Tom Holkenborg - Brimstone (2017)

Score
Label: Milan

1. Brimstone (3:39)
  2. The Reverend (3:37)
  3. The Birth * (1:39)
  4. She Belongs in Hell (3:33)
  5. I am Here to Punish You * (2:38)
  6. Revelation (6:45)
  7. Rules Are Rules (4:09)
  8. I'm a Father * (1:45)
  9. I Will Kill Frank (1:19)
  10. Exodus (7:49)
  11. For the Love of God * (5:22)
  12. Sanctus * (2:01)
  13. Two Strangers (1:32)
  14. God Has Other Plans (2:22)
  15. Scold's Bride (3:19)
  16. God Has Forgiven Me (3:21)
  17. Genesis (3:26)
  18. Abide (3:12)
  19. Fog (3:10)
  20. Ravening Wolves (3:22)
  21. Retribution (5:18)
  22. Watching Over Me (8:15)
  23. Liz (2:26)
totale tijdsduur: 1:10:34 (1:23:59)
avatar van thomzi50
Vijf sterren, neo, ben je zo enthousiast? (Ik vind het erg overtuigend/sfeervol, maar tot nu toe wel vooral sfeer, ik moet er nog enigszins in komen.)

thomzi50 schreef:

Overdreven?

Soundtrack review: Brimstone (Tom Holkenborg – 2016) – Soundtrack dreams - soundtrackdreams.com

avatar van ohmusica
De soundtrack is geënt op een compositie van JS Bach: Passacaglia.
Tom Holkenborg had deze melodie al een tijd in gedachte, nog voordat Koolhoven hem vroeg.
Laurens de Man - Passacaglia in C mineur (Bach) - dewerelddraaitdoor.vara.nl

neo (crew)
Het is een score die zeer naargeestig en emotioneel krachtig is. Met het stuk van Bach als grote inspiratiebron creëert Holkenborg een prachtig, memorabel thema. Deze uitgesproken traditionele aanpak wordt verder gekleurd door duistere en suspense-volle muziek, waarbij plaats is voor moderne, elektronische textures. Dit maakt het tot een intrigerend geheel.

avatar van thomzi50

Bedoel je of ik dit stuk overdreven vind? Of bedoel je dat je het oneens bent met mijn bericht>

neo (crew)
Ik denk meer een reactie op de 'verbaasdheid'.

Ik durf zo onderhand te stellen, dat Tom Holkenborg de meest veelzijdige producer/muzikant is, die Nederland ooit heeft voortgebracht. Genie is misschien een tikkeltje overdreven, maar erg ver zit het er niet vanaf. De prachtige muziek heeft iig mijn interesse gewekt de film te bekijken.

Versterkt de film de muziek?

Volmondig ja.

avatar van Simon Smith
Jan uit Berlijn schreef:

Dat zijn wel hele grote woorden, Jan. Waarom vind je dat? Zo te zien hier op MuMe heeft hij een paar middelmatige reguliere albums gemaakt en een aantal nauwelijkse gekende score-albums. Nu wellicht voor het eerst een echte voltreffer.

Simon Smith schreef:

Nou, als je van klassiek tot techno produceert? En zelfs een deuntje van Elvis Presley tot een hit kunt verbeteren? Een aantal (zoals deze) geslaagde soundtracks maakt. Wat overigens erg moeilijk schijnt te zijn. Dat vind ik behoorlijk veelzijdig. Zo uit mijn hoofd ken ik niemand die dat ook kan. Al zie ik dan waarschijnlijk iemand over het hoofd. En cijfertjes? Ach, die zeggen niet altijd alles. Mijn favoriete album van 2016 kreeg zelfs van iemand een 1,5. De gehoorgestoorde .

Volmondig ja.

Hm de film draait (momenteel) niet in Berlijn. Ik zal dan over een tijdje de dvd kopen.

avatar van Rvdz
Simon Smith schreef:

Op MusicMeter is er dan misschien niet veel op gestemd, maar zijn score voor Mad Max: Fury Road staat (net als de film zelf, overigens) bij veel filmliefhebbers toch aangeschreven als een moderne klassieker, hoor.

