Loco Dice - Harissa (2006)

Duitsland
Electronic / Dance
Label: Cadenza

1. Raindrops on My Window (10:09)
  2. Paradiso (8:48)
  3. Vamos a Cali (12:45)
  4. A Chico a Rhytmico (11:11)
avatar van T.O.
Prachtige gedetailleerde en muzikale EP, van het label dat eerder al het geweldige 'Achso' van Villalobos uitbracht. Vooral de laatste twee nummer brengen een fantastische samensmelting van deep house, minimal techno, latin en psychedelica en kennen een weergaloze opbouw en productie. Misschien nog wel geschikter om thuis op je koptelefoon te luisteren, dan om op te dansvloer te ervaren.

Net op tijd voor het jaarlijstje

avatar van John Doe
Dit vind ik dan weer interessant klinken uiteraard. Binnenkort thuis op de koptelefoon

avatar van John Doe
Het heeft een jaartje geduurd, maar ja, heel fijne EP ja

Het is eigenlijk wat ambient achtige minimal, die Cadenza releases, vind ik.

thejazzscène
Raindrops on My Window doet mij wat denken aan Basic Channel; met name dat subtiele hypnotiserende van die synthbaslijnen. Minder dub natuurlijk maar eenzelfde techniek wordt volgens mij toegepast en het effect is (voor mij) interessanter.
Ondanks Loco Dice (een Duitser) alvorens al wat samenwerkte met labels als M_nus heeft hij een heel eigen geluid verworven. In nummer twee bijvoorbeeld heeft hij bijna exact dezelfde technieken toegepast als de meeste artiesten op het voorgenoemde label. Ik zou het zelfs bijna een re-make durven noemen van het nummer 'minus' of 'parade' van Robert Hood.
Wat maakt dit dan zo anders: dat is dat hij het klinische verlaat. Alles is wat meer ingekleed en krijgt wat meer gevoel. Over het bot ligt wat vlees en dat mag ik wel bij dit soort muziek. Er wordt een verhaal verteld. Verfijnde samples worden verwerkt, alles glijdt en snijdt wat beter in plaats van te hakken of te steken. Ergonomischer in de plaats van technologischer zou ik het noemen.
De twee laatste nummers zijn erg mooi en warm. Schitterende Ep is dit! Beter laat dan nooit.