Timber Timbre - Sincerely, Future Pollution (2017)

Canada
Rock / Folk
Label: City Slang

1. Velvet Gloves & Spit (4:34)
  2. Grifting (4:21)
  3. Skin Tone (3:11)
  4. Moment (5:45)
  5. Sewer Blues (4:37)
  6. Western Questions (4:40)
  7. Sincerely, Future Pollution (4:01)
  8. Bleu Nuit (4:05)
  9. Floating Cathedral (4:45)
avatar van Ducoz
Ben erg benieuwd naar de nieuwe plaat !

avatar van SébastienY
Heel sobere maar intrigerende hoes alleszins.

avatar van Venceremos
Mooi nieuws, nu nog The Budos Band en Bill Callahan.

avatar van E-Clect-Eddy
Ben benieuwd, ze staan 2 dagen na de release in Amsterdam, Paradiso Noord, Tolhuistuin en een dag eerder in Brussel Botanique.

Dat was de laatste keer erg fijn, en is alweer 1,5 jaar geleden... alleen was het voorprogramma toen niks.

avatar van muziekobsessie
heeeel goed nieuws! he hoor ik daar toetsen????

avatar van E-Clect-Eddy
De eerste single is uit Sewer Blues, zie de video die aan het album gekoppeld is, en heeft inderdaad wat wat plukjes met synths.

Maar past goed samen en ik meen dat dit niet de eerste keer is alleen valt het misschien hier meer op.

avatar van Venceremos
Dat voorprogramma, was dat toevallig die vent met afgeknepen discostem in z'n lange jas?

Venceremos schreef:
Zou ze graag een x in m'n eigen stad willen zien.

Adam B alias Better Person was het voorprogramma zie ik op Last.fm voor de rest kan ik weinig herinneren dan dat ik het niks vond.

Voorlopig zie ik in de tournee lijst slechts 1x Nederland staan en zo te zien maar een korte Europese tour wellicht komen ze terug voor een festival? Ze beginnen in elk geval hun tournee (link) met een Festival in Rennes Frankrijk... dus of dat dichter bij je stad ligt

avatar van JoostBo
Venceremos schreef:
Zou ze graag een x in m'n eigen stad willen zien.
Dat was toch Sean Nicholas Savage?
Dat was niet best, nee.

Die ja, erg gelachen.

avatar van E-Clect-Eddy
Tweede single uit, het openingsnummer: Velvet Gloves & Spit inclusief video, zie link bij tracklist.

Krijg nog meer zin voor dit album.

avatar van muziekobsessie
E-Clect-Eddy schreef:

Krijg nog meer zin voor dit album.
grappig ik juist minder. 80's sound mij te smooth

avatar van E-Clect-Eddy
Grifting is als single uitgebracht

avatar van Venceremos
Dat eighties geluid (hou ik sowieso niet van) ontdoet het mysterie van Timber Timbre en maakt ze dertien-in-een-dozijn muzikanten. Eerste single vond ik ook al van weinig inspiratie getuigen. Doodjammer als je dit afzet tegen eerdere albums, m.n. de titelloze derde was er 1 van bijna eenzame klasse. Heimwee naar Demon Host, Tall Grass, Magic Arrow, etc.

avatar van E-Clect-Eddy
Vanaf vandaag tijdelijk te beluisteren via een stream van NPR first listen

10 dag voor ze in Amsterdam staan... proeven van het nieuwe album.

Veel meer ruimte voor synths en in het lichtelijk Psychedelische Moment klinkt dat wel lekker samen met die piepende gitaren.

Inderdaad zit een 80s vibe op de nummers en hier en daar flirt het zelfs met Funk. Het geluid schuift op die manier meer op richting Franse alternatieve bands zoals La Femme maar wel donkerder dan dat.

Ik vind het nieuwe geluid obv de singles juist wel fijn. Klinkt bij vlagen zelfs Bowie-esque. Ben benieuwd naar het complete album, zal ongetwijfeld beter zijn dan het alleszins tegenvallende Hot Dreams.

avatar van Venceremos
Als deze plaat naast Hot Dreams wordt gelegd, lijkt er sprake van een natuurlijke progressie in klankkleur. Waar Hot Dreams al iets smooths/suaves heeft door wat toegevoegde electronica en Colin Stetson's sax, gaat Timber Timbre hier helemaal all the way. En da's net een stapje over de rand.

Gezien de cabin-in-de-woods historie vd band, vervreemden ze mij met deze plaat behoorlijk al weet Taylor Kirk bij vlagen wel te overtuigen met zijn aparte dictie (Velvet Gloves, Western Questions) en klinkt het geheel verfrissend. Maar een heel album lang een synthetische sound trek ik ook van eenfavoriet bandje maar moeilijk. Straks maar weer een uitstapje naar de bossen?

avatar van wexxel99
Timber Timbre is zich steeds verder aan het ontwikkelen, zijn visie verschuift steeds meer naar de soundtrack-achtinge sfeertekeningen. Hij heeft natuurlijk al eerder bijgedragen aan de sountracks van Breaking Bad e.a. Deze donkere schetsen doen mij aan de filmmuziek van John Carpenter denken en dat bevalt uitermate goed.
Moet wel erg wennen aan de blikkerige jaren 80 drumsound, het is net of Phil Collins achter de drumkit heeft plaatsgenomen.
Boven lees is al een verwijzing naar Bowie, zelf moet ik Mn het eerste en tweede nummer aan de Talking Heads denken.
De Songs vind ik bijzonder sterk, waarbij de teksten extra aandacht verdienen.
Deze throwback naar de eighties is voor mij een fijne verrassing. Deze man blijf ik volgen en ben nu al benieuwd naar zijn volgende worp.