neo (crew)
Op zich heeft hij als dj, muzikant en componist veel gedaan. Al weet ik van die eerste twee facetten van zijn carrière bitter weinig, enkel zijn scores voor games, series en films ken bijna allemaal. Maar dat zou, vanuit Nederland gezien, enigszins logisch kunnen zijn om hem zo te noemen. . Al kan ik mij niet voorstellen dat er geen andere Nederlanders die in de buurt komen van Holkenborg of hem zelfs overtreffen. Dat zijn wellicht wel mensen die niet zoveel scores achter hun kiezen hebben. Hoop dat Jan de Nederlandse muziekwereld en de carrière van Holkenborg goed genoeg kent om dat kunnen beoordelen.

neo schreef:

Wat is kennen? Ik ken aardig wat werk van Holkenborg, of eigenlijk meer onder Junkie XL. Maar daarom mag ik toch wel concluderen dat hij vreselijk veelzijdig is? Zonder daar een cijfertje aan te hangen. Zijn werk varieert nogal sterk en niet alles spreekt mij aan. Wat ik wél herken is zijn vakmanschap. Hij doet eigenlijk, wat meer artiesten zouden moeten doen , waar hij zin in heeft. En of er meer echt veelzijdige artiesten zijn? Die de ene keer techno en de andere keer klassiek maken? Ik sta altijd open voor namen c.q. correcties.

neo (crew)
Natuurlijk. Ik denk alleen dat de term 'de meest veelzijdige'' dit veroorzaakte.

avatar van Simon Smith
neo schreef:

Inderdaad. Ik bedoelde het niet aanvallend, Jan. Ik was alleen benieuwd hoe je tot deze woorden kwam. .
Dit album ga ik in ieder geval zeker luisteren. Volgens mij heeft Koolhoven ook een goed oor voor filmmuziek en daarom denk ik dat het iets voor mij zou kunnen zijn.

Simon Smith schreef:

Ik voelde met niet aangevallen hoor . Maar in mijn belevingswereld is hij, voor zover ik hoor, de meest veelzijdige. Maar als mensen iemand kennen die nog veelzijdiger is? Nederlander dan. Ik sta er uiteraard open voor.

Ik vind het gewoon boeiend om naar artiesten te luisteren, waar door de jaren heen, méér dan hetzelfde truukje wordt vertoond. Daarom staat voor mij op nr.1 Jeff Buckley. Hij heeft (helaas) niet de kans gekregen zijn oeuvre uit te breiden, maar als ik hoor hoe hij rock, chanson en allerlei Oosterse invloeden heeft gespeeld.....ermee geëxperimenteerd heeft zeg maar... daar smelt ik gewoon van. Voor mij de meest indrukwekkende stem. Op nr.2 staat voor mij Archive. Ook heel gevarieerd. Altijd weer anders. Ze doen wat ze zelf willen. En op nr.3 staan mss wel een stuk of 25. Naargelang mijn stemming. Arcade Fire, Elbow, Faithless, Underworld, Boards of Canada, Coldplay, David Bowie, Nick Cave, Groove Armada, Johnny Cash, Miles Davis, Moby, Muse, Prince, Roy Orbison, Talk Talk, The XX, James Blake, Verdi en U2. En ik zal er best wel wat vergeten .

Veelzijdig dus.

avatar van orbit
In de electronische muzieksector lopen wel meer multitalenten rond hoor. Ik ken Holkenberg vooral van zijn eerste werk als Nerve, redelijk standaard industrial muziek. Maar ik denk dat als een artiest gewoon zelf een brede muzieksmaak heeft dat ook doordringt in zijn werk. Daarom is bijvoorbeeld Bowie ook een duidelijk multitalent, kon alles combineren en stond overal voor open. Holkenberg heeft zich gewoon heel handig toegelegd op een facet waar hij alles in kwijt kan, namelijk soundtracks maken. Dat levert sowieso altijd cash op als je het kan en je hebt vrij veel mogelijkheden om je muzieksmaak om te zetten in klinkend geluid. Slimme move, maar om nu te zeggen dat hij daarmee ook tot de elite hoort qua veelzijdigheid.. Hij heeft gewoon iets meer zakelijkheid aan de dag gelegd dan sommige andere minstens zo veelzijdige artiesten lijkt me.

Jan uit Berlijn schreef:

De film gaat in april uit in Duitsland, meen ik

Dank je. Ik hou het in de gaten.

avatar van andnino
Niet bijzonder origineel, maar wel een zeer duistere, intense soundtrack. Doel bereikt, lijkt me zo. Ik moet hem nog wel vaker luisteren om te beoordelen of hij los van de film de moeite waard is.