Anathema - Eternity (1996)

Rock / Metal
Label: Peaceville

1. Sentient (3:00)
  2. Angelica (5:50)
  3. The Beloved (4:44)
  4. Eternity Part I (5:35)
  5. Eternity Part II (3:11)
  6. Hope (5:55)
  7. Suicide Veil (5:10)
  8. Radiance (5:52)
  9. Far Away (5:30)
  10. Eternity Part III (4:43)
  11. Cries on the Wind (5:01)
  12. Ascension (3:20)
  13. Far Away [Acoustic] * (5:23)
  14. Eternity Part III [Acoustic] * (5:06)
  15. Angelica [Live] * (6:52)
avatar van LZA
LZA
Raar dat ik hier nog niks heb neergezet. Ah fijn. Inderdaad zoals Rinus zegt een schoolvoorbeeld van een transitiealbum. Vincent had na "The Silent Enigma" wat zanglesjes genomen, en dat is duidelijk te horen.

Ik had het er maar moeilijk mee in het begin, was toen de tijd helemaal weg van The Silent Enigma, en sprong enthousiast op bij de harde riffs en sporadische grunts in The Beloved en Eternity Part 1. Maar...na wat luisteruurtjes ging er een nieuwe wereld voor me open. Sindsdien heeft deze band me nooit meer losgelaten.

Kortom: alweer een fantastische plaat van Anathema.

avatar van Killeraapje
Deze plaat was ik een beetje vergeten. Hiermee zet Anathema hun eerste stappen naar een volwassen geluid. Een zwak nummer kan ik hier nauwelijks op vinden. Hope, The Beloved, Angelica en vooral Far Away vind ik geweldig.

Het is een fris en erg ondergewaardeerd album van Anathema. En als ik eerlijk ben dan hoor ik dit net iets liever dan hun laatste plaat.

avatar van namsaap
Ik ben Anathema gaan luisteren vanaf 'Alternative 4' en heb sindsdien de ontwikkeling van deze band gevolgd. Pas enige tijd terug heb ik dit 'transitiealbum' op CD gehaald.

Het valt me niet mee om dit album uit te zitten. Het staat boordevol goede ideeën maar de uitvoering, en dan met name productioneel en zangtechnisch, is zo beroerd dat het tegen gaat staan. Dat drumstel lijkt wel van karton.....

Dit album zou eens opnieuw opgenomen moeten worden, of desnoods als integraal opgenomen liveplaat uitgebracht worden. Ik kan me voorstellen dat je het geluid voor lief neemt als je met dit album bent opgegroeid (heb ik zelf ook met diverse platen) maar In de huidige staat zal ik het niet vaak meer luisteren.