Jethro Tull - Catfish Rising (1991)

Label: Chrysalis

1. This Is Not Love (3:57)
  2. Occasional Demons (3:49)
  3. Roll Yer Own (4:26)
  4. Rocks on the Road (5:32)
  5. Sparrow on the Schoolyard Wall (5:23)
  6. Thinking Round Corners (3:32)
  7. Still Loving You Tonight (4:32)
  8. Doctor to My Disease (4:35)
  9. Like a Tall Thin Girl (3:38)
  10. White Innocence (7:44)
  11. Sleeping with the Dog (4:26)
  12. Gold-Tipped Boots, Black Jacket and Tie (3:41)
  13. When Jesus Came to Play (5:03)
  14. Night in the Wilderness *
  15. Jump Start [Live] *
avatar van indana
Wie in de jaren 80 is afgehaakt met Jethro Tull zou toch eens dit album moeten luisteren. Aanzienlijk beter dan het werk uit die jaren in ieder geval. Er staat zelfs een bluesnummers op en dat is toch aardig wat jaartjes geleden dat we dat nog eens mochten horen (op This Was om precies te zijn). Zo'n beetje alle stijlen die Tull in het verleden speelde zijn vertegenwoordigd op dit album. Mooi ingetogen.
Overigens grappig is het verhaal over Roll Yer Own:

avatar van BeatHoven
Dit album weet een standvastig blues/rock-ritme te behouden. Jaren '80 albums van Tull zoals "Broadsword", "Under Wraps" en zelfs "Crest of a Knave" (dat een Grammy heeft gewonnen, hierbij Metallica verslaand), die dezelfde opzet hebben als "Catfish", vind ik eerder saai en boeien weinig. "Catfish Rising" is een onderschatte schot in de roos! Met een nostalgische knipoog naar "This Was" is dit een must-have voor alle Tull-fans, die zich niet mogen laten afschrikken door ratings op Wikipedia (oh nee!) of algemene recensies (hemeltje!).

avatar van Bravejester
Lang geleden dat ik dit album gehoord heb; voordat ik ga stemmen maar weer eens opzetten.... net als Roots To Brances.

avatar van Bravejester
Hierbij heb ik zo'n beetje dezelfde idee als bij Roots To Branches; het steekt goed in elkaar en de productie is goed verzorgt maar het doet me gewoon niet zo veel meer.

Ook al spreekt dit mij wat betreft arrangementen meer aan dan RTB weet ik niet of de nummers op zich ook echt beter zijn; daarom ook hier een 3 voor nu.

De nummers die ik vroeger het beste/leukste vond voor zover ik mij dat herinner zijn nu nog mijn favorieten : White Innocence, Rocks On The Road, Thinking Round Corners, Like A Tall Thin Girl. En net als RTB begint het met een lekker nummer : This Is Not Love.

Ozric Spacefolk
This Is Not Love zet in ieder geval goed de toon. Anderson en Barre zijn lekker op dreef. Lekkere gitaarsolo's. Goede dragende baslijnen.

Ook dit is niet een echt band-album. Ian Anderson heeft de touwtjes strak in handen.

Verder zijn de bijdragen van Duane Perry en Dave Pegg zeer goed. (toch vaste bandleden).

Andrew Giddings speelt voor het eerst mee en Foss Patterson doet ook een liedje mee.

avatar van Kronos
Eindelijk weer wat blues en folk. Eindelijk doet Ian Anderson soms weer eens gek met zingen. Verder ligt het album in lijn met de twee voorgangers. Het mooie Still Loving You Tonight is het vernoemen waard, vooral door het knappe solowerk van Martin Barre. Er is nog hoop maar het beste hebben we duidelijk gehad.

73/100