Furia - Księżyc Milczy Luty (2016)

Polen
Label: Pagan

1. Za ćmą, W Dym (6:45)
  2. Ciało (7:14)
  3. Tam Jest Tu (8:26)
  4. Grzej (8:29)
  5. Zabieraj łapska (6:45)
  6. Zwykłe Czary Wieją (6:00)
avatar van Don Cappuccino
De Poolse blackmetalscene is gaaf. Thaw, Mgla, Cultes de Ghoules, (natuurlijk) Behemoth, dat is maar een kleine greep van bands die ieder een heel eigen geluid hebben. Mijn meest recente ontdekking uit Polen is de band Furia, die dit jaar twee fantastische experimentele blackmetalreleases uitbrachten: Guido en deze Księżyc Milczy Luty.

Er hangt om de gehele plaat een ontzettend vervreemdend sfeertje; het gitaarwerk is vaak ontzettend jazzy en licht post-rockerig met veel onheilspellende cleane passages en fluisterend drumwerk, terwijl de bassist, vooral op Grzej, speelt alsof hij zich bij The Cure heeft aangesloten. Wanneer de band losgaat, komen we ook echt in een furie van blastbeats en smeuïge tremoloriffs terecht. De zang is volledig in het Pools, en ondanks dat ik er geen woord van versta, komt het compleet over: gesproken stukken, hopeloze kreten en schreeuwen.

Wie het werk van het Noorse Virus gaaf vindt, de laatste plaat van Emptiness hoog aanslaat, Oranssi Pazuzu een warm hart toedraagt, en Aluk Todolo waardeert: beluister deze plaat echt! Een van de meest ondergewaardeerde en onderbelichte platen van het jaar wat mij betreft. Tijdens Incubate sprak ik een groep Polen (aangezien Thaw speelde) die mij vertelden dat de band probeert om volgend jaar in Nederland te spelen. Ik hoop het, want dit lijkt me ontzettend gaaf om live mee te maken.

avatar van Leeds
Een heel interessante release. Ook een aparte soort black metal en dit heeft het voornamelijk te danken aan hun experimentele toevoeging. Ik botste vorige maand met de nodige toeval op deze plaat dankzij Stara Rzeka. Ik heb ze nu pas voor de eerste maal beluisterd via youtube. Eventjes om laten vormen naar een mp3 bestandje en de komende dagen es goed beluisteren. Zal zonder twijfel goed komen met deze Poolse mannen want na 1 luisterbeurt ben ik al verkocht. De laatste tijd heb ik uit Polen maar liefst 4 kleppers op mijn lijstje mogen toevoegen. Namelijk:

Niechęć - Niechęć (Jazz Fusion)
Stara Rzeka - Cień Chmury Nad Ukrytym Polem (Experimental)
Stara Rzeka - Zamknęły Się Oczy Ziemi (Experimental)
Księżyc - Księżyc (Art Pop)

En het lijstje blijft maar groeien want Innercity Ensemble met III (Avant-Garde Jazz/Folk) blijft maar groeien en groeien!