Common - Like Water for Chocolate (2000)

Label: MCA

1. Time Travelin' (A Tribute to Fela) (6:37)
  2. Heat (3:41)
  3. Cold Blooded (4:58)

met Rahzel, Roy Hargrove en Black Thought

4. Dooinit (3:37)
  5. The Light (4:21)
  6. Funky for You (5:55)
  7. The Questions (4:09)

met Mos Def

8. Time Travelin' Reprise (1:33)
  9. The 6th Sense (5:19)
  10. A Film Called (Pimp) (6:05)

met Bilal en MC Lyte

11. Nag Champa (Afrodisiac for the World) (5:10)
  12. Thelonious (4:41)

met Slum Village

13. Payback Is a Grandmother (4:30)
  14. Geto Heaven Part Two (5:18)

met D'Angelo

15. A Song for Assata (6:48)

met Cee-Lo

16. Pop's Rap III... All My Children (5:09)

met Lonnie "Pops" Lynn

avatar van Silky & Smooth
Twee albums van Common vond ik tot voor kort echt geweldig. Be en Finding Forever. Op deze albums hoor ik Common zoals ik hem het liefste hoor. Belangrijkste reden is de gouden combinatie: Common & Kanye West. Inmiddels ben ik erachter gekomen dat Common & The Soulquarians ook een gouden groep is. Waar Kanye oude soulnummers in een nieuw jasje steekt blijven de producties op Like Water for Chocolate veel dichter bij de roots van soul. Warme, sfeervolle producties van o.a. Dilla, ?uestlove, D'Angelo en James Poyser in combinatie met de mooie stem van Common en gastartiesten als Bilal, D'Angelo en Cee-Lo maken dit album tot een erg warm geheel. Hier overheen nog een Chicago-sausje en je kunt heerlijk wegdromen bij nummers als The Light, Funky for You, The 6th Sense en Geto Heaven: Part Two. Vooralsnog blijft dit album op een dikke 4,5* en hopelijk heeft het de deuren voor mij geopend naar andere oudere werken van een van mijn favoriete artiesten!

avatar van Robbie Keane
Dilla's meesterwerk, en ook Common is op z'n best.
Wat waren die 2 voorbestemd zeg.
Vaak lees ik dat Dilla niet het meeste uit zijn talent gehaald heeft, dat is misschien waar over zijn hele carriére gezien, maar hij heeft met Like Water For Chocolate toch wel het belangrijkste aandeel in dit meesterwerk gehad.
Mijn favoriete hip hop plaat.
De beats zijn warm, soulvol.
Dat word ook gezegd van "Be", maar als ik eerst deze luister en daarna Be krijg ik het spontaan koud.
Kanye kan niet in Dilla zijn schaduw staan als je dit hoort.
De chemie is duidelijk hoorbaar op The Light, in mijn ogen misschien wel het beste hip hop nummer ooit.
Op het eerste gehoor lijkt deze beat misschien wat simpel maar het steekt zo perfect in elkaar.
Het is geen sample van Bobby Caldwell... meer een remake, en Common zorgt voor hedendaagse soul muziek in de vorm van rijm.
Even is er een pauze in het album in de vorm van de beste Premo beat ooit.
6th Sense knalt zooooo ongelooflijk hard, zonder dat deze er uit springt.
Verder zijn er na nummer outro's en intro's die het album bij elkaar binnen (zoals bij A Film Called (PIMP)), onderschat nummer trouwens, die beat is geniaal.
Na The Light vind ik Nag Champa het best...

