloved en Eternity Part 1. Maar...na wat luisteruurtjes ging er een nieuwe wereld voor me open. Sindsdien heeft deze band me nooit meer losgelaten.

Kortom: alweer een fantastische plaat van Anathema.

flebbie
Qua songmateriaal een ijzersterke plaat. Helaas gooien de wollige productie en de soms niet zuivere vocalen hier en daar wat roet in het eten. Daarom 4*, anders was ik voor de volle score gegaan. Het zou interessant zijn als ze deze plaat opnieuw zouden opnemen, wat een goddelijk mooi product zou daar uit rollen zeg.

Hoogtepunten zijn voor mij de 2 acoustische bonustracks.

flebbie
Verhoogt naar 4,5* vanwege het toch wel erg sterke somgmateriaal.

avatar van Darkzone
Een van de 4 cd's die ik van de band heb (+ 2 gekopieerde - foei!). Maar dit is toch wel veruit hun beste, ook al zal ik voor de andere cd's 4* geven.
Dit is een van de albums dat mee mijn graf in zal gaan na mijn overlijden! (Niet dat ik dat voorlopig van plan ben)
Ook al ziet de cover er erg bijbels uit, het album zelf is heel erg hemels. Mensen die alleen maar radio luisteren en tv-zenders op hebben staan, zullen dit ongetwijfeld ook een erg mooi album vinden.

Ik heb een favoriet nummer gekozen: Hope
Destijds vond ik dit een echt Pink Floyd nummer (onanks mijn 32 jaar ben ik een groot Pink Floyd-fan), blijkt dit nummer ook door een van de PF-leden geschreven zijn (David Gilmour als ik mij niet vergis)!

Snel deze cd weer eens opzoeken!

avatar van notsub
De matige produktie is hier de spelbreker. De nummers op zich zijn best goed, maar qua geluid had het veel beter gekund. Soms lijkt het wel of ik naar stokoude Porcupine Tree nummers zit te luisteren en dat kan de bedoeling niet zijn geweest.

Nieuwstad
Voor mensen die zich afvragen waar dat tamelijk briljante "Hope" oorspronkelijk toch vandaan komt raad ik aan eens op zoek te gaan naar deze plaat

avatar van Edwynn
Eternity vind ik een wat raar album. Ik hoor een band die op zoek is naar een nieuwe stijl, maar nog niet gevonden heeft.

De typische Anathema leadpartijen zijn nog steeds volop aanwezig. En ook Pink Floyd wordt veelvuldig geëerd. Maar het is allemaal wat zwalkend. Blijven we metal of niet? De cleane vocalen van Cavanagh zijn behoorlijk onvast en zelfs onzeker.

Toch zijn er wel mooie momenten zoals Hope inderdaad. Ik wist niet dat het een cover was. En Eternity part III. Wonderschoon.
Ook de akoestische versies hiervan (bonus op de digipacks) zijn best mooi.

Al met al is Eternity best aardig, maar Anathema bleek nog niet helemaal koersvast.

khonnor
de plaat waar het stilaan mis begon te lopen met anathema. hun overgangsplaat van doom richting prog-metal en prog-rock, quoi

laat mij de bombast en het ellendige notengeneuk van prog nu net gestolen kunnen worden. in 90% van de gevallen toch

op deze plaat is gelukkig nog heel wat moois te rapen, bij angelica en eternity part i & ii bijvoorbeeld

avatar van horizon
Mooi dat een band zo een cd durft uit te brengen waarin ze zichzelf aan het zoeken zijn als band.

khonnor schreef:

Als er nou één band is die niet aan ellendig notengeneuk doet is het toch wel Anathema! Hun werk is altijd net zeer song gericht geweest, ook al tijdens hun begindagen. De muziek werd voor het grootste deel opgebouwd rond eenvoudige maar prachtige gitaarlijnen en melodieën. Complexe ritmes of vingerbrekende capriolen op het fretboard zijn er nooit bij geweest.

En wat bombast betreft, in hun doom dagen was de bombast toch een heel stuk meer aanwezig dan op de platen Eternity tot en met AND. Sinds WHBWH lijkt die echter wel terug volop terug in hun sound te zijn gekropen.

avatar van Killeraapje
Deze plaat was ik een beetje vergeten. Hiermee zet Anathema hun eerste stappen naar een volwassen geluid. Een zwak nummer kan ik hier nauwelijks op vinden. Hope, The Beloved, Angelica en vooral Far Away vind ik geweldig.

