Bachman-Turner Overdrive - Not Fragile (1974)

Canada
Label: Mercury

1. Not Fragile (4:06)
  2. Rock Is My Life, and This Is My Song (5:00)
  3. Roll on Down the Highway (3:58)
  4. You Ain't Seen Nothing Yet (3:54)
  5. Free Wheelin' (3:45)
  6. Sledgehammer (4:34)
  7. Blue Moanin' (3:44)
  8. Second Hand (3:24)
  9. Givin' It All Away (3:49)
avatar van Wolter
Natuurlijk doen alleen de klassiekers al genoeg: ´Roll on down the highway´ en ´You ain´t seen nothing yet´, maar er valt meer verrassends te beluisteren. ´Not Fragile´ heeft een geweldige intro en een heerlijk gitaarsolo, lekker slow...

EVANSHEWSON
Wolter schreef:

Jawel, en Free Wheelin' is een kanjer van een gitaarnummer!

Prima plaat overigens!
4 sterren ****

Down_By_Law
'Second Hand' is briljant! Heel Hendrix achtig

Down_By_Law
De rest is trouwens ook heel goed, o.a. het titelnummer, 'Rock Is My Life And This Is My Song', 'Free Wheelin'" en 'Roll On Down The Highway' zijn uitstekend. 'You Ain't Seen Nothin' Yet' blijft ook geweldig.

DutchViking
Deze plaat zette ik in mijn vroege tienerjaren vaak op en iedere keer weer bezorgde me dat een goed gevoel. Mijn pa had Not Fragile op lp, net als veel ander materiaal van Bachman-Turner Overdrive.

De band staat synoniem voor rauwe rock, die geheel in de tijdsgeest van de 70's past, met zo nu en dan een subtiele ballad. Wat die laatste categorie betreft, is de semi-ballad Rock Is My Life, and This Is My Song absoluut een prijsnummer met een spannende sfeer.

Het meest bekende nummer You Ain't Seen Nothing Yet heb ik altijd als een van de minder sterke songs van Bachman-Turner Overdrive beschouwd, ik heb het nooit echt een heerlijke song gevonden in tegenstelling tot het rauwere, ongepolijste Roll on Down the Highway of het ongecompliceerde, heavy Sledgehammer .

Het zal een jaar of 12 geleden zijn dat ik Not Fragile voor het laatst beluisterd heb, maar ik kan me de songs nog levendig herinneren. Ik heb er na al die jaren nog een 4* voor over.

avatar van robbrouwer58
Heerlijke seventies hardrock.

avatar van lebowski
Vroeger kon ik dit zeer goed waarderen, maar inmiddels klinkt het als flauwe meuk in mijn oren, met veel gedrein en herhaling en een aantal slecht lopende nummers. Zo'n track als Freewheelin' haalt bij mij het einde niet. Gecombineerd met een aantal goede momenten (You Ain't Seen Nothing Yet en Roll on Down the Highway) kom ik ternauwernood uit op 2,5*

avatar van Rinus
Prima jaren 70's rock. Beetje eenvoudig, maar daar zit misschien ook weer de charme. Zefs een beetje jazzy in Freewheelin" . Sledgehammer vind ik een fantastisch nummer, en ook de tweede single, die van het album af kwam, Roll on down the highway, is een prijsnummer. Op vinyl.

avatar van Dibbel
Heerlijke lompe jaren-70 hardrock.
Zeker 2 van de leden waren zelf ook nogal zwaargewichten.
Op dit derde album van de heren staat hun grootste hit in Nederland; You Ain't Seen Nothin' Yet, dat in december 1974 de 3e plaats haalde. Hoor ik nog steeds graag.
Roll On Down The Highway was nog een klein hitje voorjaar 1975.
Het andere lekkerste lompe nummer hier is zoals de titel al doet vermoeden Sledgehammer.
Ook Givin' It All Away is zo'n fijn doorstampend nummer.
Het titelnummer heeft een fijne gitaarsolo.
Dit is gewoon na bijna 40 jaar nog gewoon ouderwetse niet moeilijk doen hardrock, wat ik graag nog eens af en toe opzet.
De eerste 5 albums van deze Canadezen doen nauwelijks voor elkaar onder.

Op vinyl, Italiaanse persing, goed genoeg nog.

Ozric Spacefolk
Stom dat ik hier nog nooit iets gepend heb.
BTO is en blijft één van mijn favoriete bandjes. Ik zie het een beetje als het Canadeze antwoord op de southern rock. Echt blue-collar muziek. Veel van de teksten gaan ook over arbeid, snelwegen en andere middle class-onderwerpen. Beetje hetzelfde dus als bijvoorbeeld CCR en Lynyrd Skynyrd.

BTO is wel loodzwaar. Zware riffs en beukende drums. You Ain't Seen Nothing Yet is wat lichtvoetiger. Wat BTO ook altijd zo sterk maakte waren de lichte jazzy invloedjes die ze soms in hun muziek verwoven.

Free Wheelin' is een instrumentaaltje wat een jam-indruk moet geven, maar het komt niet echt over, jammer.

avatar van iggy
Dibbel schreef:

Als jonge snotaap werd ik behoorlijk weggeblazen door die vier ruige canadese houthakkers incluisief baard en gestamel ha . Dat moet ongetwijfeld bij toppop zijn geweest.
Als dan je oudere broer even later met Not Fragile thuis komt dan is dat een prima gelegenheid om mijn nog vrij maagdelijke rock breintje weer wat op te pimpen ha. Tuurlijk mocht ik de plaat niet lenen van hem. Maar een nee van mijn oudere broer hield me natuurlijk niet tegen he he.

En deze is zeker nog te pruimen vandaag de dag. Met af en toe een minder nummer. Maar over de gehele lijn blijft Not Fragile nog altijd lekker Rocken. Een no nonsense rockplaat met hier en daar een lekkere ballad. Weinig mis mee.

avatar van teus
robbrouwer58 schreef:
Heerlijke seventies hardrock.

En zo is dat!
Had al jaren een Best Off van B.T.O,
Daarnaast , moet je minimaal Not Fragile erbij nemen,voor het juiste gevoel van deze canadese rock mid jaren 70,de rest is hierboven al beschreven
Geweldig album van deze rockers

avatar van Heer Hendrik
Hoor net het verhaal van You ain't seen nothing yet op radio 2. Het album was al min of meer af. Maar de platenmaatschappij vond er geen echte uitsprekende single op staan. Of Bachman nog iets anders had. Tja dat had hij wel maar dat nummer was een grap en ging over een stotterend familielid. Toch wilde de baas van de platenmaatschappij het horen en.........hij vond het geweldig. Bachman dacht :"" het zal toch niet zo zijn, dat dit nummer veel gedraaid gaat worden. Graag zou ik willen dat er wat van onze band gedraaid wordt , maar toch niet dit" Maar dat gebeurde wel en de rest is geschiedenis....Mooi verhaal!

Ozric Spacefolk
Zeker leuk verhaal, maar voor mij toch één van de minste nummers van de plaat.

avatar van Karma_To_Burn
De mannen van BTO laten hier heerlijke hardrock horen zoals ik hardrock het liefst hoor. Roll on Down the Highway & You Ain't Seen Nothing Yet zijn natuurlijke lekkere meezingers en classics maar ook Sledgehammer & Second Hand zijn hardrock op zijn puurst!! No bullshit, gewoon lekker gaan!
Dit album luistert heerlijk weg en blij deze nu in de platencollectie te hebben.

4 hele dikke sterren!