Robbie Keane schreef:
Nag Champa is toch zooo geniaal.
Heerlijk rustige beat en Common spit zo zoet daar.
Zelfs na een tray redbull kan ik bij dat lied wegdromen.

avatar van Timmie
Na de eerste keer luisteren ben ik nog niet overtuigd, het zal nog wel komen want in het begin vond ik Common - Be ook helemaal niet zo goed. Op naar de volgende luisterbeurt, ik houd er van hoe Common rapt. Het is anders dan andere Rappers.

avatar van Nr.4
Vorig jaar aangeschaft, lekkere Common plaat. Toch houd ik meer van de sound op Be en Finding Forever. Maar hij is sowieso een van de mc's die geregeld wat zinnigs te melden heeft en zonder moeite lijkt te rappen. The Sixth Sense is weer een iets te harde Primo beat.

avatar van Illmaticly Ill
Free Record Shop én Media Markt helemaal afgezocht, en het enige dat ik kon vinden van Common was deze plaat! Voor 5,99 dus meteen meegenomen, eens wat vaker gaan draaien komende tijd. Maar dan nog, kon maar één album van Common vinden

avatar van Robbie Keane
Heb je wel meteen de beste te pakken.

avatar van Illmaticly Ill
Één van de besten. Ik vind Be nu beter en heb ze allebei al stuk of 5 tot 10 keer beluisterd. Be is meer een perfect geheel, hier staan nummers op die ik zeer goed vind maar ook een aantal die ik wat minder kan waarderen, helaas.

avatar van Shelter
ja mee eens BE is meer een geheel, maar de betere nummers op dit album zijn dan wel weer beter dan die betere op BE

avatar van Illmaticly Ill
Zoals? Mijn favorieten tot nu toe: 5, 9, 11, 12, 14 en 15.

Dooinit, The Light, The Questions, The 6th Sense, Thelonius, Geto Heaven

Op Be steken voor mij erboven uit; the Corner, Go, Testify en The Food

avatar van Dungeon
A Song For Assata kan ik me nog goed voor me halen. Die vond ik geweldig. Ik vond deze plaat in zijn geheel wat saai en dan plots dat nummer met Cee-lo maakte het meer dan goed. Maar goed dat is hoe ik deze plaat in mijn hoofd heb. Ik weet niet hoe ik er nu over denk. In de zomer van 2001 had ik deze plaat meegenomen op vakantie en dat was de laatste keer dat ik hem gedraaid heb. Na ruim 10 jaar wordt het tijd om hem te herbeoordelen.

avatar van Illmaticly Ill
A Song For Assata blijft mij ook altijd bij, prachtig nummer. Maar, in 2001 voor het laatst gehoord . Snel opzetten!

Misterfool
Ben niet zo erg overtuigd door deze Cd. Veel middelmatige nummers. Hier en daar wel goede instrumentatie, maar de teksten vind ik soms vreselijk.

avatar van Robbie Keane
Waar vind je de teksten vreselijk?

Misterfool
Dooinit, Nag Champa en A Film Called (Pimp) o.a. Ik bedoel dan niet dat de lyrcis technisch vreselijk. Er zal vast en zeker weer allerlei mooie binnerijmschema's en wordplay inzitten, maar de teksten weten bij mij geen gevoel op te wekken.

avatar van Robbie Keane
Kan me wel wat bij voorstellen inderdaad. Nag Champa heeft wel de beste beat op de plaat vind ik , ik let daar niet echt zo op de tekst, alleen die hook vind ik hypnotiserend.

avatar van Ernie
Dit is de eerste plaat die ik kocht van Common omdat ik toch veel goede commentaren hoorde van vrienden en dingen las op deze site van andere meer HipHop-gerichte Users en toen ik Deze 'Like Water For Chocolate' zag in de rekken voor een kleine 500 eurocentjes kon ik hem dan ook niet laten liggen. Eerlijk, in het begin vond ik het een zeer gemiddeld schijfje. Trage beats, een nog trager flowende Common op sommige tracks, gastbijdrages die er niet echt uitsprongen enzovoort... het ergste vond ik nog dat buiten The 6th sense (heerlijke DJ Premier Productie) geen enkel nummer mij echt deed opveren. Dat was een 7tal dagen geleden.....

