Xandria - Theater of Dimensions (2017)

Duitsland
Label: Napalm

1. Where the Heart Is Home (6:53)
  2. Death to the Holy (4:46)
  3. Forsaken Love (4:20)
  4. Call of Destiny (4:10)
  5. We Are Murderers (We All) (5:51)
  6. Dark Night of the Soul (5:21)
  7. When the Walls Came Down (Heartache Was Born) (5:11)
  8. Ship of Doom (4:50)
  9. Céilí (3:21)
  10. Song for Sorrow and Woe (5:24)
  11. Burn Me (4:42)

met Zaher Zorgati

12. Queen of Hearts Reborn (5:16)
  13. A Theater of Dimensions (14:22)
  14. Call of Destiny [Acoustic Version Bonus Track] * (5:04)
  15. Dark Night of the Soul [Acoustic Version] * (4:33)
  16. In Remembrance [Acoustic Version ] * (2:54)
  17. Sweet Atonement [Acoustic Version] * (3:31)
  18. Valentine [Acoustic Version] * (3:28)
totale tijdsduur: 1:14:27 (1:33:57)
buizen
Vanaf 27 januari te koop en op 28 januari geeft de gothic band uit Bielefeld dan een live concert, een 'release show' waarbij dit album in het middelpunt staat. Met de Nederlandse zangeres Dianne van Giersbergen. Matrix Bochum.
Er zal ook een voorprogramma zijn.

avatar van Rockfan
buizen schreef:
. Met de Nederlandse zangeres Dianne van Giersbergen.

Is dat familie van......?

buizen
Nee. Ja, uiteindelijk vast wel maar geen zusje ofzo.

avatar van Metalhead99
Geweldig album.
De band komt vooral met het ruim 14 minuten durende titelnummer erg dicht in de buurt van hun grotere collega's als Epica en Nightwish.
Dianne van Giersbergen is niet alleen een knappe verschijning, maar kan ook nog eens erg goed zingen.
Wederom een sterke aanwinst voor het door Nederlandse vrouwen gedomineerde subgenre.
Een sterk album voor de liefhebbers van female fronted symfonische Metal.

avatar van The_CrY
Inderdaad een erg sterk album, wederom. Af en toe vind ik de Nightwish-na-aperij wel heel erg gruwelijk hoor, zoals op 'Song for Sorrow and Woe', welke sterk lijkt op 'Deep Silent Complete', en het titelnummer, welke stevig doet denken aan het album Imaginaerum. Maar goed, beter goed gejat dan slecht verzonnen, zullen we maar zeggen. Dianne van Giersbergen, welke ik persoonlijk heel irritant vind om te zien in die clips van ze, steelt wederom de show en mag dit keer samen zingen met een aantal mannelijke zangers, waarvan het duet met Zaher Zorgati van Myrath op 'Burn Me' tot mijn favorieten behoort. Andere persoonlijke favorieten zijn 'Forsaken Love' en 'Ship of Fools'. Het instrumentale 'Céilí' doet me dan weer denken aan een voetbalanthem, maar ik kan niet plaatsen welke.

avatar van buckingham
Titelnummer heeft idd wat weg van de sfeer op het album imaginaerum van nightwish. Maar stoor me er zeker niet aan. Zit goed in elkaar, net zoals de rest van het album. Ook de 5 bonustracks zijn aardig.

Rose_101
The_CrY schreef:

Tuurlijk, want Nightwish is de enige band die symphonische metal muziek kan bedenken, en alles wat iedereen nu durft te schrijven is dus complete jatwerk, want zelf zijn ze niet origineel genoeg. *sarcasme*

Ik word zo moe van dit soort kreten. Dit is gewoon originele bedachte muziek welk totaal op zichzelf staat. Alleen maar omdat Nightwish toevallig een van de eerste was in het genre maakt alle andere symphonische metalbands geen kopieën van hun.

Persoonlijk was ik meteen fan van Dark Night Of The Soul toen ik het album voor het eerst hoorde vanwege het meeslepende gehalte. Het heeft een beetje een "Diorama van de Efteling" feeling.
Later pakte vooral het refrein van Queen Of Hearts Reborn mij ook, omdat het lekker pakkend is. Het had zo een single kunnen zijn.

avatar van The_CrY
Ach hou toch op. Er zijn zat bands in dit genre met een eigen geluid. Xandria is er niet een van. Is toch niet erg? Hoef je niet persoonlijk op te vatten. Is verder gewoon prima goede muziek.

avatar van jasper1991
Zoveel bands hebben er niet een eigen geluid, behalve de bands die grenzen verlegden en dan ook zodoende een legendarische status hebben verkregen. Ik vind een góéd geluid ook al heel prettig (in plaats van de zoveelste prog-mengelmoescoreband die met een uiterste krachtsinspanning origineel tracht te klinken), en het voorgaande album van Xandria gaf daar af en toe wel blijk van.

avatar van Metalwou
Xandria brengt met 'Theater of Dimensions' een goede plaat uit in hetzelfde genre zoals Nightwish, Epica, Within Temptation,... Symfonische metal met vrouwlijke vocalen dus.

Vroeger was ik een groot liefhebber van dit soort muziek en behoorlijk onder de indruk van de bombastische klanken. Ook de 'Beauty and the beast' vocalen gingen er bij mij altijd goed in.

Ondanks het feit dat ik nu veel minder naar dit soort muziek luister vind ik deze plaat van Xandria goed. De songs zijn over het algemeen goed opgebouwd, hebben een folky inslag en zijn mede daardoor ook zeer melodieus. Diane van Giersbergen zingt de sterren van de hemel dus ook vocaal valt er meer dan genoeg te genieten.
Een nummer zoals 'Theater of Dimensions' verdient een speciale vermelding, het duurt 14 minuten, is heel spannend en divers.

De minpunten voor mij zijn dat de plaat iets te lang duurt. Daarnaast mag het voor mij ook allemaal wat steviger. Meer nummers zoals 'We Are Murderers' hadden de score nog naar 4* kunnen brengen.

avatar van Rinus
Fijn album. De band bewijst weer eens waar ze goed in zijn. Dianne is een uitstekend vocaliste en de nummers zijn lichtelijk bombastisch georkestreerd met koortjes erbij. Opvallend is dat de gitaar vrij diep in de mix staat en niet op de voorgrond. Daardoor klinkt het album niet echt super stevig maar ik heb daar geen problemen mee.

De bonus cd kent 5 tracks waarvan 2 die ook op de normale cd voorkomen, maar dan ontdaan van alle instrumentatie en terug naar de kern. Dan valt op hoe klassiek de nummers geschreven zijn en hoeveel ruimte de stem van Dianne krijgt zonder te hoeven vast te zitten in het symfo metal keurslijf. Een beetje zoals bij Simone Simons op de bonus cd van het laatste Epica album.

Ondertussen heeft Dianne de band verlaten om voor mij nog onduidelijke redenenen (ziekte.ontslag. onmin met de rest?). Weet wel, dat ze hiermee een zangeres van formaat verliezen.