4 Hero - Play with the Changes (2007)

Electronic / Soul

met Face

9. Awakening

met Ursula Rucker

10. Sophia
  11. Superwoman (Where Were You When I Needed You?)

met Terry D

12. Why Don't You Talk?
  13. Bed of Roses

met Jody Watley

14. Gonna Give It Up (Wanna Quit)

met Lady Alma

15. Dedication to the Horse
  16. Our Own Place *

met Carina Andersson

Het bevalt

Electronic gemixt met soul muziek. Met veel talent en liefde gemaakt, waardoor de vocalen mooi worden ingelijst.

avatar van RvL
RvL
Ik wil m ook!!!

anathema
Hoewel ik meer van gitaarmuziek houd vind ik deze band echt briljant, wederom. Het is nu niet vernieuwend meer, maar wederom zo ontzettend lekker. 4*

avatar van Justinx
Ohja, deze moet ik ook even niet vergeten te beluisteren! Lijkt me een zeer aardige plaat. Zeer binnekort een nadere mening over dit album

woggle
Acid Jazz is 't niet?
Ik ken niet zoveel Acid Jazz bands/artiesten, maar als dit een omschrijving ervan is, moet ik me er maar eens meer in gaan verdiepen

avatar van T.O.
Acid Jazz? Dat zeiden ze tien jaar geleden al niet meer

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Als ik me niet vergis heeft Jazzanova wel eens een nummer van hun gemixt. Dat was toen een erg gaaf nummer. Misschien moet ik dit album ook maar aanschaffen

Edit: Ja, ja, zelfs het eerste album van hun album The Remixes 1997 - 2000 . Overigens een heel goed album is dat!!! Moet je ook zeker proberen als je van deze muziek houdt!

avatar van Justinx
Review: 4 Hero - Play With The Changes

4 Hero is weer terug met een nieuwe cd; Play With The Changes. Zal dit album al haar voorgaande overtreffen? Ik vrees van niet.

Misschien zegt de naam 4 Hero je helemaal niets. Wie weet wordt het je wat duidelijker als ik zeg dat deze groep een nummer vertegenwoordigt uit een grote whisky reclame. Het gaat hier om het nummer Les Fleurs, het geweldig aan- stekelijke nummer dat debuteert in het reclamespotje van de Ierse whiskygigant Baileys & Co. Hoe lang ik heb gezocht naar dit nummer!

Dat was alweer een tijdje terug en intussen heeft de Engelse groep alweer een nieuw album op de markt gebracht; Play With The Changes. Meteen het eerste nummer van dat album, Morning Child (met vocalen ver-zorgt door Carina Andersson), laat de sterke Les Fleurs-sfeer weer bovenkomen. Dit is wederom te danken aan Andersson die net als op het nummer Les Fleurs haar stem verleend. Een genot om naar te luisteren! Echter zakt het nieuwe album na dat nummer tot mijn verbazing (en verdriet) helemaal ineen. Nummer na nummer worden we haast bekogeld met niets zeggende soul, R&B, Drum & Bass en house. Aan variatie is er geen gebrek, maar de uitvoering van de nummers laat erg veel te wensen over.Het kan mij tot mijn spijt allemaal niet zo aanspreken. Ik had zo graag meer willen zien van de 4 Hero zoals we die kennen van Les Fleurs en - oké - ook van Morning Child. Maar helaas, niets daarvan horen we terug op deze Play With The Changes.

