Keef Baker - Redeye (2007)

Electronic
Label: Hymen

1. Kirkstall Morrissons (4:39)
  2. Derbyshire Dark (7:35)
  3. Tombola Thrill Killer (4:52)
  4. BOBFOC (6:35)
  5. QAOP Space (4:37)
  6. Carpe Diem (2:59)
  7. An Interrogation (5:16)
  8. Eric Dawson's Porcelain God (5:45)
  9. IPS Terroni (5:12)
  10. Thalamess (4:05)
  11. Curseword (5:58)
  12. The Glass Tax (5:45)
  13. The Only Way (4:43)
avatar van Goodfella
Samples zijn weer om te smullen!

avatar van Onderhond
En op Hymen. Die zijn blijkbaar toch langzaam weer uit een dalletje aan het opstaan. Al enig idee wanneer deze CD "in de rekken" ligt ?

release over 3 dagen

avatar van orbit
Ik ben heeel erg benieuwd!! Eén van de betere acts de laatste jaren die Keef.

Onderhond schreef:
Die zijn blijkbaar toch langzaam weer uit een dalletje aan het opstaan

Heb je Nebulo niet gehoord?

avatar van Onderhond
Nopes, ik lig er al bijna een jaartje uit

Het was vooral een Ginormous die me nogal tegenviel van Hymen. Even gekeken en blijkbaar heb ik nog een hele hoop gave zaken gemist (Enduser, Mad EP). Binnenkort maar weer eens achteraan.

Geweldige plaat weer!

Da's goed nieuws!

Had je hem ergens op het net besteld Goodfella?

avatar van Goodfella
Zo zou je het kunnen noemen

Ik stuur je even een PM

avatar van John Doe
Eerst was ik teleurgesteld na Redeye 3x best aandachtig geluisterd te hebben. naast een paar goede nummers vond ik het geluid veelal plastic en de meeste nummers vond ik maar cheesy melodieën bevatten, waardoor ik ze niet serieus kon nemen. de verlopen binnen nummers vond ik vaak maar zinloos, van de hak op de tak vaak. 2,5 ster dacht ik uiteindelijk te gaan geven, of hooguit 3.

Toen gaf ik nog één willekeurig nummer de kans, om met de ogen dicht heel aandachtig te volgen of er toch wat inzat dat ik heimelijk gemist had. en toen sprak de muziek me ineens veel meer aan. het verloop was niet weinig zeggend zoals eerst, maar een diepgang openbaarde zich in de muziek. ik luisterde meteen verder en nummer na nummer erna bleven die diepte en zeggingskracht hebben. and it all made sense

Terugkijkend was ik eerst een toeschouwer van buitenaf die hopeloos probeerde te oordelen, terwijl ik nu in de muziek kan zitten en alles op me af laat komen. iets wat veel mensen bij veel muziek moeten hebben ervaren. De sleutel was de muziek accepteren zoals deze is. het was voor mij ook wel een luistershift, vanaf waar ik allemaal naar luisterde.

Nu is Redeye voor mij een erg mooi avontuurlijk album, met gevoel gemaakt.

avatar van orbit
Hij viel vandaag op de mat, dus ik ga luisteren! Ben erg benieuwd, zal de topzware verwachtingen ivm. Widness Years zoveel mogelijk van me af schudden.

avatar van orbit
Deze plaat is erg goed! Hoe goed weet ik nog niet helemaal, maar hij staat zeker op hetzelfde niveau als zijn vorige. Nog iets organischer en ook wat meer ambient. Opvallend is dat het aantal breakbeats aanzienlijk is afgenomen en de rammelgeluidjes.. veel nummers lopen nu eigenlijk erg vloeiend door en in elkaar over. Dat miste ik aanvankelijk wel, maar Keef zet er weer allerlei andere vondsten voor terug dus heel erg is het niet. Het is meer dan ooit een plaat geworden die een hybride vormt tussen electronica en traditionele instrumenten, waarbij de electronica de hoofdrol blijft vervullen gelukkig. Ik kan nog niet meteen favorieten aanwijzen, daarvoor zit ik er nog te vers in.. maar veel tracks hebben al wel schitterende overgangen en mooie sfeer. Alvast een 4,5* van mij en dat kan misschien nog wel meer worden.

avatar van bas
bas
het ruige lijkt er een beetje vanaf. Maar het klinkt wel erg lekker, al wil ik af en toe dat hij iets verder gaat... Maar het voelt heel goed om weer eens wat van Keef te horen!

avatar van orbit
Deze plaat begint gewoon heel erg extatisch, breed uitgesponnen mooie composities met de kippenvel-factor op 10. Met name QUAOP Space (op een of andere manier gelijkend op Armed Snobbery) is zo'n parel die gekoesterd mag worden. Ook Carpe Diem en Interrogation zijn van buitengewone klasse. Daarna krijgen we wat aanzetten tot en wat inkoppers in genialiteit, maar het voelt soms wat onaf. Tegen het einde word het weer helemaal ends-meet met nummers als Glass Tax en Only Way, pfoehh.. magistraal! Het is duidelijk dat we met een duivelskunstenaar te maken hebben en iemand met een meer dan modale dosis muzikale achtergrond. Alleen dat feit maakt dat Keef met kop en schouders boven het maaiveld uitsteekt in dit genre. Voor liefhebbers van progressieve rock is dit zeer te pruimen, maar ook zeker voor liefhebbers van ambient-achtige soundscapes en bombastisch hoogtij. Mijn 4,5* was geen ster te veel, en ik neig zeer sterk naar het volle pond. Muzikale topbelevenis dit!

avatar van bas
bas
Helemaal mee eens. Een top CD, en 4.5 ster verdient het met gemak. Dit kan goed tot-nu-toe mijn beste CD voor 2007 zijn! Ik vind het lastig om te omschrijven hoe deze cd nu is veranderd ten opzichte van z'n vorige. Toch klinkt het anders. Niet per se beter, mar zeker niet slechter. Meer melodie, minder ruig, zoals ik zal zei. Maar dat wil niet zeggen dat dit een lieve cd is. Verre van. Gewoon weer heerlijke muziek van Keef. Electronica met een knipoog naar rock. Beetje Ginormous meets Flashbulb. Soms.

Koop 'm maar gewoon!

Sietse
Ben ik de enige die een ontzettend retro synthesizers gevoel krijgt bij vrijwel al die nummers? Neem nou die vocoder in An Interrogation, en die legato en pitch bend bij sommige van die synthesizer geluiden.

Verder zit het best goed in elkaar, maar dat zit Britney Spears ook en ook daar kan ik niet zo veel mee.

Neig naar een 3, maar 3,5 zou eventueel ook nog wel kunnen.
Later meer.

Sietse schreef:
Keef Baker maakte vroeger muziek voor spelletjes. Nu wilde hij die invloed naar boven halen.

Sietse
ahh ok, dat verklaart een hoop.

Nintendo pop

(vond ik altijd wel een leuke naam voor 8-bit muziek, maar goed)

avatar van John Doe
Nintendo pop zou je dit in ieder geval niet kunnen noemen.

Kom op Sietse, ga in die muziek zitten en gij zult ook genieten

Sietse
nee, natuurlijk is dit geen nintendo pop, maar toen je dat zei kwam die term gewoon ff in me op. Dit is echt verre van 8-bit...

maar nee, denk niet dat ik dit nog heel vaak zal luisteren.