Het is een fris en erg ondergewaardeerd album van Anathema. En als ik eerlijk ben dan hoor ik dit net iets liever dan hun laatste plaat.

avatar van Broem
Ik ben al zoooo vreselijk lang met muziek bezig dat ik denk er ook wat verstand van te hebben. Sinds ik op MuMe 'meedoe' heb ik op verschillende vlakken een verdiepingsslag gemaakt. Ik was tot voor 1,5 jaar oppervlakkig bekend met Anathema. Ooit de cd Hindsight in handen gekregen en dat was het wel. Foei. Als (prog) rock liefhebber kwam ik bij Anathema niet verder dan One Last Goodbye. In 2012 kwam Weather System voorbij. JC (Jezus Christus) Wat een album, ik was om. Als een bezetene (herkenbaar?) gejaagd op alles van Anathema. Wat een band. Ik heb wel tijd nodig om nieuwe albums te laten bezinken. Dat proces zit er wel een beetje op. Het oeuvre zit tussen de oren en in het hart. Deze Eternity is mi toch wel een overgangsalbum naar het Anathema geluid wat me erg aanspreekt. Het ontvouwd zich. Het herkenbare gitaargeluid, de mooie ballads, de tempowisselingen. Erg mooi. Ik heb er een favoriet bij. Anathema krijgt voor mij mythische proporties. From Here to Eternity. Luister ook eens de band Antimatter. De link is duidelijk.

avatar van rafke pafke
Mooi dat ook nieuwere fans dit weten te waarderen. Ik had verwacht dat door de productie en de stem van Vincent die hier toch nog niet echt geweldig is, veel mensen zouden afhaken.

avatar van Thin Air!
Allemaal heel herkenbaar hierboven. Ik kan deze band gewoonweg niet meer loslaten. Zal alles pre-orderen wat er te pre-orderen valt, concerten bezoeken etc . Ik lijk wel een fanboy

Ik waardeer de groep Anathema maar betekent nog niet dat ik alle songs maximaal waardeer. Kan ook niet lijkt me als een band 20 jaar bestaat en toch wel cd's heeft gemaakt met een verschillende muzikale kompas.

Bij Eternity begint het voor mij. Ik waag me niet aan de voorgangers (met die abominabele zang). Ook op deze plaat is de zang van Vincent nog niet echt top. Het is meer hardop uitspreken van songteksten dan zingen. Soms zelfs tot aan tenenkrommend Idols niveau.
En dat betekent maar één ding: niet al te best.

Het album begint in ieder geval geweldig met het monsterverbod Sentient & Angelica.
Ook de drieling Eternity mag tot mijn muzikale familie toetreden.

Ik heb echter de hoop opgegeven voor "Hope". Wat een hopeloos nummer is dit door die vreselijk zang. Ik hoop dat ze dit nummer nog eens opnemen met, hopelijk, een beter zangarrangement. Maar goed, hoop doet leven zullen we maar zeggen.

Dit nummer doet het overigens wel goed om alle katten uit je tuin te krijgen.

Verder nog uitschieters: Cries on the Wind en natuurlijk, het zangloze, Ascension.

avatar van Broem
Nieuwe release op vinyl van Eternity. Als ik de recensie zo lees gaat de plaat er wb geluidskwaliteit niet echt op vooruit. Dat is jammer en de eurotjes niet waard. Wel mooi dat dit album opnieuw onder de aandacht komt.

Artikel Anathema Eternity 2LP - hifi.nl

avatar van Faalhaas
Min:
-productie
-zang

Plus:
-songmateriaal

Ik vind het altijd best frustrerend dit album te beluisteren. Je hoort de enorme potentie. Soms spelen ze nog wel eens nummertje live van dit album en dan hoor je het had kúnnen klinken. Prachtig dus. Maarja ze waren destijds nog zoekend naar hun geluid. Op opvolger Alternative 4 kreeg dit pas echt vorm. Qua songmateriaal is dit echter zeker zo goed als Alternative 4 en de vele prachtige albums die nog volgden.

avatar van Thin Air!
Misschien moeten ze deze CD nog eens opnieuw uitbrengen maar dan wel opnieuw laten inzingen.

Angelica vind ik nog steeds geweldig....ondanks die erbarmelijke vocals.