Conclusie:
Dit nieuwe album Play With The Changes is duidelijk niet het beste werk van de Engelse groep 4 Hero. Het merendeel van de nummers weten niet te overtuigen en zijn gewoon niet voldoende afgewerkt om deze plaat naar een hoger niveau te tillen.

woggle
T.O. schreef:
Acid Jazz? Dat zeiden ze tien jaar geleden al niet meer

Oh, man
Ben blijven hangen

avatar van ShakmUWontBreakm
Wellicht ook het beluisteren waard; Jacob's Optical Stairway. Vind dit Future Jazz (tja, geeft het beestje een naam) / Drum&Bass album, dat 4Hero onder deze naam heeft uitgebracht, eigenlijk een stuk interessanter dan die onder de naam 4Hero.

avatar van John Doe
Er staat nu een leuk videootje voor het nummer Awakening. Krachtige tekst.

avatar van Reijersen
Erg tegenvallende lage gemiddelde beoordeling voor deze plaat. 4Hero weet een krachtige mix te vinden tussen electronic en soul met wat hiphopinvloeden. Vind het een erg sterke plaat die van begin tot eind weet te boeien.

avatar van John Doe
Creating Patterns en Page One van Two pages zijn dan ook zeer de moeite waard. Hebben ook wat laag uitgevallen gemiddelde waarderingen.

Laatst dit album weer eens gehoord in de kantine op m'n studie waar ze 'm weleens draaien, dat was wel erg aangenaam.

avatar van Shelter
Het is niet mijn ding denk ik.. ik vind het niet echt lekker klinken.
Beats zijn wat slap en de soul die erin wordt verwerkt vind ik niet altijd sterk klinken. Desondanks ook niet slecht--> 3*

avatar van Mjuman
Haalt het bij lange na niet bij "Forever Changes". Ik vind het gevaarlijk dicht afglijden naar wat we 5 jaar geleden 'lounge' noemden - van die hap-slik-weg muziek.

De band live gehoord 2 jaar geleden en ze kunen dus echt wel wat en dat maakt het vreemd.

avatar van T.O.
Mjuman schreef:
Haalt het bij lange na niet bij "Forever Changes".

Mjuman schreef:
weinig mis met goede lounge in mijn opinie

avatar van Mjuman
Ai ai, ik bedoelde "Creating Patterns"

Dat vond ik heel vernieuwend, met een bijna organische 'flow' (Conceptions, Way of Thought, Les Fleur)., mede door het instrumentgebruik (mooie bas, violen).

Dat miste ik op deze plaat. Lounge: niets op tegen, ook afhankelijk van wat je er allemaal onder laat vallen; alleen als je ervan uitgaat dat het genre al zo'n 10 jaar bestaat, zou je iets meer mogen verwachten. Ik vind deze plaat iets te gemakkelijk, ene oor in, andere oor uit.

avatar van John Doe
Ik kan me voorstellen, maar bij mij blijft het iets meer tussen de oren steken.

avatar van Mjuman
Heb 'em niet aangeschaft: kwestie van budget, tijd (om te draaien), draaibaarheid, verwachtingspatroon en wellicht ook wijze waarop een album al dan niet bij de platenzaak wordt aangeprezen. En dat speelt nou eenmaal een rol als je keuzes moet maken o.g.v. budget en draaibaarheid.

Er zijn zaken waar het als regelmatige koper bijv. niet 'cool' is de laatste Faithless te kopen. Ze hebben 'em wel, maar prijzen 'em zeker niet aan.

Wellicht komt ie nog eens in de aanbieding; band was niet verkeerd.

avatar van John Doe
Ik heb 'm zelfs nog niet aangeschaft. Een 3.5* is voor mij ook nog wat weinig voor een aanschaf. Ik heb die platen zeker graag in bezit, maar ik moet ook een selectie maken. De vorige twee 4 Hero's heb ik wel, die zijn even wat beter en ook twee keer zo goedkoop door de oudheid.

Ozric Spacefolk
Meer soul/R&B en minder drum&bass, maar nog steeds uiterst knap.

De funk en soul spatten er bij een hoop nummers vanaf.

Dego en Mac hebben ieder om de beurt een song op de plaat, waarbij die van Dego wat rauwer zijn.

Ik vind persoonlijk Bed of Roses, de Stevie Wonder-classic Superwoman en Morning Child erg mooi.