Bad Company - Bad Company (1974)

Alternatieve titel: Bad Co

Label: Island

1. Can't Get Enough (4:10)
  2. Rock Steady (3:46)
  3. Ready for Love (5:00)
  4. Don't Let Me Down (4:18)
  5. Bad Company (4:50)
  6. The Way I Choose (5:05)
  7. Movin' On (3:20)
  19. Little Miss Fortune [B-Side of "Can't Get Enough"] *
  20. Easy on My Soul [B-Side of "Movin' On"] *
  21. Can't Get Enough [Hammond Mix] *
avatar van T.O.
N.B. Deze Bad Company is niet hetzelfde als die bij de alternatieve artiest staat...

Begrijp waarom deze LP zo slecht gewardeerd wordt. Met de klassieker Can't get enough. Vervolg op de The Free - Allright now.

avatar van Sinner
...en niet enkel vanwege Can't Get Enough. Het debuut van Bad Company is één van de belangrijkste platen uit de rock geschiedenis en telt niet één slecht nummer. Nog altijd kippenvol iedere keer als de titeltrack Bad Company inzet en langzaam aanzwelt met die geweldige vocalen van Rodgers. Is waarschijnlijk voor mij ook wel één van de beste zangers en performers ooit. En dat hij dat, in tegenstelling tot zoveel generatiegenoten nog altijd is, wil al veel zeggen.

avatar van ChrisX

of

Zanger (bij King Crimson) bassist Bozz Burrell (King Crimson / Bad Company) is op 21 september jl. plotseling overleden.

avatar van Hans Brouwer
Sinner schreef:
....... vocalen van Rodgers. Is waarschijnlijk voor mij ook wel één van de beste zangers en performers ooit. En dat hij dat, in tegenstelling tot zoveel generatiegenoten nog altijd is, wil al veel zeggen.
Jammer dat Paul zich laat verleiden tot het opnemen van een nieuwe Queen plaat met die stakkers May en Taylor. Paul Rodgers kan beter Bad Co. nieuw leven inblazen. Schoenmaker blijf bij je leest (lees Roots) .

EVANSHEWSON
Hans Brouwer schreef:

Ja Hans, het is een zielige vertoning. Dan veel liever back to basics en opnieuw op de hort met Bad Company.
Het is toch niet dat Brian May geld nodig heeft, dat kan ik moeilijk aannemen, is Queen nu niet genoeg gemolken met duizend compilaties en re-issues ??

By the way, dit debuut van Bad Company is top!

****

avatar van Droombolus
Voor mij wordt de plaat gered door de Rodgers nummers Bad Company & Seagull. Voor de rest is het allemaal veel meer mainstream dan wat Rodgers & Kirke bij Free deden. De daar altijd aanwezige soul is hier ingeruild voor de platte rock 'n roll van Mick Ralphs en die Boz Burell zal best een goeje zijn, maar fretless bassen in een band als deze ? Mmmmmmmmm ......

Hebben anderen ook wel eens op de titels gelet?
Can't get enough from your love
Ready for love
Feel like making love
etc.
etc.

Verder ben ik het met Droombolus eens: te mainstream en lang zo interessant niet als Free.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
hola, hebben die lui echt 10 platen gemaakt...?

Het titelnummer vind ik wel aardig, maar wat ik verder van de band ken, vind ik erg melig...

avatar van Gert P
Mooie plaat waar ik de meeste nummers op een mooie verzamelaar heb staan die 10 from 6 heet .

Ik vind dit een goed album. Mijn favoriete nummers zijn "Can't get Enough", "Rock Steady", "Movin' on" en "Bad Company".
De stem van Paul Rodgers vind ik super. Normaal luister ik vaak naar hardere muziek, maar op de één of andere manier raakt de muziek van Bad Company mij, en dat al jaren lang. Ik heb er geen verklaring voor, ik vind de nummers gewoon goed.

De meningen zijn erover verdeeld, maar ik vind Queen + Paul Rodgers wél de moeite waard. Ik ben naar de twee concerten geweest, en ik heb alweer een kaartje gekocht voor het optreden van dit jaar.

bikkel
Bad Company was een hele goede rock band.De vergelijking met The Free is natuurlijk snel gemaakt,doordat Kirk en Rodgers er deel van uit maakte.Dit is toch wat meer straightere rock.Misschien wat meer gemaakt voor een breder publiek.Ik mag het graag horen.Paul Rodgers is een smaakvolle zanger met een hoop soul in zijn stem,en dat onderscheid hem van veel andere vocalisten in de bizz.
Dit album staat vol met strakke goeie rockmuziek.Het titelnummer met Rodgers op piano is naast Can't get enough een echte classic,en eigenlijk nog wel mooier dan die andere song.
Queen en Paul Rodgers is een verhaal apart.Mijn gevoelens zijn gemengd.Ik heb ze gezien in 2005,en het het viel me niet tegen.Maar Queen zonder Freddie Mercury is moeilijk te verteren,hoe goed Rodgers het er ook van af bracht.Er komt een nieuwe plaat uit.Ik ben benieuwd.

