Andres Roots - Winter (2016)

1 stem

Estland
Blues
Label: Roots Art

1. Karlova Blues (2:19)
  2. Winter Blues (2:54)
  3. Thanks for Bringing Me Down (2:48)
  4. Tea for Alex (3:13)
  5. All in the Cards (2:58)
  6. Morganfield Blues (3:13)
  7. Get Me Back (2:33)
  8. Spider in My Bed (4:33)
  9. Spanish Run (3:54)
  10. Solitaire (3:28)
  11. Someplace Nice (3:02)
  12. Alligator Blues (2:46)
  13. Silver Lining (2:40)
avatar van Lura
In 2011 kwam ik voor de eerste keer met muziek uit Estland in aanraking. Het betrof het prachtige folk/popalbum Good Man Down van Ewert and the Two Dragons. De groep heeft intussen al enige bekendheid in Nederland door een aantal concerten wat ze hier verzorgden.

Totaal onbekend is hier tot op dit moment bluesartiest Andres Roots (Ja, dit is zijn echte naam!). In een aantal andere landen toerde Andres al wel. Van het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Tsjechië, Polen, de Baltische staten, Zweden tot aan vooral Finland. Ooit verzorgde hij al het voorprogramma van Dr. Feelgood.

Hij is een meer dan uitstekende slidegitarist, liedjesschrijver en bandleider, die woonachtig is in Tartu, Estland. Hij treedt al twintig jaar regelmatig op. Zijn muziek is een unieke mix van vooroorlogse blues en swing vermengd met rock uit de zestiger jaren. Regelmatig wordt zijn muziek gebruikt voor TV-series en films, waaronder Lonely Island van Peeter Simm.

Eerder dit jaar verscheen al de compilatie lp Roots Music, met studio-opnames uit de periode 2010 – 2014. Het werd uitgebracht ter ere van zijn veertigste verjaardag. Winter werd mij gelukkig onder de aandacht gebracht door mijn blues brother Henk (bedankt!).

Op het album staan een drietal standaard bluesnummers waaronder Morganfield blues, wat uiteraard over Muddy Waters gaat. Gepassioneerd gezongen met zijn iets ouder klinkende stem en daarnaast ook een belangrijke rol voor de mondharmonica. Ook de instrumentale afsluiter behoort tot dezelfde categorie waarin de piano prominent aanwezig is.

Het enige andere instrumentale nummer Spanish Run is een heerlijk rocknummer met duidelijke invloeden van de Engelse groep The Shadows. Die sixties invloeden zijn bijvoorbeeld ook te horen in Winter Blues. Erg interessant zijn de ritmes die gebruikt worden zoals in opener Karlova Blues.

Een enkele keer wordt de zang door anderen overgenomen. Solitaire wordt erg lekker gezongen door de Letse zangeres Lorete Medne. Het gitaarspel van Andres is om je vingers bij af te likken, vooral in Tea for Alex komt dat goed tot zijn recht. In Someplace Nice fluit hij ook nog. Er spelen muzikanten uit de Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Estland en Letland op Winter mee.

Winter is een behoorlijk gevarieerd bluesalbum met rockinvloeden uit de jaren zestig. Het behoort absoluut tot de allerbeste bluesreleases van dit jaar.