After Forever - Decipher (2001)

Label: Transmission

1. Ex Cathedra (2:02)
  2. Monolith of Doubt (3:32)
  3. My Pledge of Allegiance #1 - The Sealed Fate (6:24)
  4. Emphasis (4:20)
  5. Intrinsic (6:44)
  6. Zenith (4:21)
  7. Estranged (A Timeless Spell) (6:56)
  8. Imperfect Tenses (4:07)
  9. My Pledge of Allegiance #2 - The Tempted Fate (5:07)
  10. The Key (4:48)
  11. Forlorn Hope (6:20)
2. Monolith Of Doubt
3. My Pledge Of Allegiance - The Sealed Fate
7. Estranged (A Timeless Spell)
9. My Pledge Of Allegiance #2 - The Tempted Fate

9 My Pledge Of Allegiance #2 - The Tempted Fate 5,07
10 The Key 4,48
11 Forlorn Hope 6,20

avatar van Rinus
Prachtig tweede album van AF. Mooie, donkere produktie, met veel boeiende instrumenten erin (zoals viool, sitar, enz). Heel sfeervol, en soms behoorlijk heavy, maar altijd met veel gevoel voor melodie. En hoewel ik niet zo van grunts hou, die zo af en toe in de nummers voorkomen,kan ik het hier goed hebben. Ik heb de gelimiteerde dubbel vinyl uitvoering (slechts 500 exemplaren van geperst), en die klinkt mooier (=rustiger) dan de CD versie.

flebbie
Ik heb die dubbel vinyl uitvoering van dit meesterwerkje ook, maar hoor niet echt een wezenlijk verschil, misschien een iets warmer geluid wat je bij elpees sowieso al hebt natuurlijk.

avatar van Tom Savini
Samen met Invisible Circles het beste werk van After Forever! Wat er na Invisible Circles kwam vond ik maar niks. De nummers Discord en Energize Me van het laatste album zijn wel aardig. Ik hou niet zo van die popnummers en van nummers met te veel synthersizermuziek.

avatar van freitzen
3.5*

Al was het maar omdat ik onlangs besloten heb dat deze cd er met een voldoende vanaf kwam, en dit hier toch wel een klapje beter is.

avatar van Meara
Echt 5*
Ik ben echt gek op dit album!
Geweldig gewoon.

avatar van notsub
Het verbaast mij niet dat deze CD de hoogste score van After Forever's repertoire heeft. Gelijk bij de eerste nummers hoor je dat de band goed op dreef is. Heerlijke zanglijnen, heldere en krachtige zang en herkenbare melodieën. De gitaren klinken heerlijk metal en verder wordt het aangevuld met invloeden uit de klassieke muziek. Prima CD.

Ik heb een periode gehad dat ik veel naar dit soort Metal luisterde.
Mijn eerste kennismaking met After Forever was via de verzamelaar Into Temptation.
Dit album doet me ook nog wel aan Apocalyptica denken.
Het heeft ook veel weg van Within Temptation. After Forever is alleen een stuk duisterder, en heeft meer opera invloeden.

avatar van buckingham
Ik ben ooit een keer naar een concert van After forever geweest. Dat klonk live bijzonder goed. Ik paste alleen niet zo tussen het publiek wat daar toen des tijds kwam, maar ach..
Deze plaat lange tijd niet gedraaid, maar ik moet zeggen dat hij nog steeds aardig overeind staat. Prima zang, de grunts zijn niet storend en ook muzikaal prima! Forlorn hope is wat mij betreft de uitschieter.

avatar van Psycholamp
Vind ik wel een leuke cd. Ik vind bij hun de combinatie metal met zangeres het best, wat ik tot nu toe gehoord heb. Zeker bij deze cd.

avatar van MusicFreak
Monolith of Doubt is nog steeds een erg mooi nummer. de rest vind ik toch wat minder..

avatar van Edwynn
Het is niet mijn favoriete genre maar dit album mag ik nog wel graag draaien. Het is echt metal in tegenstelling tot veel andere vergelijkbare 'gothic' acts. Ook de fantastische over de top vocalen van Floor Jansen zijn om van te smullen. De grunts hadden voor mij niet gehoeven want, die zijn veel te zwakjes. Maar dat doet niet heel veel af aan de kwaliteit van het gebodene.
Vooral live heeft de band me echt doen overtuigen om ook eens een cd ervan te kopen.

avatar van Jelle78
Naar aanleiding van de deelname van Floor Jansen aan De Beste Zangers ben ik mij meer gaan verdiepen in haar oeuvre. Dat is namelijk (op Nightwish na) redelijk langs me heen gegaan tot op heden. Ik had wel eens een plaat van After Forever geluisterd op Spotify, maar dat is nooit echt blijven hangen.
Inmiddels heb ik zowel hun titelloze laatste plaat als Decipher in mijn bezit en bevalt vooral die laatste plaat me steeds beter. Waar ik bij een vergelijkbare band als Epica na een tijdje wel genoeg krijg van de overdadige symfonische sound, is het hier wat dat betreft wat kleiner gehouden en dat bevalt me prima. Geen heel orkest, maar alleen een paar violen en een enkele ander klassiek instrument. De productie zorgt ervoor dat de muziek blijft ademen, waardoor er geen continue muur van geluid ontstaat. Dit alles aangevuld met de geweldige stem van Floor en een serie sterke nummers zorgt ervoor dat ik deze plaat zeker vaker ga luisteren.

avatar van Hanszel
Is dit alweer uit 2001? En het eerste bericht hier pas in 2006? Hmmmm, opmerkelijk.

Tijdje niet meer gehoord. Maar nondeju, wat is dit lekker. Koptelefoon op, standje straaljager. Heerlijk.

Destijds heb ik ze nog gezien in de (oude) Effenaar. Machtig was dat! Echt overdonderend maar toch bijzonder stijlvol.

Heb Floor (en de andere leden) eigenlijk nooit meer zo gevolgd. Weet wel beetje van hun bezigheden. Nightwish, Epica en nog wat samenwerkingen maar heeft me nooit echt getrokken.

Haar stem is wel echt geweldig. Ze heeft een nieuw album uit dit jaar, misschien toch eens checken.

Voor nu in ieder geval vol volume verder met Intrinsic. Zes sterren waard!