Bad Company - Bad Company (1974)

Alternatieve titel: Bad Co

Label: Island

1. Can't Get Enough (4:10)
  2. Rock Steady (3:46)
  3. Ready for Love (5:00)
  4. Don't Let Me Down (4:18)
  5. Bad Company (4:50)
  6. The Way I Choose (5:05)
  7. Movin' On (3:20)
  19. Little Miss Fortune [B-Side of "Can't Get Enough"] *
  20. Easy on My Soul [B-Side of "Movin' On"] *
  21. Can't Get Enough [Hammond Mix] *
avatar van RuudC
Lieve hardrock. Ik mag nog altijd wel graag naar deze plaat luisteren (sowieso een van de eerste lp's die ik kocht, minstens tien jaar geleden, dus ik was de vinylhype voor). Paul Rodgers is een uitstekende zanger, maar wanneer hij "bad company, 'till the day i die" zingt, klinkt het eerder schattig dan stoer. Maar goed, meneer is dan ook klaar voor de liefde en wil niet bedrogen worden. Het is verre van stoer, maar de liedjes zitten goed in elkaar. Het mag wel wat meer ballen hebben natuurlijk. Steviger dan Can't Get Enough wordt het niet, al mag het zoete Seagull er ook zeker wezen. Toch vraag ik me wel af wat er van Bad Company terecht zou zijn gekomen, als Rodgers hier niet gezongen had.

avatar van lennert
Oh wow, Bad Company is Brits? Ik heb geen idee waarom, maar ik heb dit altijd meer geassocieerd met Amerikaanse motorrijders dan met het Verenigd Koninkrijk. Bad Company is wel een typische band die altijd een beetje in de subtop heeft gehangen, maar ik ben (dankzij mijn vader) wel een fan van Paul Rodger's stemgeluid. Misschien was de aanname van 'hardrock' wat voorbarig, aangezien het toch meer bluesrock genoemd kan worden. En ondanks de gezapigheid valt er toch best wel wat te genieten. Rodger's zang en ook pianospel komen het beste tot uiting op de prachtige titeltrack die toch wel hoort bij mijn favoriete rockanthems. Ook Ready For Love en Movin' On zijn gewoon lekker in het gehoor liggende rocksongs. Beste song is echter afsluiter Seagull, waarop zang en akoestische gitaar zorgen voor een prachtig bezwerende ballad.