Down_By_Law
Paul Rodgers is en blijft een van de beste rockzangers ter wereld. Op dit album schittert hij wederom, vooral op het titelnummer. Ik vind zijn werk met Free nog net iets beter, maar dit is gewoon een rockplaat van de bovenste plank.

Rodgers' werk met Queen is overigens ook niet slecht

wijsneus
bikkel schreef:

Eensch; strak zonder poespas.

Can't Get Enough vind ik zo'n beetje het minst aansprekende nummer van dit album. Misschien te vaak gehoord toen het een hit was in 1974 ?

En ja, het titelnummer is voor mij de mooiste song van dit album, gevolgd door Rock Steady, The Way I Choose en Don't Let Me Down.

Wel vind ik de productie wat dof klinken, ik moest maar eens op zoek naar een geremasterde versie.

Down_By_Law schreef:
Paul Rodgers is en blijft een van de beste rockzangers ter wereld.

Ook mee eensch; een rockzanger met "soul", en die zijn er niet zoveel !

avatar van vielip
Ik heb deze band pas laat ontdekt. Gelukkig is laat nog altijd beter dan nooit en dat geldt dus ook in het geval Bad Company! Dit debuut mag er absoluut wezen. Geweldige songs als Can't get enough, Rock steady, Bad company, Ready for love en Seagull die anno nu nog altijd staan als een huis! Niet in de laatste plaats door de geweldige strot van Rodgers.

avatar van Brutus
Prima debuut album van bad Company

avatar van yvorbc
Vind de zang op Seagull wel wat weghebben van Eddie Vedder met PJ...

avatar van BlauweVla
Gewaagde vergelijking.
Ik hoor het niet trouwens...

Ozric Spacefolk
De productie is lekker droog, waardoor de beats erg lekker en groovy klinken.

Gave solo's en geweldige zang. Eigenlijk precies alle ingredienten voor een meer dan degelijke rockplaat.

Al gaan de songs van Bad Company wel wat snel op elkaar lijken.

avatar van Dibbel
Groep werd destijds gepresenteerd als de opvolger van The Free, wat ze natuurlijk ook min of meer zijn.
Dit is ook weer typische jaren 70 bluesy hardrock, uitstekend gezongen door Paul Rodgers, die de perfecte stem heeft voor dit genre.
Met de droog klinkende 2 keer bijna-hit Can't Get Enough (classic rock radio anthem) en het schitterende opgebouwde titelnummer (het beste nummer van de plaat).
Ook de ballad Seagull (waarin ik alleen echt met heel veel goede wil iets van Eddie Vedder terughoor) is ook schitterend.
Bij het eerste gedeelte van The Way I Choose moet ik steeds denken aan Nazareth's versie van Love Hurts.
Verdere topnummers het ook redelijk rustige Don't Let Me Down en het uptempo Movin' On wat je lekker kunt meezingen.
Geen inzakkers.
Kortom goede debuutplaat van deze hardrockgroep met fantastische zanger.
Op vinyl.

avatar van matthijs
Ik ben even een stapeltje uitverkoopLPs die ik in de jaren 90 heb gekocht, maar nooit (goed) geluisterd aan t checken, en dit is toch wel eentje waar ik blij van wordt.
Mooie zang, met rauw randje, lekker bij de stevige nrs (track 1 bv), zowel als bij de rustige (bv track 5/6/8). En de rest van de muziek klinkt warm en geinspireerd.
Een 4,0 na 1 x luisteren (doe ik niet snel hoor)!

