Johnny Jenkins - Ton-Ton Macoute! (1970)

Blues / Rock
Label: Capricorn

1. I Walk on Gilded Splinters (5:49)
  2. Leaving Trunk (4:19)
  3. Blind Bats & Swamp Rats (4:44)
  4. Rolling Stone (5:21)
  5. Sick and Tired (4:41)
  6. Down Along the Cove (3:25)
  7. Bad News (4:08)
  8. Dimples (2:55)
  9. Voodoo in You (5:00)
  10. I Don't Want No Woman * (2:12)
  11. My Love Will Never die * (5:33)
tondeman
Openingsnummer en Dr. John cover "I Walk on Gilded Splinters" werd door Beck gebruikt voor "Loser" en door Noel Gallagher voor "Go Let It Out". Hoe zij erbij kwamen weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat dit album een "big-up" nodig heeft.
Hoewel Jenkins niet uit New Orleans afkomstig is valt dit aan dit album niet te merken. Alles ademt swamp-blues en funk n roll. Elke cover op dit album is de moeite waard dus gaat dat horen!

Heerlijke plaat.
Onverwacht tegengekomen en zeer blij verrast..Waarom kom ik zulks pas zo laat tegen????
voor mij 5 sterren

avatar van Sjaakspeare
'Voodoo in You' steekt er voor mij het meest bovenuit. Meesterlijk nummer. Zo'n overvloedige instrumentale ondersteuning bovenop de emotie die Jenkins op deze plaat als geheel weet te genereren: het werkt voortreffelijk. Met Duane Allman op slidegitaar kon dat nummer sowieso moeilijk matig zijn, maar dan nog is het verrassend sterk. Het pure bluesnummer 'Rolling Stone' is een ander hoogtepunt. Evenals het uiterst sfeervolle 'My Love Will Never Die'.

avatar van ZAP!
De openingstrack werd nog heel mooi gebruikt op het einde van s4 van The Wire.

avatar van Osiris Apis
In The Wire wordt de versie van Paul Weller gebruikt.
Maar inderdaad erg mooi gebruikt als slot van het seizoen.

avatar van Mssr Renard
Ik hoopte op meer aandacht voor deze fabuleuze plaat.

Overigens is Guilded Splinters een nummer Dr John, en heel vaak gespeeld door anderen. Ik ken ook een 20-minuten live-versie van/door Humble Pie.