1 statement waar ik niet van afwijk is dat de beats en producers op deze plaat de hoofdrol nemen in plaats van Common zelf. Hij rapt zelf niet slecht en af en toe heeft hij wel een lekkere punchline (In A circle Of Faggots you're name is mentioned ) maar ik word er niet warm of koud van. Het is gewoon een stem die ik gelukkig niet irritant vind maar die ook totaal niet opvalt. als ik er nu over nadenk is het zelfs een goede zaak dat er nog redelijk wat gastartiesten voorbijkomen want een hele plaat alleen Common zou toch wel wat naar de saaiere kant opgaan. Normaal hou ik ook van rustig flowende rappers in plaats van opgepompte beats die ook nog eens verpest worden door een MC die liefst zoveel mogelijk zegt met meestal nixbetekende teksten maar heb dat wel veel beter horen doen door Bijvoorbeeld A tribe called Quest of De la Soul. De Beats zijn zowiezo dope van begin tot einde. kan ook niet anders met zo een team producers als the Ummah, ?uestlove en J. Dilla dus daarvoor al een 3,5* + 0.5*voor de Vocals (sla me niet dood Commonliefhebbers) en dan kom ik op een respectabele 4* tot nu met hopelijk optie op meer als ik de beste man zijn stem geluid wat meer kan apreciëeren

avatar van NastyOnWax
Als ik ooit m'n huwelijksgeloften ga schrijven, weet ik nu al bijna zeker dat ik gewoon The Light vertaal naar het Nederlands. Prachtige lyrics van Com op dat lied.

vertalingen zijn altijd shit, houd het gewoon Engels man

avatar van predator
Heerlijke flow zit er in deze cd. Wat mij betreft de beste van Common.

avatar van NastyOnWax
Shelter schreef:
vertalingen zijn altijd shit, houd het gewoon Engels man

Klopt helemaal eigelijk.

avatar van Improvision
Eén van mijn grootste frustraties is dat ik een re-issue van dit album heb met de single-versie van Geto Heaven, met Macy Gray. Originele versie is zo veel beter. Vooral Pino Palladino op de bass, wat een held.

Ik vind dit album zooo veel beter dan het aalgladde Be. Alleen het artwork al.
Ik geef de voorkeur aan de producer Dilla, die hier een heerlijke echte soulsound neerzet, met geweldige beats. Bij Be vind ik dat Kayne West meer de R&B kant op gaat. Wel staan daar een paar gewoon echt goede nummers op. Maar dan nog, kan die niet in de schaduw staan van Like Water for Chocolate.

avatar van leatherhead123
Snap die hoge notering van The Light echt niet. Dooinit zou wat mij betreft veel hoger moeten staan! Alhoewel mn favoriet (tevens favoriete common nummer) toch 6th Sense blijft .

avatar van Shelter
kom zeg The Light hoge notering niet vatten? Prachtige track man.
Dat je voorkeur hebt voor andere tracks kan ik me invinden maar the Light niet op waarde schatten, hoe dan? lol.
Zelf ook 6th sense fan, maar zie de grootheid en voorkeur voor the Light van anderen toch echt wel

avatar van leatherhead123
Mwah, vind het heus geen slecht nummer ofzo, maar hij doet me gewoon bijzonder weinig. Vooral het refrein staat me nogal tegen. Ben trouwens heus niet de enige volgens mij .

avatar van Shelter
de enige nee, wel een minderheid gok ik
Maar goed dat zegt even weinig als wanneer je wel de enige was lol

avatar van Flipm0de
Wat is dit toch een fantastisch album. Dit is Common op zijn best. Met behulp van klassieke beats van de meest soulvolle hip hop producer is dit een album om in te lijsten.

Alhoewel ik zowel Ressurection als Be als Finding Forever hier weinig voor vind onderdoen is dit toch altijd mijn favoriete Common album gebleven.

avatar van Dirruk
Voor de liefhebbers: krijgt 13 februari een re-release op vinyl.

avatar van Nr.4
Heerlijke plaat blijft dit, begint steeds meer mijn favoriete Common album (Be) te benaderen.