John Coltrane - Live at the Village Vanguard (1962)

Jazz
Label: Impulse!

1. Spiritual (13:48)
  2. Softly as in a Morning Sunrise (6:40)
  3. Chasin' the Trane (16:09)
  4. India * (14:03)
  5. Impressions * (14:52)
avatar van AOVV
Schitterende vertolking, deze plaat. The specifics ken ik niet (wie, wat, waar), maar daar ga ik zeker achter komen, want het swingt, het is broeierig, het is... nou ja, retespannend. Is dit met het befaamde John Coltrane Quartet?

avatar van Ducoz
Specifics:
Personeel: John Coltrane (soprano sax, tenor sax), Eric Dolphy (bass clarinet), McCoy Tyner (piano), Reggie Workman (bass), Elvin Jones (drums).

Opgenomen: Village Vanguard, New York City 2 en 3 november 1961.

Soledad (moderator)
Eigenlijk is dit een veel te korte samenvatting van The Village Vanguard opnames. Het is wel een mooi opwarmertje, maar je mist wel heel veel essentiële stukken: Naima en Impressions bijvoorbeeld. De complete opnamen zijn zeker de moeite waard om aan te schaffen.

avatar van Sandokan-veld
Ik ben van plan wat van mijn favoriete platen ook op vinyl aan te schaffen, en omdat dat in het geval van mijn nummer 1 onmogelijk is, deze vandaag aangeschaft als alternatief.

Vrij makkelijk te krijgen, zo blijkt, in een uitgave door een Europees platenlabel 'Dol' als DOL990HG. Het Impulse-logo ontbreekt op de lp. Niet zo erg, maar het is verder wel een erg luie heruitgave. De originele liner notes wordt één op één gekopieerd, inclusief foutieve bezetting (o.a. krijgt Reggie Workman ten onrechte de credits voor de baspartij op 'Chasin' The Trane', dat moet dus, zo weten we al enige jaren, Jimmy Garrison zijn).

Arme Jimmy, en dan te bedenken dat alleen zijn basspel het al de moeite waard maakt om die track op vinyl te draaien. Ook blijft de verzamelbox van deze opnamen natuurlijk onvervangbaar. Desondanks toch leuk om deze in de kast te hebben staan. Maar iets meer moeite doen op een heruitgave was wel sympathiek geweest, want zo kan ik het ook wel.

avatar van Barney Rubble
Dit livealbum is kort, maar krachtig. Gedreven jazz met een uitzinnige Coltrane die de muziek drijft tot explosieve hoogtes. Opmerken dat zijn muziek overtuigend, gedreven en emotioneel is, vormt welhaast een cliché. Zo consequent is de kwaliteit die deze muzikant levert..

Sandokan-veld schreef:

Dol is dan ook Russisch prutlabel dat met werk uit het publieke domein aan de haal gaat. Dat betekent tevens dat ze geen originele tapes gebruiken maar een cd rip en dit opnieuw branden/gebruiken voor hun eigen onofficiële uitgave. Ik heb er 2 en vind de geluidskwaliteit echt niet mooi, en ben verre van audiofiel. De plantenbakken liggen vol met die rommel en het is hartstikke goedkoop maar ik mijd het als de pest.

avatar van Tony
Je ziet het ook vaak aan de hoezen, de afbeeldingen lijken uitvergroot (te ver, waardoor ze vaag worden) van het CD hoesje naar vinyl formaat. Hopelijk klinkt ie wel goed, Sandokan-veld??

Heb je het nou over hydrokorrels in je plantenbakken, Soledad??

Lang leve de autocorrectie ?☺️

avatar van Sandokan-veld
Ik heb een paar platen van dit label gekocht vanwege 'belachelijk goedkoop' (behalve deze ook 'Waltz For Debby' en nog één of twee andere), maar ik ben het wel met Soledad eens dat de geluidskwaliteit ook niet bepaald je van het is (nog buiten de waardeloze verpakking). Gebrek aan kennis over de lp-markt van mijn kant. Jammer, maar dan weten we dat ook weer. Voortaan dus maar meer geld investeren in fatsoenlijke uitgaves. Thanks voor de verheldering heren!

avatar van Tony
Sandokan-veld schreef:
Voortaan dus maar meer geld investeren in fatsoenlijke uitgaves.

