Weekend at Waikiki - Sputnik (1994)

Label: Via

1. Nothing Else to Do (5:37)
  2. High in the Sky (4:37)
  3. Man at the Wheel (3:49)
  4. The Girl of My Dreams (3:30)
  5. Cold (4:28)
  6. Intrilligator (3:59)
  7. Dream Away (4:33)
  8. Yeah Yeah (3:47)
  9. Planes from New York (2:46)
  10. April Child (4:29)
  11. Last Time (3:35)
  12. Keep Away from You (3:03)
  13. The Girl of My Dreams [The Tom Version] (5:20)
avatar van tsjong
Vind dit een goed album. Grappig om te ontdekken dat Junkie XL hier aan mee heeft gewerkt. De hoes is ook geweldig.

You're here today
and gone tomorrow
no hesitation
heaven can wait

avatar van reptile71
De productie van dit album is in handen van Tom Holkenborg (later bekend als Junkie XL) en dat is duidelijk te horen. De 80's new wave maakt plaats voor stevige alternative rock met gebruikmaking van de nodige electronica en hier en daar een breakbeat sound. Blijkbaar heeft Holkenborg een poging gewaagd om de band op de markt te zetten in de alternative rock scene die in die tijd groots was met bands als Pearl Jam, Nirvana, Soundgarden en Alice in Chains, maar ook Nine Inch Nails en The Prodigy zaten in hun hoogtijdagen. Een mengelmoes van dit alles is het gespreide bedje waar Weekend at Waikiki gebruik van hoopte te maken. Aan het aantal stemmen hier kun je aflezen dat dat niet gelukt is. Zelf zat ik in die tijd middenin de alternative rock, maar Weekend at Waikiki met dit album is compleet aan me voorbij gegaan. En ik vind het ook geen goed album. Er is hard gewerkt aan het creëren van een sound en die is op zich wel prima, maar qua songmateriaal blijft het allemaal nogal nietszeggend naar mijn mening.

Ik hoor dit album nu voor het eerst en dat is na het horen van hun 2018 release Sonar. Deze laatste spreekt me absoluut veel meer aan en zou ik dan zeker ook adviseren te gaan luisteren als je interesse hebt in nieuwer werk van deze band. Hij staat op Spotify.

avatar van EttaJamesBrown
Heb ze in 1994 nog live gezien bij Sterren aan het Meer in Groningen. Prima open lucht festivalletje.
Zou ik daar dan Junkie XL ook hebben gezien? Wie zal het zeggen.

avatar van Signals
Bijzondere sound deze band, spreekt me zeer aan. Heb ze ooit live gezien en dat was echt geweldig.