Tangerine Dream - Force Majeure (1979)

West-Duitsland
Electronic
Label: Virgin

1. Force Majeure (18:23)

met Eduard Meyer

2. Cloudburst Flight (7:28)
  3. Thru Metamorphic Rocks (14:29)
avatar van Gerards Dream
Wat een opluchting was deze plaat na het teleurstellende niveau van Cyclone. Het album begint gelijk goed met het titelnummer. In het begin moeten de heren nog wat zoeken en draaien aan knoppen, maar weldra is er resultaat geboekt. Herhalend zingende paters en wat sfeer geluiden. Gevolgt door een huilende cello, even een rustig stukje op de piano en dan de beuk erin met een heerlijk ritme en gitaarspel. Later komen daar wat toetseninstrumenten bij die het geheel compleet maken. Net als je er lekker inzit volgt een redelijk kort kosmisch deel met geluiden die me aan de natuur doen denken. Dit wordt vervolgt met een deel wat klassiek klinkt. Mooie riddeltjes van diverse instrumenten door elkaar heen. Dat deel leidt naar een gedeelte in mars tempo. Nu ik dit schrijf met de cd op de achtergrond merk ik dat bepaalde instrumenten oud klinken. De titeltrack wordt stijlvol beëindigt door een waardig eind.

Cloudsburst Flight begint met sfeervol gitaarwerk van Edgar Froese en Cristopher Franke komt daar snel bij met een goed ritme. Als de heren goed op gang zijn rockt het aan alle kanten, en stil zitten is onmogelijk. Na het rock gedeelte volgt een mooie dromerige melodie.

Met onheilspellende pianoklanken begint Thru Metamorphic Rocks. Daarna volgt er even een niemansdalletje tot dat Edgar de gitaar pakt. Eenmaal op gang wordt dit deel gevolgt door een ritme wat je ook in de trein kunt horen. Op dit ritme zijn enge geluiden gezet, zo zijn er huilende wolven te horen.
Bij het maken van dit stuk ging er van alles mis verklaarde Edgar Froese in het Britse radioprogramma SoundScapes tegenover presentator Ashley Franklin. "In de studio liep het mengpanel vast, waardoor er geen remix kon worden gemaakt. Na beluistering beloten we het toch uit te brengen. We kunnen dit stuk ook niet live spelen door het probleem met het mengpanel," aldus Edgar Froese.

Ondanks bovenstaand probleem is Force Majeure een goed album geworden van Tangerine Dream.

avatar van Rinus
Een prima album, na het rammelende "Cyclone". Weer weidse TD nummers. Een album, dat deel uitmaakt van de essentiele TD albums. 4 sterren. Op CD.

avatar van itbites
Geweldige cd, met voor mij een unieke sound. Meende laatst ook gedeelten van deze muziek in de soundtrack van Risky Business terug te horen (die soundtrack heb ik niet). Binnenkort maar eens opzoeken of dat klopt.

itbites schreef:

Dat klopt als een bus ook op de soundtrack van de film Thief is een citaat van Thru Metamorphic Rocks gebruikt.

itbites schreef:

Dus niet in Risky Business, geen noot op dat album, overigens is ie niet meer verkrijgbaar.

tangmaster schreef:

Wel nog verkrijgbaar en wel noten op dat album.
IMDB:
Tangerine Dream based parts of the film's score on material from their previous albums, particularly the album "Force Majeure": The title track is the basis for Lana's theme, and the intro to "Cloudburst Flight" was reused for "Guido the Killer Pimp". "No Future (Get off the Babysitter)" is based on the title track to the album "Exit".

itbites schreef:

Wel nog verkrijgbaar en wel noten op dat album.
IMDB:

Ken dit verhaal en heb het album maar geen noot van Force Majeure, sorry maar daar ken ik de muziek te goed voor.

tangmaster schreef:

Okee, dan hoor jij het niet. Is het daarom niet waar?
IMDB is niet de enige bron van dit verhaal, ook op het TD forum komt dit onderwerp terug. En per slot van rekening heb ik de muziek van Force Majeure (sorry, maar die ken ik ook goed) wel herkend tijdens het kijken naar Risky Business. Misschien moet je gewoon nog eens luisteren?

itbites schreef:

Okee, dan hoor jij het niet. Is het daarom niet waar?