avatar van Venceremos
De muzieksamenstellers van Breaking Bad kregen toestemming om Magic Arrow (2009) te mogen gebruiken. Da's iets heel anders.

avatar van philtuper
Vind het wel een geslaagd stap. Gelukkig is de duisternis gebleven, hetgeen ik bij Timber Timbre altijd heb gewaardeerd. Zijn sound is, ondanks de 80's synth drum toevoeging heel herkenbaar gebleven. Het heeft inderdaad een John Carpenter zweem - of voor de latere generatie - een Drive-achtig geluid. Zou zo in een film van Nicolas Winding Refn kunnen... Het markante stemgeluid van Kirk houdt de boel uitstekend bij mekaar. Die blijft boeien. Filmische muziek en wederom een uitstekende cover die je dan sowieso al op vinyl wil aanschaffen.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Timber Timbre - Sincerely, Future Pollution - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Het is al weer bijna drie jaar geleden dat ik voor het eerst kennis maakte met de muziek van Timber Timbre.

Het project van de Canadese muzikant Taylor Kirk verraste op het in 2014 verschenen Hot Dreams met voornamelijk ingetogen en uiterst stemmige muziek vol invloeden uit de folk-noir, soul en filmmuziek.

De vorige plaat van Timber Timbre riep bij mij associaties op met de muziek van Leonard Cohen, Nick Cave, Richard Hawley en vooral Tindersticks.

Ook bij beluistering van de nieuw plaat van Timber Timbre duiken deze namen op, maar Sincerely, Future Pollution klinkt duidelijk anders dan zijn voorganger.

Dat ligt vooral aan de instrumentatie, waarin veel meer gebruik wordt gemaakt van synths. De nieuwe plaat van Timber Timbre bevat zeker op het eerste gehoor meer invloeden uit de jaren 80, maar is ook absoluut beïnvloed door de platen die David Bowie in de tweede helft van de jaren 70 maakte.

De invloeden uit de muziek van David Bowie hoor je vooral wanneer Timber Timbre net iets meer experimenteert of kiest voor funky accenten. In de wat zoetere tracks met aanzwellende synths kruipt de band daarentegen dicht tegen Tindersticks aan, maar hoor ik ook nog steeds veel invloeden van Nick Cave (de vocalen), maar ook van Japan (de instrumentatie).

Het steviger inzetten van synths en het ophalen van inspiratie uit de jaren 80 biedt op het moment zeker geen garantie op positieve recensies. Integendeel zelfs. Persoonlijk ben ik echter zeer te spreken over Sincerely, Future Pollution.

Op haar nieuwe plaat borduurt Timber Timbre niet fantasieloos voort op de zo geslaagde vorige plaat, maar verkent het nieuwe terreinen. Het levert nog altijd bloedmooie en over het algemeen aardedonkere popliedjes op. In deze popliedjes zorgen de funky accenten voor een broeierige sfeer, terwijl de koele synths een flinke bak melancholie over de luisteraar uitstorten.

In eerste instantie had ik bij beluistering van Sincerely, Future Pollution een duidelijke voorkeur voor de songs die net wat stekeliger en eigenzinniger klinken en opvallen door vervreemdende synths en stevig uithalende of freakende gitaren (vol Bowie raakvlakken), maar uiteindelijk heb ik ook zeker een zwak voor de wat minder stekelige songs op de plaat.

Deze lijken bij eerste beluistering misschien aan de zoete kant, maar een duistere ondertoon is nooit ver weg. De songs van Timber Timbre zitten verder vol onderhuidse spanning en vallen op door uitstekende vocalen en een instrumentatie die je raakt, of je dat nu wilt of niet.

Ook Sincerely, Future Pollution zou weer een soundtrack bij een David Lynch film kunnen zijn, maar de nieuwe plaat van de Canadese band is net zo makkelijk de plaat die Roxy Music in de jaren 80 helaas niet heeft gemaakt of een plaat van Tindersticks voorzien van heel veel extra lading en urgentie.

Sincerely, Future Pollution roept tot mijn verbazing wat gemengde reacties op, want ik koesterde de plaat al bij de tweede beluistering. Sindsdien is Sincerely, Future Pollution alleen maar mooier, duisterder en indrukwekkender geworden.

De avonden zijn gelukkig nog donker en een lentestorm is zeker niet uit te sluiten. Perfecte omstandigheden voor de beluistering van deze buitengewoon intrigerende soundtrack van Timber Timbre, die wat mij betreft zijn al zo mooie voorganger op alle fronten overtreft. Erwin Zijleman

avatar van WoNa
Ik ken dit album niet, maar wel de laatste van Lou Doillon, halfzus van van Charlotte Gainsbourg en dochter van Jane Birkin. 'Lay Low' (2015) maakte ze samen met de man achter Timber Timbre. Prachtige plaat. Bij deze de toezegging om Sincerely, Future Pollution eens uit te checken.

ohmusica
Ik heb deze band live gezien in een kleine zaal, het viel daar tegen. Lag het aan de kleine zaal ?: Het meer intieme, subtiele en ingetogene geluid wat ik op de plaat meen te horen miste ik. Dus dan toch maar liever de studioopname. Het handelsmerk zou kunnen zijn donkere nummers met suspence omgeven. Ik vind het wel aardig, hoewel ik live wat meer had verwacht. Dus nog wat met enige aarzeling, misschien valt het TT-kwartje in huis alsnog.

Nieuw album komt eraan!
Sugar Land