Adam Bryanbaum Wiltzie - Salero (2016)

Score
Label: Erased Tapes

1. Armstrong Opening / Closing (2:53)
  2. The Premonition (1:58)
  3. Potosi (1:52)
  4. Marcelo Intro (1:53)
  5. The Few of Us Left (3:14)
  6. They Dream of More (2:04)
  7. Bring This Place to Life (2:56)
  8. Transforming the Country (1:43)
  9. Wealth Baby (1:50)
  10. Using Magnifico (1:16)
  11. It Ends with Me (1:26)
  12. Colchani Is Changing (0:56)
  13. Lithium, the New Era (3:20)
  14. Salero End Credits (For Moises) (3:00)
In hoeverre kan een soundtrack interessant zijn zonder film ? Meestal is de soundtrack er juist om beelden te versterken, maar als die beelden er niet zijn, blijft er dan genoeg over ?
Adam Wiltzie is een componist , opererend vanuit België. De film gaat over de Salero zoutvlakte in Bolivia, waar jaren mensen vertoefden onder geen al te beste omstandigheden, maar die toch een levensvatbaar bestaan konden opbouwen. Dat veranderde plotseling toen er lithium werd gevonden. De film gaat daarover. Ik heb deze film niet gezien, moet het dus doen met de muziek. Die is intens. Wiltzie maakte een stijlvolle soundtrack; desolaat, grimmig, verontrustend, niet bepaald zoetsappig, sfeervol en authentiek. Deels opgenomen in zijn eigen studio in Brussel en voor het andere deel in Hongarije met het Budapest Art Orchestra.
Okk zonder film is de soundtrack goed te beluisteren. Soms hoop je dat bepaalde gedeeltes langer zouden duren. Het is neo klassiek, waar je wel wat neo klassieke componisten in hoort. Een mooie soundtrack die redelijk zelfstandig kan blijven bestaan.