Er heerst grote verwarring omtrent de soundtrack van Risky Business. Het meest voorkomende in deze soundtrack komt van het album Tangram, veel gedeeltes zijn ontleend van dit album. Ik beide albums nog eens na elkaar beluistert en de zaken nog eens goed vergeleken maar ik krijg force majeure er niet uit, wel Tangram.

avatar van Gerards Dream
Het lastige van een discussie zoals deze wordt gevoerd tussen tangmaster en itbites is om te bepalen wie heeft er gelijk? Daarom bleef er voor mij maar een ding op te zitten en dit is de albums Force Majeure, Thief en Risky Business in de cd-speler te doen en goed te zitten luisteren. Een dergelijke luistersessie geeft wellicht duidelijkheid. Al snel kwam ik er achter dat deze drie albums muzikaal erg dicht bij elkaar zitten wat voor mij best mag. Tangerine Dream is nou niet bepaald een groep van lui op de bank zitten en kijken van wat er komt. Daarentegen zijn Edgar en Co lui van doorwerken. In dat geval ben ik van mening dat het jatten van jezelf, zoals op soundtracks kan plaats vinden, niet erg is. Veel erger in dat geval zou het zijn als een ander er met je composities van door zou gaan. In het geval van Tangerine Dream kan ik mild zijn. Een groep die van doorwerken houdt hoeft voor mij in het geval van soundtracks en andere externe opdrachten niet altijd zuiver op de graad te wezen. Wel is het zaak dat je als luisteraar niet drie bijna dezelfde albums in de kast hebt staan. Tangerine Dream is op de drie eerder genoemde albums er redelijk tot goed ingeslaagd om de soundtracks Thief en Risky Business een eigen karakter te geven waar de basis werd gelegd op Force Majeure. In dat geval is er sprake van creatief lenen bij je zelf, en daar kan ik niets op tegen hebben gezien de massale productie van Tangerine Dream.

Gerards Dream schreef:

Vooral de laatste jaren heeft TD erg veel last van dat creatief lenen bij jezelf, valt me op, getuige de remakes van Phaedra, Tangram en Hyperborea. Nou moet ik zeggen, dat ik die laatste 2 nog niet ken, dus daar kan ik geen oordeel over geven, echter heb ik af en toe wel zoiets bij TD van: schoenmaker, blij bij je leest.

Maar genoeg daarover: Force Majeure, een in mijn ogen fantastisch en ultra-dynamisch TD-album waar de spetters vanaf vliegen.
De lange nummers zijn nog steeds gebleven, alleen waar TD eerst breed uitwaaierde op dezelfde thema's, springt de band hier op Force Majeure vooral in het titelnummer in één keer van de hak op de tak en gebeurt er werkelijk van alles. Allerlei thema's vliegen je letterlijk om de oren, en het geheel wordt zo enthousiast gebracht, dat ik alleen maar met verbazing voor me uit kan kijken, elke keer als ik het titelnummer beluister.
Vooral het moment waarop je een voortrazende stoomlocomotief hoort, met de daaropvolgende spookachtige geluiden, blaast me werkelijk van de bank af. En de laatste passages, zeg maar na de gong die je hoort, zijn ook al zo geweldig.
Cloudburst Flight is hierboven al uitvoerig besproken, en daar kan ik me alleen aan toevoegen. De flitsende gitaarsolo van Herr Froese doet het 'm natuurlijk. Subliem.
En dan het bizarre maar o zo geweldige slotnummer, dat spannend begint en vervolgens veranderd in een soort spacey rock-achtig gedeelte waarin Edgar weer met de gitaar tovert, totdat het geheel veranderd in een bizar stuk, waarin allerlei ritmes op een gegeven moment door elkaar lijken te lopen, voorzien van vreemde geluiden (huilende wolven?) en allerlei andere typische en vreemde elementen.
Een typisch, maar persoonlijk erg goed TD-album. Aplaus!!!!

tangmaster
En juist bij die laatste track Thru Metamorphic Rocks ging er iets fout tijdens de opname, en dat hebben ze zo gelaten. Een gedeelte van deze track is ook gebruikt voor de sountrack Thief.

tangmaster schreef:

Inderdaad bij die track liep het mengpanel vast, waardoor er geen grip was op het eindresultaat. Hierdoor is er wel in mijn oren een mooi stukje enge muziek ontstaan waar je alles bij kan voorstellen. Hongerige wolven bijvoorbeeld die door een kaal berglandschap lopen opzoek naar prooi.

CorvisChristi (crew)
Ik weet van die fout af ja, in de biografie "Digital Gothic", een interessant boek over TD wordt daar ook uitvoerig over geschreven.
Stiekem toch wel blij dat die fout erin zit, want dat levert inderdaad een bevreemdend, maar geweldig stuk muziek op.

