Geinoh Yamashirogumi - Akira (1990)

Japan
Score
Label: Demon

1. Kaneda (3:10)
  2. Battle Against Clown (3:36)
  3. Wind over Neo-Tokyo (2:45)
  4. Tetsuo (10:16)
  5. Doll's Polyphony (2:53)
  6. Shohmyoh (10:10)
  7. Mutation (4:49)
  8. Exodus from the Underground Fortress (3:17)
  9. Illusion (13:56)
  10. Requiem (14:25)
neo
Geinoh Yamashirogumi is een collectief voor zo'n 200 mensen samen. Onder hen Shoji Yamashiro die als hoofdcomponist de rest aanvoerde voor deze score van Akira. De regisseur mocht van geluk spreken dat de groep de taak accepteerde vanwege hun weigering van werk voor een film toendertijd. Met veel Indonesische invloeden van onder andere de gamelan, Buddhistische chants, vele taiko-drums (Kenji Kawai's grote vrienden), synthesizers creeeren ze met zijn allen een toendertijd revolutionaire combinatie van oud en nieuw (electronica met traditioneel), echter op zeer uitzonderlijke manier als nooit tevoren.

Erg goeie soundtrach inderdaad.

Ik hou zelf erg van nummers waar Taiko drum in voorkomt.

neo
Zal je ook wel helemaal weg zijn van Kawai's Innocence?

een geweldige ervaring. zeker de beste OST die ik ken

Jazzthieve
Zeer uitzonderlijke soundtrack dit, zeer apart in gebruik van instrumentatie en zang en klinkt zelfs nu nog altijd vernieuwend. In tegenstelling tot vele soundtracks kan dit op zichzelf staan zonder dat je de film kent. Een plaat die de wat meer avant-gardistische of progressievere luistereraar, of je nu soundtrack liefhebber bent of niet, zeker eens moet proberen.

Meesterwerk, deze soundtrack. Net als de film trouwens. Nu maar eens aan de manga beginnen.

avatar van ArthurDZ
Zeer sterke (op momenten zelfs overweldigende) soundtrack. Net als de film een volslagen unieke ervaring, ook als de muziek op zichzelf moet staan. Met wat kan je dit vergelijken? Met een satanistische duiveluitdrijving in een Tibetaans monnikenklooster misschien, maar verder met niks.