Do - Momentum (2017)

Label: CMM

1. Mijn Kleine Huis (2:50)
  2. Degene Die Gaat (3:16)
  3. Nacht (2:34)
  4. Nooit Meer een Ander (3:10)
  5. Hoe het Met Je Gaat (3:45)
  6. Als Je Naast Me Staat (3:07)
  7. Terug Naar Hem (3:27)
  8. Storm (3:28)
  9. De Weg Naar het Verleden (2:45)
  10. Ik Wacht Hier (Tot Je Thuis Komt) (3:01)
  11. Zonder Jou (Soundtrack Rokjesdag) (2:49)
avatar van StefanK
Door een periode van 15 jaar zou je haast vergeten dat zangeres Do ooit haar bekendheid verwierf door de Bryan Adams-klassieker "Heaven" wat destijds in verschillende versies een wereldhit werd.

Intussen is de (van oorsprong Brabantse) blondine heel wat platen, optredens, presentatieklussen en twee kinderen verder en heeft nu een Nederlandstalig album uitgebracht. "Momentum" ontstond tijdens een aantal schrijfsessies in een kasteelboerderij vakbij het Franse Dijon en is een logisch gevolg van alle eerdere Nederlandstalige uitstapjes die Do al eerder tijdens haar carrière ondernam.

"Momentum" kent een sferisch en filmisch geluid die in alle liedjes duidelijk voelbaar is. Voor de songteksten haalde de zangeres zoveel mogelijk inspiratie uit haar eigen leven of uit dat van mensen om haar heen. In "Mijn Kleine Huis" wordt er een geliefde gemist waarvan de aanwezigheid nog altijd voelbaar is. Onmacht heerst in de piano dragende ballad "Degene Die Gaat" terwijl vrolijkheid centraal staat in "Nacht", "Nooit Meer Een Ander" en "Zonder Jou". Kiezen voor iets wat voor beiden partijen beter is, is te horen in "Terug Naar Hem", terwijl van binnen de spanning begint op te lopen in (wat mij betreft het beste liedje op de plaat) "Storm".

Door artiesten als Scott Matthews, Lianne La Havas, Lizz Wright en Jacques Brel lieten Do en de songwriters zich inspireren om uiteindelijk iets te creëren wat puur en niet al te gepolijst over zou komen en dat is naar mijn mening zeker gelukt!