Smog - Kicking a Couple Around (1996)

Label: Drag City

1. Your New Friend (6:51)
  2. Back in School (4:40)
  3. I Break Horses (4:44)
  4. The Orange Glow of a Stranger's Living Room (3:27)
D-ark
I Break Horses is wel een van de mooiste teurigste nummers die ik ken. Nog donker en eenzaamder dan het andere smog werk.

sxesven
Vooral de versie op Accumulation: None gaan horen. Zó ontzettend mooi!

sxesven schreef:
Vooral de versie op Accumulation: None gaan horen. Zó ontzettend mooi!

Die ken ik ook al, ook bizar mooi

Voor de rest van de mensen, er is vreemd genoeg een videoclip van deze versie:
goed passende clip

Smog blijft toch een van de meest bizzare/geweldige muzikanten die ik ken.

boomkat
''...a drunken kiss was not the awnser ...''

Wauw. Al veeeeeeel mooier dan Wild Love (mijn eerste kennismaking) dit ep'tje.

D-ark
De beste smog is het ook gewoon. Akoetisch, breekbaar en bijne pijnelijk om naar te luisteren.

Dit is bizar mooi.

"...Tonight I'm swimming to my favorite island
And I don't want to see you swimming behind..."

Echt mooi.

sxesven
Dat I Break Horses één van de beste Smog-nummers is staat natuurlijk al bijna 15 jaar vast - daar twijfelt niemand meer over. Als geheel haalt dit EP'tje het echter niet bij veel ander materiaal, imo.

sxesven
Da's toch niets om verdrietig over te zijn; die 4* staan er nog, en terecht. Maar Wild Love, A River, Knock Knock, Red Apple Falls, daar haalt dit het niet bij wat mij betreft. Ik weet niet wat je nog meer kent naast Wild Love en deze, maar je verder verdiepen in de rest van Callahan's oeuvre kan in ieder geval zeker geen kwaad.

boomkat
Wild Love is kut. Ik snap die eerste 2 nummers al niet. Instrumentatie e.d. . The Doctor gister voor het eerst gedraaid. Klonk al een stuk veelbelovender. Wild Love eraf en 2/3 door jou genoemde erop (zo gaat dat tegenwoordig he ). We zullen zien dawg.

sxesven
Wild Love is wel een ander verhaal, nog veel meer een product van Bill's lo-fi beginselen dan zo'n beetje alles vanaf 1996. Die geluidsexperimentjes enzo, Sweet Smog Children bijvoorbeeld, die zijn echt nog 'vroege' Smog. Maar, wat mij betreft, wel de perfectie van die vroege Smog. Wild Love heeft, wat mij betreft, evenveel mooie songs (Bathysphere, Prince Alone in the Studio) als mooie miniatuurtjes. Ook mooi dat veel materiaal er een beetje het midden tussen houdt - Goldfish Bowl, Limited Capacity, dat soort dingen. In al zijn geschetstheid echt een ontzettend complete, veelomvattende en wonderschone plaat.

Desalniettemin, voor 'coherente' Callahan kun je beter materiaal vanaf '96 opzoeken; dingen als The Doctor Came at Dawn, Red Apple Falls, A River... benadrukken in toenemende mate de meer ingetogen kanten van Smog, en zijn doorgaans ook wat coherenter in geluid. Callahan is echter tot aan A River... niet vies van een vrij divers geluid geweest, zoals Knock Knock bijvoorbeeld mooi illustreert. Plaat op plaat echter zeer de moeite waard!

sxesven
Bovenstaande stuk had ik voor je edit getikt, dus een update Kan geen kwaad dus, die latere platen. Persoonlijke voorkeursgewijs zou ik voornamelijk Red Apple Falls en A River... aanraden, daarna Knock Knock en The Doctor. Elke plaat heeft echter zijn eigen timbre en, tot op zekere hoogte, 'stijl' - 't is allemaal Smog, maar Smog heeft een hoop gezichten. A River is mijn persoonlijke favoriet, maar is wel echt verstilling in 't kwadraat. Echter zeer de moeite waard, vooral de tweede helft is bloedstollend mooi (Let Me See the Colts, I'm New Here, Running the Loping, etc.)!

boomkat
Wauw, dankjewel voor je verhaal . Jij bent de liefste user ooit.

ps. dit wordt mijn nieuwe vinyl target.

Je mag er ook zijn hoor

Veel plezier met Smog ontdekken, echt heerlijk!

D-ark
Supper is ook heel erg aan te raden, gooi ik maar tussendoor bij . Maar Sven heeft alles al redelijk perfect uitlegt.

Erg goeie EP. "Your new friend" is een van de indringendste jaloezienummers die ik ken: sarcastisch, triest, zichzelf niet sparend en op een bepaalde manier toch ook grappig.