Mad Skillz - From Where??? (1996)

Label: Big Beat

1. From Where??? (Intro) (1:21)
  2. It's Goin' Down (4:02)
  3. The Nod Factor (3:58)
  4. VA in the House (4:33)
  5. Tongues of the Next Shit (4:22)

met Kalonji the Immortal

6. Doin' Time in the Cypha (4:15)
  7. Tip of the Tongue (3:51)
  8. Extra Abstract Skillz (3:14)

met Large Professor en Q-Tip

9. WMAD (Interlude) (1:08)
  10. Get Your Groove On (4:42)
  11. The Jam (4:17)
  12. Move Ya Body (3:58)
  13. Street Rules (4:28)
  14. All in It (4:26)
  15. Unseen World (4:52)

met Dr. Mindbenda, Javon the Medieval, Kalonji the Immortal, Lil' Roc en Lonnie B

16. Inherit the World (4:20)
avatar van FunkyMonk
The Nod Factor
wat een dikke plaat zeg; wassem bijna vergeten

tuktak
vette plaat, kan wel wat nieuwe luisteraars gebruiken, dus vandaar een leuk berichtje de productie is een klein beetje dof, maar hé, het is ook alweer 12 jaar oud. leuk album als je van rechttoe rechtaan diepe oldscool beats houdt. en dat doe ik.

avatar van Osiris Apis
De producties op het album vind ik niet heel opvallend. Terwijl namen op de productielijst toch niet de minsten zijn: Jay Dee, Beatnuts, Buckwild en Large Professor.
En Mad Skillz komt wel aardig met punchlines. Zijn stem/stijl vind ik veel op die van Big L lijken.
'Extra Abstract Skillz' is mijn favoriete nummer. Mede door Q-Tip en Larg Pro als gastartiesten. En de productie van Large Pro vind ik ook erg dope.

avatar van principal2000
Dit album had een moderne klassieker kunnen zijn als er niet van die nummers als Move Ya Body op zouden staan. Ben ook geen fan van The Jam (eentonig en standaard qua beat) en The Nod Factor (Hoevaak hebben we deze sample al gehoord???). Mad Skillz heeft wel echt mad skills op het gebied van flowing en inventieve rhymes. Beetje in de trand van Lord Finesse.

avatar van Shelter
Is dit nou die zelfde gast die elk jaar de wrap up dropt?
Die rhymes over hiphop in het desbtreffende jaar.

Ik vind de wrap ups altijd geweldig

avatar van Niek
Iemand enig idee of dit nog ergens te krijgen is?

avatar van principal2000
Vooral tweedehands (marktplaats e.d.) maak je de meeste kans om hier tegenaan te lopen. Zo heb ik hem ook in mijn kast gekregen.

avatar van FunkyMonk
Ook op amazon kunje'm terugvinden (probeer amazon.de).

avatar van Niek
Bedankt.

avatar van -marco-
Heerlijk, gister bij en maat gekocht die hem dubbel had! Dikke 4*

avatar van Verbston
Shelter schreef:
Is dit nou die zelfde gast die elk jaar de wrap up dropt?
Die rhymes over hiphop in het desbtreffende jaar.

Ik vind de wrap ups altijd geweldig

Mad Skillz is idd begonnen met die year wrap ups rond 2002 als ik t goed heb. Weet niet of hij het nog steeds doet. Hij was ook een drukbezet ghostwriter.

Erg jammer dat hij na dit album solo nooit meer een album heeft kunnen neerzetten van zelfde kwaliteit.

Hij blijft voor mij wel een van de beste freestylers, echt geniaal. Dat hoor je ook door zn nrs heen: delivery, punchlines en metaforen. Check it out peeps! Stretch Armstrong & Bobbito

avatar van Verbston
Ik heb deze dope underground plaat op CD (2 maal zelfs) en vandaag ontvangen als double-LP SEALED!!

fav. trcks: VA In The House, Tip Of The Tongue, All In It, Inherit The World

avatar van jordkaka
Wat een dikke plaat is dit, zou graag willen weten waar ik deze nog zou kunnen kopen. Kan hem nergens vinden

Rene1979
Dit is dan zo'n plaat die je al jaren kent en dan via Hip Hop album van de week weer uit de kast trekt. Uiteraard is dit een classic cd, alleen jammer dat zijn werk hierna alles behalve goed was.

avatar van Kill_illuminati
Heeft deze rapper echt Mad Skillz? Of is het echt zo'n cliché rapper?

Rene1979
Op deze cd heeft hij Mad Skillz, daarna heeft hij zijn naam veranderd in Skillz al was hij zelfs die kwijt op later werk.

avatar van principal2000
10 Rap commandments vond ik nog wel een leuk nummer van deze gast. Ik weet niet of deze op een album van hem staat. Zijn andere albums heb ik nooit gecheckt.

avatar van MAS
MAS
Rene1979 schreef:

FightForMore
Heel leuk album die van mij drie sterren verdient.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Een vermakelijk, inderdaad rechttoe rechtaan, album. Geen openbaring, wel leuk om te kennen. Ik twijfel al een tijd tussen een 3,0* en een 3,5* maar omdat het niveau constant blijft geef ik het voordeel van de twijfel.

avatar van Kos
Kos
Osiris Apis schreef:
Zijn stem/stijl vind ik veel op die van Big L lijken.
'

Nauwelijks uit elkaar te houden zelfs.

avatar van Harderwiek
Wat een pareltje is dit zeg. Niks uitzonderlijks, maar gewoon uitstekend sfeertje, lekkere beats en soepele raps. Aanradertje!