CorvisChristi schreef:

Ah ja daar staat het ook in, in Digital Gothic, heb dat gelezen maar wat staat dat vol fouten en het is me te negatief.

CorvisChristi (crew)
Ja, negatief klopt wel, vooral een album als White Eagle wordt volledig tot de grond toe afgebrand, als het slechtste album tot dan toe, waar ik het overigens samen met vele anderen absoluut niet over eens zullen zijn.

avatar van Gerards Dream
Er zijn van dit sites en media waar je niet gelukkig van wordt. Daar kom ik dan ook niet graag. En als ik daar wel ben heb ik de neiging om ze een toetsenbord in de handen te duwen met de mededeling: "Ga maar een lekker muziek maken." Ze weten denk ik niet hoeveel tijd er in gaat zitten om met behulp van electronica muziek te maken. En als het een keer vastloopt zoals op dit album zijn ze er als de kippen bij om iets met de grond gelijk te maken. Bah en nog eens bah.

Daarom ben ik behoorlijk in mijn sas met deze site. Waar dan wel constructief met de materie wordt omgegaan. We zijn het niet altijd eens met elkaar maar we hebben wel begrip voor de mening van de ander. Na één bezoekje aan de site van Digital Gothic weet ik genoeg dat dit niet mijn stamkroeg gaat worden op internet. Dus jullie zijn nog niet van me af.

CorvisChristi schreef:

Tja niet alleen White Eagle maar zelfs dit album zit die man schijnbaar niet lekker. Nee ik bezit Digital Ghotic maar om nou ongeveer 95% van de albums de grond in te boren (ik overdrijf lichtelijk) nee dan is de verhouding zoek en als ik dat zelf zo zou vinden had ik zo'n boek nooit geschreven. (geld ook vor andere artiesten).

Maar goed in het geval van Force Majeure ben ik het ook niet met hem eens.

Kingsnake
Mijn kennismaking met de band en ook mijn absolute favoriet.
Ik vind het fijn hoe de band een meer rock-approach kiest.

Fijn gitaarwerk en stevige drums.

avatar van ChrisX
Force Majeure (18:23)
met Eduard Meyer

Waar slaat dat van die Eduard Meyer eigenlijk op?

Bij mijn weten is TD op dit album Edgar Froese en Chris Franke met als gast Klaus Krieger op drums. De laatste is de enige overgeblevene van de line-up ten tijde van Cyclone.

avatar van Gerards Dream
Eduard Meyer is even aan het begin van de track Force Majeure te horen op de cello.

ChrisX schreef:
Force Majeure (18:23)
met Eduard Meyer

Waar slaat dat van die Eduard Meyer eigenlijk op?

Volgens mijn info in het CD-boekje, was Eduard Meyer de production-engineer ten tijde van Force Majeure en heeft hij de cello ingespeeld op het titelnummer, als gast-bijdrage, inderdaad zoals Gerards Dream al concludeerd.

Gerards Dream schreef:

En dat doet hij met verve.
Geweldig weg-droom-nummer.

tangmaster
Als niemand weet hoe het zit met Eduard Meyer, kijk dan eens op de site voices in the net.

Kijk even bij het album naar de muziekanten, geeft uitkomst.

Kingsnake
Toch vind ik 16 stemmen te weinig.

Komt dat dan toch door het grote aandeel jonge gebruikers van deze site?

Kingsnake schreef:
Toch vind ik 16 stemmen te weinig.

Komt dat dan toch door het grote aandeel jonge gebruikers van deze site?

Kon best eens zijn, er zijn best veel mensen die dit album zouden kunnen waarderen.

tangmaster schreef:

Er zou een mogelijkheid op deze site moeten zijn om albums te tippen.
Oude meesterwerkjes.
Eentje per week of zo.

avatar van Gerards Dream
Nog beter zou het zijn als er een speciaal radioprogramma zou komen van bijvoorbeeld twee uur met dergelijke muziek als op dit album staat. In het eerste uur de historische albums in dit genre en in het tweede uur nieuw werk.

Gerards Dream schreef:

Nee, Ad Visser zou z'n Super Clean Dreammachine weer van stal moeten halen.

avatar van ChrisX
Gerards Dream schreef:

Iedere zondagavond probeer ik iets in die richting te maken tussen 19:00 uur en 20:00 bij Omroep Almelo. Het programma heet Het Sonolab en is ook via internet live mee te luisteren (alleen live-stream dus, geen archiefoptie). http://www.omroepalmelo.nl