Heerlijk debuut van Bad Company waarna er nog vele goede albums volgend.
Zeker met die rauwe stem van Paul Rodgers!!

avatar van SemdeJong
Sterk openingsnummer wat het live ook goed doet. Rock Steady een lekkere rauwe gitaarsound. ready for love is een prima balllad met een fijn stukje pianowerk. Bad Company is een prima rocknummer al vind ik het gitaarwerk op dit nummer niet zo mooi. De spanningsopbouw van het nummer is wel fijn. Seagull is een mooie afsluiter. Album duurt bijna 35 minuten. De goede oude tijd.

avatar van RuudC
Lieve hardrock. Ik mag nog altijd wel graag naar deze plaat luisteren (sowieso een van de eerste lp's die ik kocht, minstens tien jaar geleden, dus ik was de vinylhype voor). Paul Rodgers is een uitstekende zanger, maar wanneer hij "bad company, 'till the day i die" zingt, klinkt het eerder schattig dan stoer. Maar goed, meneer is dan ook klaar voor de liefde en wil niet bedrogen worden. Het is verre van stoer, maar de liedjes zitten goed in elkaar. Het mag wel wat meer ballen hebben natuurlijk. Steviger dan Can't Get Enough wordt het niet, al mag het zoete Seagull er ook zeker wezen. Toch vraag ik me wel af wat er van Bad Company terecht zou zijn gekomen, als Rodgers hier niet gezongen had.

avatar van lennert
Oh wow, Bad Company is Brits? Ik heb geen idee waarom, maar ik heb dit altijd meer geassocieerd met Amerikaanse motorrijders dan met het Verenigd Koninkrijk. Bad Company is wel een typische band die altijd een beetje in de subtop heeft gehangen, maar ik ben (dankzij mijn vader) wel een fan van Paul Rodger's stemgeluid. Misschien was de aanname van 'hardrock' wat voorbarig, aangezien het toch meer bluesrock genoemd kan worden. En ondanks de gezapigheid valt er toch best wel wat te genieten. Rodger's zang en ook pianospel komen het beste tot uiting op de prachtige titeltrack die toch wel hoort bij mijn favoriete rockanthems. Ook Ready For Love en Movin' On zijn gewoon lekker in het gehoor liggende rocksongs. Beste song is echter afsluiter Seagull, waarop zang en akoestische gitaar zorgen voor een prachtig bezwerende ballad.

avatar van milesdavisjr
Het debuut van de heren en het is direct de beste worp zonder uit te groeien tot een topper. Het titelnummer vormt wat mij betreft de beste track, hoewel Seagull ook bijzonder fraai is. Het is echter jammer dat de band altijd keurig binnen de lijntjes kleurde. Met Paul Rodgers aan boord kan het niet snel misgaan, de beste man heeft vooraan gestaan bij het uitdelen van zangstemmen, wat een soulvolle strot heeft Rodgers toch. Wat echter op den duur wat opbreekt is een gebrek aan scherpe randjes en een tekort aan avontuur, het is allemaal wat belegen maar zo op zijn tijd is dat best lekker. Voor wat meer spanning en afwisseling grijp ik toch vaker terug naar Paul's voormalige broodheer.

avatar van Rockfan
Op Ready For Love kan je wel horen waar Adje v/d Berg waar hij de mosterd vandaan heeft.

Intro hiervan lijkt verdacht veel op Burning Heart.

avatar van MetalMike
Lekkere plaat nog steeds, geef wel de voorkeur aan de 3e plaat van de heren, net wat stabieler over de gehele linie. Een favoriet hier voor mij is zeker "Don't Let me Down" waar je goed kan horen waar ook een zekere David Coverdale van houdt, een lichte Soul-Gospel feel. Wat een nummer! Verrukkuluk...

avatar van Arjan Hut
Als iemand op Twitter vraagt 'what is a great record from start to finish', dan denk ik aan dit debuut van Bad Company.

avatar van Jowanotti
lennert schreef:

Dan moet je zeker eens de Joe Bonamassa-versie van Seagull beluisteren op zijn album Black Rock

avatar van Droombolus
Jowanotti schreef:

Joe Bonamassa-versies zijn leuk voor mensen die het originele artikel niet meegekregen hebben, maar komen nooit verder dan "wel leuk" en "geweldig dat het materiaal weer onder de aandacht gebracht wordt" voor diegenen die de originele uitvoering(en) hoog hebben zitten. Walk In My Shadow ( Free ) en A New Day Yesterday ( Jethro Tull ) zijn daar ook voorbeelden van, voor mij dan hè ............

Blijft een steengoede band wat mij betreft. Paul Rodgers heeft toch zo'n prachtige stem.
Had jal een verzamelplaat van deze band, maar nu 4 studio cd's te pakken gekregen, waaronder deze.

avatar van Queebus
Na Free ging Paul Rodgers samen met Simon Kirke verder met Bad Company. Mick Ralphs en Boz Burrell zijn niet zo sterk op gitaar en bas als Paul Kossoff en Andy Fraser. Nog steeds bluesy rock met wat commerciëler songs en die mogen er beslist zijn. Can't Get Enough, Rock Steady, Ready For Love en Seagull zijn bovengemiddeld. En dan is er natuurlijk die zang van Paul Rodgers. Can't get enough!