Barclay James Harvest - Early Morning Onwards (1972)

Label: Starline

1. Early Morning (2:34)
  2. Poor Wages (2:31)
  3. Brother Thrush (3:07)
  4. Mr. Sunshine (2:53)
  5. Taking Some Time On (5:29)
  6. Mother Dear (3:16)
  7. Mocking Bird (6:37)
  8. Song with No Meaning (4:19)
  9. I'm Over You (3:51)
  10. Child of Man (3:19)
  11. After the Day (4:37)
Pieter Paal
Dit Starline-album is te vergelijken met 'Relics' van Pink Floyd, een aantal album-tracks + een rijtje non-album singles. Wel goede titels overigens, maar ik mis het even zo mooie 'Pools of Blue' en de mooie album-track 'The Iron Maiden'.

Pieter Paal
Dit was ook de allereerste BJH-compilatie. Hierna zouden er nog velen volgen, zowel op EMI als op Polydor. Het beste BJH-overzicht is volgens mij de 5 CD-set 'All is safely gathered in - An anthology 1967-1997'.

avatar van novalepidoptera
Eerste verzamel lp die ik heb gekocht van b.j.h. heb er fijne herineringen aan.
Nu hebben ze alle harvest albums op c.d. uitgebracht plus bonus tracks.
Dus is deze c.d. achterhaald maar krijgt van mij toch 5 sterren voor de nostalgie.

avatar van VanDeGriend
Dubbel bericht verwijderd

Ozric Spacefolk
Oorspronkelijk de eerste verzamelaar van BJH, maar wel een bijzondere, want er staan veel non-album tracks op. Dus eigenlijk gewoon een plaat op zichzelf, en eentje die ik te weinig op zet. Wat zonde is, want er staan echt sterke tracks op. Een aantal songs dateren zelfs van vóór de debuut-lp.

avatar van Mssr Renard
Ik luister niet vaak naar verzamelaars, omdat ik toch erg graag liedjes in de context van het oorspronkelijke album wil horen.

Uitzonderingen vormen de zogenaamde rariteiten-compilaties, zeg maar. De compilatiealbums met b-kantjes, demo's, livesongs, niet eerder uitgebracht materiaal, noem maar op.

Nu is Early Morning Onwards zulks een lp.
Deze is oorspronkelijk uitgebracht op Starline (EMI-sublabel) en later nog veel vaker op allerlei sublabels van EMI met verschillende hoezen.

Een aantal songs van deze lp kennen we van de eerste drie albums maar een aantal songs staan daar niet op. Zo zijn Early Morning/Mr. Sunshine en Brother Thrush/Poor Wages twee singles die verschenen zijn rond 1968 en 1969 en staan niet op een studio-album.

I'm Over You/Child of Man is een single uit 1972 en staat ook niet op een studio-album.

De rest van de songs zijn wel van de eerste drie studio-albums maar doen het prima in deze setting.
Wat wel mist is de single Rock n Roll Woman/The Joker uit 1973, maar dat is ook een jaar ná deze plaat verschenen.

Over deze plaat: vooral op lp een erg aangename toevoeging aan de collectie, want dan hoef je de singles niet op te sporen en te kopen. Op cd is het niet heel veel waard, want de afzonderlijke songs zijn intussen als bonustracks al her en der toegevoegd.