Probeer eens iets van Pure Pleasure uit de UK. Veel van hun aanbod is alleen door hun op vinyl uitgebracht, dus echt toegevoegde waarde. Ik heb er recent 5 vinyl jazz albums van aangeschaft. Om je vingers (ik zal het netjes houden...) bij af te likken. Zo verzorgd, zonder uitzondering een fantastisch geluid, echt heel mooi en een enorme aanrader. Ik heb ook wat van Everland Records in de planning staan, maar weet niet of die dezelfde belachelijk hoge standaards hanteren als Pure Pleasure. Just a thought, he?

Soledad (moderator)
Ja ook voor Everland geldt hetzelfde inderdaad. Mooi geluid. Pure Pleasure is helemaal mooi. Deze labels betalen dan ook gewoon netjes de rechten en werken met de originele tapes.

Dardan
Dit is een van de weinige keren dat ik een Cd-heruitgave verkies boven een LP-uitgave waarbij dat enkel wat zegt over de ongelooflijke kwaliteit van deze opnames. Natuurlijk heeft het er mee te maken dat de twee extra nummers een échte meerwaarde zijn en nóg meer van *ontbreekt me verder het juiste woord om de pracht hiervan treffend te beschrijven*. Alle overbodige overpeinzingen terzijde: wat is dit toch een fabelachtige selectie nummers!

Enige jaren geleden besloot ik om 'Softly As In A Morning Sunrise' te beluisteren vanwege die prachtige titel en bleek dat de inhoud mooier was dan ik me ooit had kunnen voorstellen. Tevergeefs zoek ik naar andere uitvoeringen van deze standard die dit maar enigzins evenaren. Die openingssolo van McCoy Tyner is een sublieme combinatie van melodie en virtuositeit waarbij het ene niet ten koste gaat van het andere, John Coltrane klonk nog nooit zo fijn op sopraansaxofoon en natuurlijk is er nog de kracht van de compositie zelf. Een standard naar een hoger niveau tillen doe je zó, al begin ik stilaan te beseffen dat hier misschien wel een ongeëvenaarbare hoogte bereikt werd

Als Dolphy-liefhebber zijn 'Spiritual' en 'India' een waar godsgeschenk. Wat een duo, wat een samenhang, wat een beleving! De eerste keer toen ik 'Chasin the Trane' beluisterde viel me pas eens het nummer voorbij was op wat voor een krankzinnige solo dit niet is, waarbij jezelf geregeld knijpen om zeker te maken dat je niet droomt geen overdrijving is: simpelweg onnavolgbaar! Op 'Impressions' wordt dat kunstje herhaald alsof het de nieuwe standaard geworden is... Hier bestaan geen superlatieven voor.

Vanaf morgen ga ik beetje per beetje de volledige opnames proberen te beluisteren, het feit dat er nog meer van dit op me te wachten staat is een geweldig vooruitzicht

avatar van Sandokan-veld
Komt in januari uit in een Acoustic Sounds-versie. samen met Crescent Gezien de goede verhalen die ik hoor over die serie, en omdat deze erg hoog op mijn wensenlijstje staan voor een fatsoenlijke vinyluitgave, heb ik voor beide maar een pre-order gedaan (wel even slikken voor mijn portemonnee). Heb nog nooit eerder direct via de Impulse/Verve-pagina besteld, dus ben benieuwd. Komt natuurlijk ook nog een klap belasting bij in Nederland, maar dan hopelijk wel twee van mijn favoriete platen in een toffe uitgave. Mocht iemand anders nog geld te veel hebben, dan zijn jullie bij deze op de hoogte.

Soledad (moderator)
Oef Sander had je niet beter even kunnen wachten op de release in Nederland? Die inklaringskosten zijn echt niet voor de poes tegenwoordig….

avatar van Sandokan-veld
Is ingecalculeerd, maar je maakt een goed punt hoor Pim. Een impuls(e)-aankoop zeg maar.
En toch kijk ik ernaar uit om deze twee topplaten in januari te ontvangen (gelukkig kan ik het me veroorloven dus dat scheelt).

Sandokan-veld schreef:

Dat kan ik me sowieso voorstellen! Enjoy

avatar van Sandokan-veld
Zojuist voor het eerst ' Chasing the Trane' in de nieuwe uitgave van Acoustic Sounds beluisterd, en ik schaam me eigenlijk wel een beetje voor mijn buren. Het stond niet hard, maar wat een power en textuur en helderheid zeg. Coltrane komt weer even tot leven in mijn huiskamer.

Ik heb net een originele Franse mono versie ontvangen uit 1962, een stukje geschiedenis van 60 jaar geleden. De LP klinkt erg goed en dat is maar goed ook: wat een geweldige plaat is dit toch!