Jens Lekman - Life Will See You Now (2017)

Zweden
Label: Secretly Canadian

1. To Know Your Mission (4:56)
  2. Evening Prayer (4:15)
  3. Hotwire the Ferris Wheel (4:13)
  4. What's That Perfume That You Wear? (3:30)
  5. Our First Fight (2:40)
  6. Wedding in Finistère (3:24)
  7. How We Met, the Long Version (4:16)
  8. How Can I Tell Him (3:56)
  9. Postcard #17 (4:21)
  10. Dandelion Seed (5:36)
avatar van AstroStart
Zin in!!!! What's That Perfume That You Wear? is al fantastisch, dat me terugbrengt naar het album van Lekman uit 2007. Dat tropische sfeertje - met de karakteristieke Lekman-zang - is gewoon geniaal.

avatar van GrafGantz
AstroStart schreef:

Brengt mij terug naar een mixtape van hem van een aantal jaren terug waar dat nummer al op stond

Een nieuwe Jens Lekman. Whatever....... best gek, want ik was er nogal een liefhebber van. Zijn live-optreden in Rotown was er ook eentje om niet te vergeten: de man ging door naast het podium en later gewoon buiten op straat voor de deur. Geweldig!

En toen was daar I Know What Love Isn't en hoe lief en leuk ook: het vuurtje was een beetje gedoofd.

Maar dan hoor ik To Know Your Mission met zijn tekst en fijne melodie. Fris en fruitig. Plotsklaps ben ik die wanstaltige hoes vergeten. Kom maar op Jens: ik heb zin in een flink potje vrolijkheid. Dat hebben we nodig in 2017!

En dat krijgen we dan ook: het is dat het nog winter is, want de zonnestralen komen je tegemoet zodra je dit opzet. Maar let op het venijn: de teksten zijn echt niet altijd zo opbeurend. Liedjes over een tumor op een huppel-disco-deuntje (Evening Prayer); je moet er maar opkomen.

"It's been a hard, long year
For a friend who's not sure if he's close enough to be allowed to care or just be there
To include you in his evening prayer
"

Jens is weer scherp. Zijn zoetgevooisde stem matcht goed met de luchtigheid van de liedjes die wel verdomde goed in elkaar zitten. Tekstueel gezien blijft ie me het hele album boeien: ik blijf echt naar hem luisteren, en dat is iets wat ik echt niet altijd doe. Teksten staan bij mij nooit op het eerste plan als het om muziek gaat.

Met Life Will See You Now levert Jens Lekman een aangename verrassing af. Blij dat ie terug is!

At Babak's school, there is a 3D printer
And he prints out a model of the tumor
That was surgically removed from his back this winter
And it's rugged gray plastic, it looks lunar
He puts the tumor in his breast pocket
As we head out for a beer

of...

Five-year-old watching the ten-year-olds shoplifting
Ten-year-old watching the fifteen-year-olds French kissing
Fifteen-year-old watching the twenty-year-olds chain-smoking
Twenty-year-old watching the thirty-year-olds vanishing

Jens Lekman is terug met verslavende deuntjes en zijn sarcastische, zoetsappige teksten. En hoe!

avatar van GrafGantz
En dan is er nog The Guardian met een gloedvolle (maar wel erg korte) 5*-recensie:

Jens Lekman: Life Will See You Now review – mordant but joyous indiepop | Music | The Guardian - theguardian.com

avatar van repelstefan
Wat is Musicmeter toch een fijne manier om nieuwe muziek te ontdekken. Nooit gehoord van deze man maar met What's That Perfume That You Wear heeft hij door zijn steeldrums mij in zomersfeer gebracht. Daarna door naar Evening Prayer, ook al zo'n ontzettende vrolijkheid. Benieuwd naar de rest van dit album!

repelstefan
Daarna kun je direct door met dit album:
Jens Lekman - Night Falls over Kortedala (2007)

Veel luisterplezier!

khonnor
Eindelijk nig eens een echt heerlijke plaat van mijn favoriete zweedse songsmith. Vrij uptempo voor zijn doen, maar laat dat het songmatetiaal ditmaal nu net ten goede komen. Geen enkele zwakke plek, heerlijk ironisch-cynische teksten, mooie niet te drukke productie...

Topperss voorloppig zijn de heerlijke lichtjes songfestival-georienteerde opener en de wonderbaarlijke en lichtjes melancholische afsluiter.

avatar van Tonio
Leuk album, maar de verassing van Kortedala is er nu wel een beetje vanaf ...

avatar van joko150
Evening prayer staat zeker in m'n lijstje voor beste song dit jaar!